בטאון איגוד הטייסים בישראל
The Israeli pilots' Association (ISRALPA) magazine

גליון 04/2024

לא להתבשם מעודף טיסות ורווחים

אנחנו צריכים לחשוב על העתיד במונחים כגון מצב בטחוני בלתי יציב וכלכלה שאינה מאתגרת מדי את סוכנויות דרוג האשראי * לוודא יותר מפעם אחת שאת ״הפריחה״ הזמנית והרווחית נדע לנצל על מנת להשקיע בביסוס העתיד ובהכנות לאתגרים הבאים
Picture of קברניט מידן בר

קברניט מידן בר

חברות וחברי איגוד, קוראות וקוראים יקרים,

על אף פעילות ענפה של חברות התעופה הישראליות, מדינת ישראל נמצאת במצור תעופתי כמותו לא חוותה מעולם. רווחי החברות המחזיקות במוצר ייחודי עד בלעדי, מבורכים בהינתן שזהו המצב, אבל העתיד לא מבשר טובות בעולם התעופה בכלל ובמזרח התיכון בפרט. הבה נפרק אותו למרכיבים ברורים:

המרכיב הראשון הוא אי-התאוששות ממשבר הקורונה. אנחנו רואים בשבועות האחרונים שביתות ענק, בייחוד בגרמניה אך גם במדינות אירופאיות נוספות. חברת לופטהנזה משביתה, יחד עם האיגוד, בכל יום שדה מרכזי במדינה עקב אי החזרת תנאי העבודה והשכר לרמות שלפני משבר הקורונה. כולנו רואים מטוסים חדישים חונים על מסלולי ההסעה בשדות תעופה שונים בעולם – והם לא יחזרו לטיסה פעילה בקרוב, אם בכלל. לדוגמה: הצי הדו-קומתי בחברת התעופה התאילנדיֶת. דוגמה נוספת: מטוסים של לופטהנזה חונים על המסלולים המקבילים בנמל התעופה של בודפשט כבר זמן ממושך.

המרכיב השני הוא העלייה במחירי הדלק, עלייה הנובעת גם משינוי נתיבי ספנות ומכליות הנפט עקב המתיחות במפרץ ופעילות החות'ים. אם נחבר לזה פחות מטוסים שטסים בשמיים – החיבור יביא לעליית מחירי הכרטיסים בעולם. אנחנו מתחילים לראות פתרונות ומיזמים בנושא, כגון שרותי ספסרות ובורסה בכרטיסי טיסה. כך לקוח יוכל לרכוש כרטיסים מראש ולסחור בהם. זה בדרך וזה מבטא כלכלה חופשית בתעופה.

המרכיב השלישי הוא אירועי הבטיחותֶ האחרונים כשהפוקוס מתמקד על חברת בואינג. בדרך כלל עליה באירועים חריגים קושרת לבסוף את מירב היצרניות והחברות ולכך יש לתת תשומת לב מיוחדת. האירועים האחרונים משפיעים באופן דרמטי על מניות החברות, לא מקצרים את זמני ההמתנה למטוסים ומעסיקים – ובצדק – את היצרניות בדברים נוספים שעשויים להוסיף על שרשרת האספקה. במישור הציבורי אירועים אלו מוסיפים לחרדה הציבורית הקיימת ומשפיעים גם על דעת הקהל.

המרכיב הרביעי והחשוב הוא חוסר היציבות העולמי. בין אם מדובר בקונפליקטים צבאיים ובמלחמות, כפי שחווה ישראל בחודשים האחרונים, או אוקראינה וסוריה הוותיקות יותר ועד להורדת דירוגי אשראי במקומות מסוימים בעולם, ואנחנו ביניהם. שינויים תכופים בנתיבי הטיסה עקב חלק מהמשתנים הללו יוצרים חוסר וודאות ויציבות, לצד אתגרים ביטחוניים לא פשוטים בייחוד במזרח התיכון בו כתוספת טסים במרחבים סמוכים כלי טייס שונים מעולמות אחרים ולמשימות אחרות.

 

מעבר למרכיבים הללו מדינת ישראל הנתונה במלחמה סובלת מכולם ואף ביתר שאת ובחוסר וודאות רב מאוד. יכולת התכנון והקליטה, מכירת הכרטיסים העתידית והכשרת כח האדם נתקלת בכל אלו. שירות המילואים בכלל היחידות, החילות והמערכים מאתגר עוד יותר. הוא גורם לחוסר זמינות, למיקוד מקצועי מאתגר בחודשים האחרונים, ויתכן שאף באלו הבאים. לכן, רווחים המוצגים היום אינם בהכרח עתיד מזהיר ביום שאחרי, ומה שחווינו לאחרונה יכול להיות שונה בתכלית ממה שאנו עשויים לחוות בגזרות האחרות בעתיד לבוא.

אם כן, עלינו להיות זהירים ולהסתגל לשגרה שאיננה שגרה מוכרת, לתפעול מבצעי חריג ולא להתבשם מעומס טיסות, רווחי ככל שיהיה. אנחנו צריכים לחשוב על העתיד במונחי בסיס כגון מצב בטחוני בלתי יציב וכלכלה שאינה מאתגרת מדי את סוכנויות דרוג האשראי ולוודא יותר מפעם אחת שאת ״הפריחה״ הזמנית והרווחית נדע לנצל על מנת להשקיע בביסוס העתיד ובהכנות לאתגרים הבאים, לשפר שרות ולטפח כח אדם, ועוד.

הגיליון הנוכחי פותח את אחת התקופות המרגשות בשנה, פסח ואירועי יום הזיכרון והעצמאות. השנה תהיה זו תקופה עצובה ומהקשות שידענו, גם כאן כדאי שנשמור על רמת המקצועיות והבטיחותיות, נהיה מוכנים לשרות מילואים ככל שנדרש והיכן שיידרש בכל היחידות והחילות. ולא נסיים את דברי הפתיחה מבלי לשאת תפילת לחזרתם של כל החטופים והחטופות משבי חמאס, לשובן של קהילות מפונות בדרום ובצפון ולשלומם של חיילי וחיילות צה״ל, החלמה מהירה לכלל הפצועים וחיבוק חם ואוהב למשפחות החללים שנוספו לנו השנה בעצב גדול.

קריאה מועילה,

קברניט מידן בר

יו״ר איגוד הטייסים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *