בטאון איגוד הטייסים בישראל
The Israeli pilots' Association (ISRALPA) magazine

צילום: Air New Zealand

גליון 05/2023

מיטות לנוסעים במחלקת תיירים

כך מתכננים בחברת Air New Zealand לאפשר תנאים סבירים לנוסעיה, בטיסות ארוכות-טווח במיוחד * ואם כבר: טיסה ישירה מת"א ליפן הוכרזה רק לאחרונה. לתשומת לב הממונים.
אילן הייט

אילן הייט

טיסה בת שעות רבות במחלקת התיירים יכולה להבטיח לנוסע צוואר תפוס, בעיטה בגב הכיסא מהילד הפרוע שבשורה שמאחוריו או "מאבק" מי ישים את זרועו על המשענת שבין המושבים. חברה אחת מנסה להתמודד עם האתגרים האלה: זו חברת Air New Zealand שפרסמה לאחרונה את כוונתה להתקין במטוסיה מיטות של ממש במחלקת התיירים, החל משנת 2024.

מתקני השכיבה האלה ייקראו “SkyNest” והם נמצאים במחקר ופיתוח מזה חמש שנים. התכנון הוא לשתי שורות שבכל אחת שלוש מיטות באורך מלא, זו מעל זו. ביחד שש מיטות. הן אמורות להיות מותקנות במטוסי 787-900 “Dreamliner”, בנוסף לסידור המושבים הקיים במחלקות השונות. בכל אחת מהמיטות המתוכננות תהיינה כריות מקוררות ופתחי אוורור.

מדוע יש במיטות האלה צורך? בסתיו הקרוב אמורה החברה להפעיל טיסה ישירה מהעיר אוקלנד Auckland שבניו זילנד אל שדה התעופה JFK שבניו יורק. משך הטיסה הוא כ-17 שעות, ללא נחיתת-ביניים. מערכת ה- SkyNest יכולה לתת פתרון (חלקי) לישיבה הממושכת עד-בלי-די בטיסה שכזו.

לעניין המחיר: המיטות לא תהיינה בחינם. המחירים עדיין לא נקבעו, אך בכוונת החברה לאפשר לנוסע/ת המבקש/ת להשתמש במיטה ארבע שעות של שכיבה ושינה, בתוספת לעלות של כרטיס הטיסה הרגיל במחלקת התיירים.

נציג חברת Air New Zealand אמר כי החברה ערכה מחקרים אודות מחזורי השינה בזמן טיסה. מחזור שינה אופייני, לדבריו, הוא בן כ-90 דקות. כך שהייה של ארבע שעות במיטה תיתן הזדמנות לנוסעים להתרווח, להירדם ולהתעורר בנוחיות.

לדבריו, כלי המיטה והסדינים יוחלפו בין שימוש לשימוש, המיטה כולה תנוקה ותהייה הפרדה של 30 דקות בין כל משתמש/ת.

צילום: Air New Zealand

החברה פרסמה את הרעיון כבר בשנת 2020, אך הוא התקבל בספקנות מהחשש שנוסעי מחלקת התיירים, המשלמים את המחיר הנמוך ביותר עבור כרטיסי הטיסה, לא יהיו מעוניינים בתוספת המחיר הנדרשת לשימוש במיטה. גם הקטנת השטח של תא הנוסעים עלולה להוות בעיה.

נציג החברה הוסיף כי חברת התעופה עושה חישובים כלכליים לצורך ההתקנה כמו בעסקת מקרקעין: האם המיטות תבאנה הכנסה גדולה יותר ממושבי Economy או Premium, יהיה משתלם להתקינן.

גם חברות אחרות כבר מנסות לסייע לנוסעי מחלקת התיירים להתרווח ולנמנם. נוסעים באותן חברות יכולים לשדרג את מושביהם הרגילים ולעבור למושבי “SkyCouch”, עם אפשרות להרמת הרגליים ותחושה של "כמעט מיטה". שתי חברות המציעות את השירות הן China Airlines הסינית וחברת Azul הברזילאית.

מעניין לציין כי כבר ב-2018 הודיעה חברת Airbus כי היא פועלת, בשיתוף חברה בשם Zodiac, להתקנת מיטות מנוחה בתאי המטען של מטוסיה, אך הנושא לא קודם עד עתה.

בהתחשב במגבלות הגוף האנושי, שלא לדבר על הסיכונים הרפואיים שעלולים לנבוע מישיבה ממושכת מאד, מעניין יהיה לראות איך יצליח הניסוי של Air New Zealand והאם חברות תעופה אחרות תלכנה בעקבותיה.

טיסה ישירה מת"א ליפן הוכרזה רק לאחרונה. לתשומת לב הממונים. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *