בטאון איגוד הטייסים בישראל
The Israeli pilots' Association (ISRALPA) magazine

גליון 06/2023

מטיסים מתוך קרון ממוזג

כנס ECA (European Cockpit Association) עסק, בין השאר, בסוגיית כלי הטייס הבלתי מאוישים * העתיד כבר מעבר לפינה והוא יכלול הטסת מטוסים בסדר גודל של 737 עמוס מטען מתוך קרון * התובנה שלי: להקדים ולשלב את הטייסים מרחוק בעולמנו
דניאל רוברטס

דניאל רוברטס

כחלק משימור הקשרים הבינלאומיים של איגוד הטייסים ומיצוב טייסי ישראל בשורה אחת עם האיגודים המובילים בעולם, היה לי לכבוד לייצג את האיגוד בכנס ה-ECA (European Cockpit Association) שהתקיים ב-20 וב-21 ליוני בבריסל.

בלוח השנה של כלל אירועי הECA, הכנס הוא אחד מהאירועים הכי חשובים, שכן בו נפגשים נציגי האיגודים והוא משמש גם כאסיפת חברים כללית.

התעופה, כמו תמיד, נמצאת בחזית הטכנולוגיה ובדרך כלל עולם התעופה האזרחי מתקדם עקב בצד אגודל אחרי העולם הצבאי, שמקדים לבחון או ליישם רעיונות. כזו היא סוגיית ה"בלתי מאויישים" – פלטפורמות בלתי מאוישות קיימות כבר עשרות שנים אך עתה הבשיל התחום לרמה כזו, שמספר חברות (בעיקר כאלה העוסקות במטענים) ויצרנים, מחפשים כיצד לשרטט את מגרש המשחקים של המחר. 

הרישוי והתקינה האוויריים, כמו מרבית גופי הרגולציה, נשרכים מאחור בכל הקשור לעולם הזה. אנחנו, כאנשי תעופה שנחלוק את המרחב האווירי עם הכלים האלה, שישפיעו על מקצוע הטיס, חייבים לקחת חלק בדיונים ובסיעור המוחות. לא רק לצוותי האוויר אלא גם לאיגודים מצפה עבודה.

מפעילי הפלטפורמות האלה הם עולם ומלואו וכדאי שנקדים תרופה למכה ונחכים ונקדים לשלב אותם.
העתיד מצוי כבר מעבר לפינה והוא יכלול הטסת מטוסים בסדר גודל של 737 עמוס מטען מתוך קרון ממוזג על ידי המפעילים-הטייסים האלה. נפתחת פה יריעה שלמה של סוגיות כמו מה הוא טייס, מי הוא טייס מפקד ומה הם תחומי האחריות, כמו גם התמודדות עם תחושות של ניכור או ריחוק (Detachment) שעלולות לצוץ בהפעלה מרחוק.

האם טייס שמטיס מטוס מתוך קרון ממוזג באמת מסוגל לחוש את אותן תחושות שחש הטייס בתוך המטוס בעיתות מצוקה/חירום? באיגוד הטייסים הישראלי נושא זה מובל על ידי קברניט חגי מאייר וזו הזדמנות נהדרת להביא לידיעתכם שהפגישה הבאה של קבוצות העבודה המשותפות לIFAPLA וה-ECA בנושא ה"בלתי מאויישים" תיערך בתל אביב ב-5 וב-6 בדצמבר השנה.

ואם בעינייני טכנולוגיה עסקינן, איך אפשר בלי להעלות את נושא הבינה המלאכותית, ה-AI. רובכם כבר שמעתם על ה-ChatGPT (ואם לא זה הזמן להכנס מהר לעיניינים ולחפש את המושג הזה במרשתת). ה-ChatGPT הוא מעין התגלמות ה-AI המובילה היום; יחד עם זאת לAI- יש הרבה שימושים אפליקטיביים, שמקלים מאוד היום על כל נושא שימוש וניתוח Big Data. בתעופה שימושים כאלה יכולים להיות ברמה התפעולית לביצוע אופטימיזציית דלקים, תכנון נתיבי טיסה או אפילו הצבת צוותים ומיקסום ניצולת כח האדם, ברמת הבטיחות כדי לנתח מגמות על בסיס נתוני FDM וברמה המסחרית לאיפיון מדויק יותר של לקוחות החברה.

ממשק ה-AI יכול לפגוש אותנו לא רק בניתוח מסדי נתונים אלא ייתכן וגם ביישומים עתידיים שיותקנו בתא הטייסים, כאלה שייעלו את התמונה המרחבית (situational awareness) שלנו לדוגמא. חברים, אתם מכינים כבר את הסטארט-אפ הבא?

ואי אפשר שלא לציין את אחד הנושאים המרכזיים שמשנים את חוקי המשחק, וזה ה-RCO (Reduced Cockpit Operation) קונספט שבגדול משמעו צמצום כמות הטייסים הדרושים לטיסות ארוכות טווח על ידי איוש תא הטייסים באיש צוות אחד בלבד כאשר השני נח.
בעניין זה איחדו כוחות שלושת איגודי הטייסים הגדולים העולם – IFALPA ,ECA ו-ALPA להובלת קמפיין שכותרתו:   “Safety Starts with Two” safetystartswith2.com
אין זה חדש לכם שבעולם הדיגיטלי המדיה החברתית היא כלי מפתח בהעברת מסרים, וקמפיין הוא לא קמפיין אם הוא לא משוקף בכלל הערוצים. זו הזדמנות להודות לכלל חברינו באיגוד האמונים על הפלטפורמות השונות שדואגים להפיץ את החדשות והמסרים בהתנדבות מסורה.

לסיום, עונת קיץ 2023 מתרגשת לפתחנו, ובכנס ציינו שכמות התנועות השנה תהיה גבוהה מהכמות בקיץ 2019 (טרום מגיפת קורונה) ועם פחות 20% בכוח האדם. זה אומר שחברות התעופה יירצו למקסם את התפעול ולמתוח אותו עד הקצה. עמדת הECA- צריכה להיות המשותפת לכולנו: "אין פשרות בבטיחות". זו אחריותנו והאיגודים עומדים מאחורי כל אחת ואחד מאיתנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *