עולם התעופה פורץ לו דרכים חדשות – וועידת ישראל לתעופה 2019

אנו חיים בעידן בו החדשנות הטכנולוגית פורצת דרכים חדשות, שווקים חדשים, והזדמנויות שטרם היכרנו. היזמות, המדע והטכנולוגיה קונים להם ערך חדש, שהולך וגדל. בכל תחום.

מאת חמי פרס

המאה האחרונה שלנו שהחלה בימים של טרם קום המדינה, כשכבר היו לנו אוניברסיטאות ומכוני מחקר, מגלה לנו סיפור של מסע מרתק, כולו עשוי יוזמה, חדשנות ודמיון, ומשובץ בפיתוחים טכנולוגיים עם חלומות גדולים להגשמה. אנו חיים במדינה קטנה, אי בודד מוקף באוקינוס של בדלנות. ומטבע הדברים אנו שואפים לפרוץ מעלה. כמו עץ, כך ישראל – מעמיקה שורשים במחקר ופיתוח, בחינוך וביזמות, כדי לשאת פירות בראש הצמרות.

זו המדינה הראשונה בעולם שנבנתה מכח המוחות שבה, ולא מעושר אדמתה ואוצרות הטבע שבה.

על כן, השמים מעולם לא היוו גבול, והחלל לא נתפס כמעבר להישג הדמיון. ידענו להגן על שמי המדינה ולהשיג עליונות אווירית בימי לוחמה ולהמשיך לבנות את עוצמתינו בימי שלום ורגיעה. ידענו לשלוח מטוסים למרחקים עצומים לחלץ בני ערובה, להשיב עולים לגבולם. התעשיות הבטחוניות השונות, ובהן גם תעשיות החלל הסייבר והתעופה, עסקו במרחבים אלו מאז ומתמיד, וביתר שאת כיום. עסקנו בפיתוח מתקדם של מטוסי קרב ומטוסים המסחריים, פיתחנו לווינים ומוצרי לווינות שונים, וכלי טיס בלתי מאוישים (כטב"מ). תכננו מערכות תקשורת מתקדמות ומערכות אוויוניקה ואלקטרוניקה. התעשיה הבטחונית עסקה בפיתוח טילים מסוגים שונים, ומערכות הגנה אוויריות – כל אלו לא היו זרים לנו. ישראל הקימה סוכנות חלל, ואפילו שלחה לחלל את האסטרונאוט הישראלי הראשון, אל"מ אילן רמון ז"ל, בשיתוף פעולה הדוק עם ארצות הברית.

עם התפתחות העידן הדיגיטלי, הוקמה תשתית שמחברת בני האדם בכל מקום בעולם באמצעות רשת האינטרנט. בשנה שעברה חצינו את הנקודה בה יותר אנשים על פני כדור הארץ מחוברים, מאלו המנותקים. ועימה כמויות מידע עצומות לרשותינו. רשת החפצים (IoT) מחברת מכונות, חפצים ומכשירים לרשת האינטרנט, ופיתוח תשתיות של בינה מלאכותית מאפשרת לנו לחבר את כל אלו למכלול חדש של שירותים ואפשרויות. עולם חדש נפתח.

בעולם הסייבר החדש, לישראל דריסת רגל חשובה, ויש לנו מובילות טכנולוגית פורצת דרך. עולם בו רחפנים וכלי טיס אוטונומיים פותחים בפנינו פלטפורמות תחבורה ולוגיסטיקה חדשות, מערכות צילום, מידע ותקשורת חכמים ועוד, נוצרות אינספור אפשרויות מרתקות, ולצידן גם לא מעט סיכונים ואיומים. החדשנות היא נייטרלית, היא זו המאפשרת, ועלינו לדאוג שתפעל למען הכלל, ולספק הגנה ובטיחות.

בישראל המתקדמת, אין גבול לחלומות, ואין בה מקום לחלומות קטנים. בחודשים האחרונים ישראל שיגרה את החללית הראשונה שלנו, 'בראשית'. פרי של תוכנית חלוצית ונועזת, שנפרשה על פני שמונה שנים, כדי להיות למדינה הרביעית בעולם שנוחתת על הירח. זה היה מאמץ לאומי התנדבותי מקיף, בשיתוף פעולה עם התעשיה ונדבנים בעלי חזון, ששילב בתוכו אינספור פיתוחים, רעיונות, ופתרונות חדשניים לכל דרישה או בעיה שעלתה.

עולם התעופה כיום שונה בתכלית מזה שהכרנו בעבר. הוא אינו מוגבל במידותיו כפי שהיה עד לפני כמה עשורים. מדובר בשוק שהולך וגדל, מתעצם ומתפשט לכל עבר, נוגע בכל תחומי החיים. הוא נוגע בצרכן הסופי והפרטי, בארגונים עסקיים ובתאגידים שונים, כמו גם במדינות. עם תנופת הגידול והצמיחה, הצורך בחדשנות אינו פוסק לעולם. ומשום כך, ישראל הופכת באופן טבעי לבית, לכל מי שנוגע בתחום, למוקד של מצוינות.

על כן ברוכה היוזמה לקיים את וועידת ישראל השנתית לתעופה, זו הפעם השניה. ביחד עם נשיאות הוועידה, אני מבקש להזמינכם לקחת חלק פעיל ולהשתתף בכנס חשוב זה. לקשור קשרים, ללמוד ולהקשיב, ולנתח מגמות, ולאתר הזדמנויות חדשות.

בהזדמנות זו, אני מתכבד להזמין אתכם לתאם ביקור במרכז פרס לשלום ולחדשנות שביפו, בו שזורה החדשנות הישראלית במפעל הקמת המדינה ופיתוחה. בחלום שמומש על פני מאה שנה ולעולם לא ייפסק. מפיתוח המפעלים הראשונים ועד אתגרי העתיד, על תצוגת הסייבר והחלל בהם מוצג דגם של החללית 'בראשית'. החדשנות הישראלית יכולה ליצור עולם טוב יותר, ובטוח יותר מבעבר. בו לקחת חלק בעולם חדש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *