בטאון איגוד הטייסים בישראל
The Israeli pilots' Association (ISRALPA) magazine

גליון 01/2023

למה אין בישראל "רשימות שחורות" של נוסעים אלימים באוויר?

עם חידוש הטיסות ביציאה מהקורונה, עלה באופן דרמטי מספר התקריות האלימות במטוסים, שכוונו נגד אנשי צוות ונוסעים * בסקר לא רשמי של IATA, טענה אחת מחברות התעופה, שנתקלה ביותר מ-1000 מקרים של נוסעים בעיתיים במהלך שבוע אחד בלבד * ה-FAA טיפל בכ-6,000 דיווחי אלימות ב-2021 * בארה"ב מכניסות החברות את הנוסעים הבעייתיים ל"רשימות שחורות" ולא מסכימות להטיסם שוב. מאת: דניאל סלאמה
דניאל סלאמה

דניאל סלאמה

פני התעופה העולמית השתנו מאוד בזמן משבר הקורונה. במשך חודשים רבים כמות הנוסעים בתעבורה אווירית היה אפסי. עם היציאה ממשבר הקורונה, והחזרה לשגרה, זוהה ביקוש גבוה מאוד לטיסות.

ואולם, בצד החדשות המשמחות האלה ניכרת בד בבד עליה חדה באירועי אלימות מצד נוסעים בעיתיים במהלך הטיסות. אלימות של נוסע יכולה להתבטא כלפי איש צוות לפני הטיסה, במהלכה או לאחריה ויכולה גם לבוא לידי ביטוי כלפי נוסעים אחרים במטוס. במקרים רבים אירוע האלימות מתפתח לחיכוך עם צוות המטוס, שנאלץ בעל כורחו להוות גורם חוצץ בין שני ניצים אלימים שרבים במטוס.

אחד המקרים הבולטים לאחרונה שאף זכה להד תקשורתי די גדול בעולם, התרחש בטיסת אייר אינדיה מניו יורק לדלהי. נוסע במחלקת העסקים, שהיה בגילופין, הטיל את מימיו על נוסעת אחרת באותה המחלקה. הנוסע לא שעה ולא נענה לבקשות הצוות ושאר הנוסעים, להפסיק. כחודשיים לאחר המקרה, ובעקבות פרסום בתקשורת וברשתות החברתיות, הסיפור זכה לפרסום רב שבסופו של דבר דווקא התנהלות חברת התעופה זכתה לביקורת חריפה מצד גולשים ונוסעים רבים, שזעמו על האופן בו החברה טיפלה, או לא טיפלה באירוע. בסופו של דבר החברה הודיעה שהיא משעה את קברניט הטיסה ועוד שלושה אנשי צוות על טיפול לא הולם במקרה, ובמעצרו של הנוסע הסורר.

המקרה הזה הוא לא מקרה חריג ולא מקרה בודד, יותר ויותר מקרים של התנהגות לא נאותה ואף אלימה במטוסים מתרחשים על בסיס יומי כמעט. לפי נתוני ארגון התעופה הפדרלי, ה-FAA, בסוף שנת 2021 הם טיפלו ב-5,981 מקרים של נוסעים בעיתיים (Unruly Passengers). קרוב ל-4,300 מתוך המקרים האלה נסובו סביב עטית מסיכה שהייתה חובה באותה השנה. בסוף שנת 2022 ה-FAA דיווח על 2,359 מקרים שהגיעו לשולחנו ועסקו בנוסעים בעייתיים או אלימים, והמספרים האלה מתייחסים לארצות הברית בלבד.

נתונים אלה גרמו, בין היתר, ל-FAA לצאת בקמפיין הסברה דיגיטלי שפונה לנוסעים בכמה שפות ומדגיש את עמדות החברות התעופה כלפי מקרי אלימות והפרעות למשך הטיסה. "0 סבלנות" לנוסעים בעייתיים והתנהגות מסוכנת. בארצות הברית נוקטים בענישת נוסעים בעייתיים במסגרת "הרשימות השחורות" של חברות התעופה, בהן ימצא את עצמו כל נוסע שישבש את מהלכה התקין של טיסה כלשהי בצורה ניכרת או ינהג באלימות במטוס ובזמן הטיסה.

 בשלהי שנת 2021, כשעולם התעופה לומד לטוס תחת מגבלות קורונה כבדות, שחייבו בין היתר עטית מסכה, תיארה הדיילת מיתה אמירזאדה בראיון לרשת CNN האמריקנית את החוויה של כדיילת בזמן המגפה, עם תוספת הלחץ הגדול בשל אכיפת מגבלות הקורונה. בראיון היא מספרת: "הילדים הקטנים במטוס מתנהגים יותר טוב מהמבוגרים. אני עושה הרבה 'בייביסיטר' במטוס ולא לילדים".

באותה השנה הייתה עליה חדה בארצות הברית במקרי האלימות נגד אנשי צוות. באחד המקרים נוסע נתן אגרוף לדיילת ושבר שתיים משיניה, במקרה אחר צוות נאלץ להדביק נוסע למושב שלו עם נייר דבק לאחר שהנוסע תקף באלימות את אחד מאנשי הצוות. סוזאנה קאר, דיילת אמריקנית, מתארת את התחושות הקשות שאיתן היא מגיעה לעבודה: "אני מצפה שמישהו יידחף אותי בטיסה, אני מצפה שנוסע ינהג באלימות כלפי או כלפי אנשי צוות אחרים בטיסה." אלי מאליס, דיילת בחברת התעופה אמריקן אירליינס סיפרה ל-CNN על המשקל הרגשי הנוסף שהיא צריכה לסחוב איתה לעבודה: "אנחנו מותשים, פיזית וגם רגשית. עברנו מדאגה לבריאות ולביטחון שלנו ולעבודה שלנו, לדאגה לשלומנו מפני אלימות. בשנת 2019, לפני הקורונה, נפתחו ב-FAA 146 חקירות על רקע אלימות במטוס או נוסעים בעייתיים, ואילו בשנת 2021 לאחר היציאה ממשבר הקורונה המספר זינק בצורה דרסטית והוא עומד על 727 חקירות שנפתחו בעקבות תלונות שה-FAA נדרש לטפל בהם.

"לפי נתוני ארגון התעופה הפדרלי, ה-FAA, בסוף שנת 2021 הם טיפלו ב-5,981 מקרים של נוסעים בעיתיים (Unruly Passengers). קרוב ל-4,300 מתוך המקרים האלה נסובו סביב עטית מסיכה שהייתה חובה באותה השנה. בסוף שנת 2022 ה-FAA דיווח על 2,359 מקרים שהגיעו לשולחנו ועסקו בנוסעים בעייתיים או אלימים, והמספרים האלה מתייחסים לארצות הברית בלבד."

לפי מסמך של IATA נכון לסוף שנת 2022, שנושאו הוא נוסעים בעיתיים ומקרי אלימות בטיסות, לאחר החזרה לשגרה ממשבר הקורונה ניכרת עליה דרמטית במקרי האלימות כלפי צוותי הנוסעים בכל העולם, ולא רק בארצות הברית. על פי ההגדרה שלהם, בקטגוריה נכללים כל מקרה בו נוסע לא נשמע להנחיות הצוות ושיבש את מהלכה התקין של הטיסה,  פעל באלימות כלפי נוסע אחר או אנשי צוות, הטריד מילולית או פיזית, עישן בטיסה ולא ציית להנחיות בטיחות שונות מהצוות.

בסקר לא רשמי ש-IATA ערכו בשנת 2021, אחת מחברות התעופה טענה, שנתקלה ביותר מ-"1000 מקרים של נוסעים בעיתיים במהלך שבוע אחד בלבד." בארגון מנסים לעודד חברות תעופה לפעול חוקית נגד נוסעים כאלה ומזכירים את זכותן לבקש מהמדינה בה נוחתים טיפול בנוסעים בעיתיים, כל מדינה לפי חוקיה. למרות שרק לעתים רחוקות אירועים של נוסע אלים או בעייתי מגיע לכדי ענישה של ממש, בכל זאת היו בארצות הברית מקרים, שנוסעים אף הגיעו למאסר בפועל בעקבות אלימות בטיסה. נוסעת במחלקה ראשונה בטיסה פנים-אמריקנית מדלאס ללוס אנג'לס חוללה מהומה במהלך הטיסה כאשר היא ונוסעת נוספת ירקו על פני נוסע אחר שביקש מהם לא לקלל ולא לדבר בשפה גסה ביניהם. בעקבות מעשיהן התחוללה קטטה במטוס בה נפגעו פיזית גם אנשי צוות, ובסופו של דבר הטייסים החליטו להסיט את הטיסה מנתיבה ולנחות בפניקס, אריזונה. לאחר הנחיתה השתיים הורדו מהמטוס על ידי שוטרים וכשנה לאחר מכן נגזר על אחת מהן 4 חודשי מאסר בפועל, עוד שלוש שנות מאסר על תנאי וקנס בגובה כ10,000 דולרים שישולם כפיצוי לחברת התעופה אמריקן אירליינס.

תקרית חריגה ובולטת במיוחד אירעה לפני כחודשיים, בדצמבר 2022, תקרית שאולי ממחישה בצורה הכי טובה את התסכול הרב של צוותים מנוסעים אלימים. תסכול שמביא אותם לקצה גבול היכולת ולסף שבירה. במקרה המדובר, שצולם והפך ויראלי, שומעים דיילת צועקת בתסכול על נוסע "אני לא המשרתת שלך! אתה מצביע וצועק עליי, הצוות שלי בוכה בגללך. בבקשה תנסה להבין, יש עגלה ומספר מוגבל של ארוחות מועלות למטוס. אנחנו יכולים להגיש רק מה שהעלינו למטוס." הרקע לאירוע הוא נוסע שגרם לאחת הדיילות לבכות לאחר שפנה אליה בגסות רוח ובצעקות לפי הדיווחים, על רקע בקשתו לקבל סנדוויץ' שככל הנראה לא היה זמין בטיסה.

הטיסה, מאיסטנבול לניו דלהי, במטוס של חברת התעופה אינדיגו (IndiGo) ההודית, תועדה על ידי אחד מהנוסעים והפכה לוויראלית ברשתות החברתיות. האירוע, שסוקר בכלי תקשורת בהודו ובעולם, מעורר ברשתות שיח על התנהגות נוסעים במטוסים והיחס שהם אמורים לתת לצוותים. נקודת האור היא התמיכה הרחבה שזכתה לה הדיילת הן מקרב נוסעים במטוס והן מקרב מגיבים וגולשים ברשתות החברתיות ששיתפו את הסרטון והביעו תמיכה בלתי מסתייגת בדיילת.

גם ישראל שלנו לא חפה מאירועים בהם נוסעים מעוררים מהומה או נוהגים באלימות, משתכרים יתר על המידה ומשבשים את מהלך הטיסה. בשנת 2014 כשעוד עבדתי כרמפיסט בנתב"ג, נקראנו לטפל במטוס של אחת מחברות הלואוקוסט שביקש לחזור לגייט בשל נוסע שהיה בגילופין, נהג באלימות כלפי דיילות ודבר בגסות רוח. קברניט המטוס חזר לגייט וביקש להוריד אותו מהמטוס, וכשנשאל על ידי משטרת נתב"ג האם ברצונו להגיש תלונה ולאחר שהתייעץ עם החברה בה הוא עובד, הוא החליט לא להגיש תלונה בעיקר מפני שהיה להם זמן סיבוב קצר וזריז והם כבר היו מגבלתיים. האירוע הסתיים הזה שהנוסע פשוט הורד מהטיסה והוצא לאחר כבוד משדה התעופה. ללא ענישה, ללא תלונה וללא חקירה מעבר כמובן לחקירה הביטחונית במקום.

נותני שירות לא צריכים לחשוש להגיע לעבודה שמא הם עשויים להיתקל בנוסע ששתה קצת יותר מדי או שכעס על רמת השירות שקיבל, דבר שיכול בקלות להתפתח לעימות מילולי ואף יותר מזה. לא מזמן נוסע בטיסת אל על לתאילנד נכנס לתא השירותים והדליק סיגריה, למרות האיסור וחרף הסימון שמבקש לא לעשן במטוס ובשירותים, ובכך גרם לפח האשפה לעלות באש ולבהלה בטיסה. האירוע נגמר בשלום, והנוסע המשיך לחופשתו ושב ארצה באין מפריע, זאת משום שבישראל אין רשימות שחורות לנוסעים שמשבשים את הטיסה, בין אם באלימות ובין אם בהתנהגות לא נאותה.

"נותני שירות לא צריכים לחשוש להגיע לעבודה שמא הם עשויים להיתקל בנוסע ששתה קצת יותר מדי או שכעס על רמת השירות שקיבל, דבר שיכול בקלות להתפתח לעימות מילולי ואף יותר מזה. לא מזמן נוסע בטיסת אל על לתאילנד נכנס לתא השירותים והדליק סיגריה, למרות האיסור וחרף הסימון שמבקש לא לעשן במטוס ובשירותים, ובכך גרם לפח האשפה לעלות באש ולבהלה בטיסה. "

בחודשים האחרונים היו מספר אירועים בהם נוסעים שלחו באמצעות "איירדרופ" במכשירי האייפון תמונות של מטוסים שהתרסקו ולעתים עם כיתוב מאיים או לא מובן בשפה הערבית, אחרי העלייה למטוס ולפני שהצוות מדווח "אוף בלוק". התוצאה המיידית היא עצירת כל תהליך הכנת הטיסה, קריאה לאנשי הביטחון שצריכים להוריד ולתשאל את הנוסעים הסוררים ולבצע בדיקות ביטחוניות מקיפות. עד כה האירועים האלו הסתיימו ללא נקיטת צעדים משפטיים נגד המעורבים, והסתכמו בהרחקה של מספר שבועות מהיעד אליו היו אמורים לטוס, ללא כניסה לרשימה שחורה של אף חברת תעופה.

אולי בישראל ישכילו להבין שאסור לקבל בשום פנים ואופן כל גילוי אלימות וכל שיבוש טיסה. לא ייתכן שכל נוסע יעשה ככל העולה על רוחו במחיר של פגיעה ביתר הנוסעים בצורת עיכוב טיסה חזרה לשדה תעופה כפי שקרה בטיסת דלתא מארה"ב לישראל, כאשר זוג נוסעים התעקשו לשבת במושבי ביזנס אף על פי שרכשו כרטיסי אקונומי, דבר שבסופו של דבר אילץ את הצוות לחזור למיאמי כדי לטפל בנוסעים הבעייתיים. יש לפעול להחיל רשימות נוסעים שחורות בישראל, גם אם הדבר ידרוש חקיקה בנושא. נוסע אלים, נוסע שמשבש טיסה, יורחק מאותה חברת תעופה לפחות לפרק זמן מסוים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *