בטאון איגוד הטייסים בישראל
The Israeli pilots' Association (ISRALPA) magazine

גליון 01/2023

"VISION 2030" חזון התיירות של סעודיה במבט ישראלי

עד סוף העשור, סעודיה תשקיע בתשתיות התיירות והתעופה בממלכה כשישה טריליון דולרים * תוקם חברת תעופה שלישית ונחתם הסכם שת"פ עם וויז אייר. יוסי פישר היה הישראלי היחיד שהשתתף בוועידת התיירות WTTC שהתקיימה בריאד. מאת: יוסי פישר
יוסי פישר

יוסי פישר

בתחילת חודש דצמבר האחרון השתתפתי בפסגת התיירות השנתית של אירגון התיירות הבינלאומי WTTC. הפסגה של של 2022 התארחה בריאד והגעתי לשם כאורח האירגון ומשרד התיירות הסעודי. זה המקום לציין שכניסתי לממלכה התאפשרה באמצעות דרכון זר למרות שהמארגנים ידעו שאני ישראלי ומגיע לריאד מתל אביב.

הסעודים עובדים כבר כמה שנים על פרויקט אדיר מימדים שאני לא זוכר משהו דומה לו. VISION 2030 הוא חזונו של יורש העצר הסעודי הנסיך מוחמד בן סאלמן ובמרכז חלון הראווה ניצבת תעשיית התיירות.

עד לשנת 2019 הכניסה לסעודיה התאפשרה כמעט אך ורק לעולי רגל למקומות הקדושים ולאנשי עסקים שהוזמנו לממלכה. בספטמבר 2019 הודיעה הממלכה על פתיחת סעודיה לביקורי תיירים מ-49 מדינות באמצעות וויזה אלקטרונית. התכוונתי לבקר כבר אז – ואז הגיעה מגפת הקורונה…

כשבאפריל 2022 נודע שסעודיה תארח את הפסה השנתית של ה-WTTC קפצתי על ההזדמנות. פורטל תיירות  ומלונאות בינלאומי מקצועי שאני כותב עבורו שלח למארגנים בקשה להזמנה – And the rest is history.

המטרה היא להגיע בשנת 2030 ל-100 מיליון תיירים בשנה ולהפוך לאחת מחמש המדינות המובילות בעולם בתיירות. 10% מהתל"ג יגיע מהכנסות מתיירות וכמיליון סעודים יעבדו במשרות שונות בתעשיית התיירות והתעופה

הסעודים הציגו בפני צמרת התיירות העולמית את תוכניותיהם לפיתוח התשתיות התיירותיות של הממלכה. חמישה ג'יגה פרויקטים בהיקפים של החל מ-500 מיליארד דולרים וצפונה משם. סך כל ההשקעות בתשתיות התיירות והתעופה בממלכה עד שנת 2030 יעמוד על כשישה טריליון דולרים. המטרה היא להגיע בשנת 2030 ל-100 מיליון תיירים בשנה ולהפוך לאחת מחמש המדינות המובילות בעולם בתיירות. 10% מהתל"ג יגיע מהכנסות מתיירות וכמיליון סעודים יעבדו במשרות שונות בתעשיית התיירות והתעופה.

אחד הנושאים שעמד על הפרק, והסעודים הדגישו אותו בפנינו, היה פיתוח הקשרים התעופתיים של הממלכה. לצורך כך הקימו הסעודים גוף בשם AIR CONNECTIVITY PROGRAM , שתפקידו המרכזי הוא לפתח את הקשרים התעופתיים של יעדי התיירות השונים בממלכה עם מעל 100 מדינות.

הסעודים מקימים כעת חברת תעופה שלישית בנוסף לחברת הדגל אייר סעודיה ולחברת החסך FLYDEAL הנמצאות בבעלות המדינה. הם חתמו על שת"פ אסטרטגי עם וויזאייר שכבר החלה לטוס מיעדים שונים באירופה ליעדים בממלכה הסעודית. כששאלתי האם הסעודים מתכננים להקים JV עם וויזאייר במתכונות דומה לזו שעשו שלטונות אבו דאבי לא קיבלתי תשובה ישירה.

ההערכות ששמעתי מאנשי מקצוע סעודיים לגבי תוכניות הצטיידות במטוסים מדברות על רכש של כמה מאות מטוסי נוסעים צרי גוף ורחבי גוף עד לשנת 2030. הסעודים יפצלו את הרכש בין איירבס לבואינג. ההשקעה ברכש מטוסים תעמוד על כ-150 מיליארד דולר.

כמובן שלצורך קליטת 100 מיליון תיירים יש צורך בהקמת שדות תעופה חדשים, והרחבת שדות תעופה קיימים בג'דה ובריאד. במהלך הכנס הכריז יורש העצר על בנייתו של נמל התעופה על שם המלך סלמאן בריאד.  השדה ייבנה לשרת 120 מיליון נוסעים בשנה עם שישה (!) מסלולי המראות ונחיתות מקבילים ועלות הקמתו המשוערת תעמוד על 100 מיליארד דולר.

אחד הנושאים שעמד על הפרק, והסעודים הדגישו אותו בפנינו, היה פיתוח הקשרים התעופתיים של הממלכה. לצורך כך הקימו הסעודים גוף בשם AIR CONNECTIVITY PROGRAM , שתפקידו המרכזי הוא לפתח את הקשרים התעופתיים של יעדי התיירות השונים בממלכה עם מעל 100 מדינות.

לצורך הקמת חברת התעופה החדשה הסעודים הביאו רכש זר. נשיא חברת איתיחאד מאבו דאבי, יחד עם כמה ממנהלי חברת התעופה האמירתית, עברו לסעודיה.

הסעודים הם תלמידים מצטיינים. הם לומדים את הנעשה באיחוד האמירויות, את מה שקטאר עשתה במונדיאל והולכים על קנה מידה שהעולם עוד לא ראה. נשאלת כמובן השאלה מדוע דווקא השקעה בתעשיית  התיירות?

הסיבות  המרכזיות הן שלסעודיה יש כבר ענף תיירות מפותח: תיירות מוסלמית דתית המגיעה לחאג' ולעומרה. הסעודים צופים שבשנת 2030 כ-30 מיליון תיירים בשנה יגיעו במסגרת תיירות דתית והשאר – תיירות לא מוסלמית.

גם תחום תיירות הפנים בממלכה מפותח והסעודים מקדמים תיירות איזורית שתגיע ממדינות המפרץ: איחוד האמירויות, עומאן, כווית, קטאר. סיבה נוספת לא פחות חשובה היא נושא התעסוקה. 70% מאוכלוסית הממלכה הסעודית הם צעירות וצעירים מתחת לגיל 35. יורש העצר רוצה, שהתיירות תהפוך למעסיק הגדול בממלכה עם מעל מיליון סעודים וסעודיות שיעבדו בענפי התיירות השונים.

לצורך כך, הממלכה מעמידה 100 אלף מלגות ללימודי תיירות ומלונאות באונבירסיטאות הטובות ביותר בעולם. הבוגרות והבוגרים יאיישו את המשרות בבתי המלון ובאטרקציות התיירות בממלכה.

לסיכום: חזרתי משבוע ימים בממלכה שנמצאת כעת במהלך שינוי פנימי אדיר מימדים. אם יש לכם אפשרות, מציע לכם לבקשר שם לפני שהיא תהפוך ליעד תיירות בינלאומי מבוקש. חוויה מיוחדת בהחלט.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *