בשמונת החודשים האחרונים, מתמודדת חברת התעופה ישראייר באופן שונה ולא שגרתי עם המשבר הגדול ביותר בתולדות ענפי התיירות והתעופה. ישראייר לא השביתה, אף לא ליום אחד, את מטוסיה, כשליש מעובדיה מועסקים בשכרם המקורי ובנוסף, אף לא אחד מטייסיה הוצא לחל"ת. החברה שילמה, בנוסף על משכורות העובדים, לספקי שירות שונים, מראשיתו של המשבר, כ-45 מיליון דולר, ובכך תרמה תרומה צנועה להנעת גלגלי המשק.

האסטרטגיה של ישראיר נתמכת בשלושה יסודות – בניית אמון וציות, חשיבה יזמית וערבות הדדית.

בכדי לנהל חברה בצורה מיטבית ובכדי להשיג תוצאה מיטבית בהתמודדות יום יומית, עם תחרות, עם משבר, עם מגפה ועם נגיפים, נדרשת רמה גבוהה ביותר של אימון ציות ארגוני. ניתן להשיגם רק באמצעות 5 גורמים הנבחנים יום יום בישראיר – הגיון בבניית הנהלים, קביעת מדדי הצלחה, מדידה יום יומית, שמירה על אופטימיות בארגון, שקיפות ומתן דוגמא אישית. 

בתפישת העולם של ישראיר, משבר לא פותרים, משבר מנהלים. ענף התעופה היה במשבר עוד לפני הקורונה והוא יהיה במשבר גם אחרי הקורונה. בכדי להתמודד עם משבר מתמשך בצורה איכותית נדרשים, חשיבה יזמית וערבות הדדית.

 החשיבה היזמית של ישראיר מתאפיינת, בהתאמה מהירה למצבים משתנים, בהתעלמות מפחד הכישלון, בביצוע התאמות תוך כדי תנועה ובאימוץ מודלים וטכנולוגיות חדשות.

 אימון, ציות וחשיבה יזמית לא יספיקו בניהול משבר כה חמור. ערבות הדדית חברתית וענפית היא הצלע השלישית של האסטרטגיה בישראיר, בלעדיה, יסודות אלו לא יחזיקו את כובד המשקל. חלוקה נכונה של הנטל, סיוע לאוכלוסיות במצוקה, זמינות לאחר, אנושיות ומחירים אטרקטיביים.

 אסטרטגיה זאת אומצה ומיושמת על ידי כל הארגון. עובדיו באים יום יום לעבודה ועסוקים בשמירת הקשר האווירי עם העיר אילת, בביצוע מאות טיסות חילוץ, בהטסת 3,000 עולים חדשים, סטודנטים, משפחות פונדקאות, דיפלומטים, קבוצות ספורט ונבחרות ישראל השונות, מטענים שגרתיים, מסוכנים, רפואיים, דחופים, חקלאיים, מתכלים, ועוד. כל אלו בנוסף לנופשים ישראלים במדינות ירוקות.

מראשיתו של המשבר, ישראיר הינה החברה הגדולה ביותר במונחי נוסעים בנתב"ג, היא הטיסה למעלה מ-300 אלף אלף איש. סופו של המשבר אינו נראה באופק. חברות התעופה היו הראשונות להיפגע ויהיו מהאחרונות להתאושש ממנו. ההכרה בעובדה זו מחלחלת למקבלי ההחלטות בעולם, המרחיבים בעת הזאת הסיוע לחברות תעופה, אך הפעם פחות באמצעות הלוואות ויותר באמצעות חיזוק מבנה ההון של החברות.

הייתי הראשון שחזה את עוצמתו של המשבר בשלהי פברואר 2020, ואני סבור שיציאה ממנו תהיה רק בעוד כשנה ואף יותר. בכדי לשרוד, על הענף לאמץ את משולש הפעולות של ישראיר, לייצר אימון עם הלקוחות והעובדים, להיות חדשני בתפישות העולם ולחזק הערבות ההדדית, גם באמצעות מיזוג חברות תעופה.

פעילותה של ישראיר מאז תחילת המשבר הייתה ייחודית ושונה במרבית התחומים. על כך יעידו גופים רבים שנעזרו בשירותיה גם כאשר הנושא לא היה תמיד כלכלי לחברה. החברה עבדה באופן שקוף מול גורמי הממשלה, בדגש על רת"א,  משרד האוצר ומשרד הבריאות. ישראיר  זכתה להבנה ולסיוע, אך במציאות קשה, מורכבת ומתעתעת, חייבת ישראיר לאחד כוחות באמצעות מיזוג עם מתחרותיה או עם חלק ממתחרותיה.

One Response

  1. גאה להיות חלק מחברה שמיוצגת ברמה העיסקית , חברתית , הומנית בדרך הזאת
    מי יתן ונחזור לפעילות במהרה
    מאמינה בכל ליבי שהמנכ״ל החכם שלנו יוביל אותנו למקומות טובים כפי שעשה עד עכשו
    נראה שהחברה תעבור את המשבר ותצא מחוזקת
    אמן ואמן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *