בטאון איגוד הטייסים בישראל
The Israeli pilots' Association (ISRALPA) magazine

גליון 04/2023

יירוט לטובה

מראהו של מטוס קרב זר הטס לצד מטוס הנוסעים בו אתה טס עלול להיות מאוד לא נעים * זה מה שקרה לנוסעי טיסת אל על מאמסטרדם לפני כחודש, שמטוסי קרב אוסטריים הוזנקו לעברם * אלא שלרוב הזנקה כזו מטרתה דווקא לסייע למטוס במצוקה
דניאל סלאמה

דניאל סלאמה

זה לא ממש נעים להביט מהחלון ולראות מטוס קרב צמוד למטוס. עוד יותר כשזה קורה מעל מדינה זרה ומטוס הקרב לא נושא את המגן דוד הכחול, סמל חיל האוויר הישראלי. לפני כחודש, כשנוסעי טיסת אל על LY338, שהמריאה מאמסטרדם ב-11 באפריל, הביטו מהחלון והבחינו ביורופייטר טייפון של חיל האוויר האוסטרי טס לצידם, אפשר להבין את הבהלה או לכל הפחות את הבלבול נוכח המחזה המאוד לא שגרתי הזה.  

בדיעבד התברר, כי בזמן שהמטוס טס בגובה שיוט של 37 אלף רגל מעל גרמניה, בנתיב הטיסה המתוכנן שלו,  ביקשה בקרה האווירית האזורית שיעבור לתדר הבא בנתיב. אולם, המטוס לא יצר קשר עם הבקרה האווירית הבאה, כנדרש – וגם לא נענה לקריאות בקשר מהבקרים הגרמנים והאוסטרים, גם לא כשניסו ליצור איתו קשר בכמה תדרים שונים – ואז הוזנקו המטוסים, בהתאם לפרוטוקול. לפי משרד ההגנה האוסטרי חלפו 12 דקות מרגע הזנקת מטוסי הקרב עד שהקשר חודש. הסיבה לניתוק הקשר נמצאת עדיין בבדיקה.

ולמרות שהמחזה עלול להיראות מאיים לנוסע התמים, מטוסי קרב, ברובם המוחלט של המקרים, באים דווקא כדי לעזור ולפעמים להציל ממש מטוסים אזרחיים שנקלעו לצרה. העזרה מתבטאת במגוון דרכים. לדוגמה, בחינה ויזואלית של המטוס כדי לשלול נזק או תקלה כלשהן ועד ליצירת קשר עין עם מה שקורה בתוך המטוס כדי לאמוד את המצב ולדווח לבקרה האזורית. הפעולה בה מוזנק מטוס קרב לעבר מטוס אזרחי כדי לבצע את המשימה הזו נקראת "יירוט" בעברית, נגזרת לא מוצלחת מהמקור באנגלית: .Interception בעוד בשבילנו כישראלים המילה "יירוט" מתרגמת כמעט אוטומטית לפעולה של השמדה באוויר, כפי שמיירט של כיפת ברזל משמיד רקטות במעופן, המשמעות של המילה דווקא הרבה פחות מיליטנטי ומאיים.

בסופו של דבר, כשמטוס לא מצליח ליצור קשר מכל סיבה שהיא, באחריות ה-  FIR flight information region שהם טסים בתוכו לעשות כל מה שנדרש כדי לחדש את הקשר, לאמוד את המצב ולפעול בהתאם. תקשורת בין מטוסים לבקרה האווירית היא קריטית ויסוד חשוב מאוד בבטיחות בטיסה. לכל מערכת קשר יש מספר גיבויים, ותמיד קיים תדר בקרה שהטייסים צריכים להאזין משך כל הטיסה, זהו תדר ה-Guard.

כך היטיבו לתאר בטוויטר של איגוד הטייסים את הנושא הזה: "בשמיים אין גבולות ובעצם המטוס חולף בתוך מרחבים הנקראים FIR. כאשר מטוס נכנס מ-FIR בו שייט ל-FIR חדש, הבקרה מעבירה אותו לבקרה החדשה, ונותנת לו ורבלית תדר לכייל ברדיו. הטייס מכייל, עובר ערוץ וקורא לבקרה החדשה. אם הוקמה כבר קודם תקשורת CPDLC אז הבקרה תשדר הוראה דרך ה CPDLC לעבור ערוץ, הטייס יעבור ערוץ ויקרא לבקרה החדשה. ברוב המכריע של הפעמים גם ה CPDLC יעבור אוטומטית לבקרה החדשה תוך ציון מעבר זה לטייס". במקרים הכי קיצוניים בהם שום מערכת אלקטרונית לא עובדת, קיימים סימנים מוסכמים שכל טייס מכיר ודרכם אפשר להעביר מידע. מטוסי הקרב מוזנקים לעבר המטוס, נצמדים לחלקו הקדמי של המטוס כדי ליצור קשר עין עם הצוות במקרה שקשר הרדיו עוד לא חודש, כדי לנסות לתקשר בסימנים הללו במידה ואין כל ברירה אחרת.

עבור הנוסעים כל מה שקורה מאחורי דלת הקוקפיט לא מוכר להם ולרובם אין באמת מושג מה מתרחש בתא הטייס בזמן הטיסה. וכשההבנה הזאת או ההיכרות עם עולם התעופה אינה קיימת – כל סטיה מהנורמה המוכרת יכולה להיות מלחיצה.

גם כשזה מהקרקע האפקט די דומה. אנשים נוטים לעקוב אחרי תנועות מטוסים באפליקציות השונות וכל חריגה לכאורה מעלה חששות והופכת מיד לכר פורה לשמועות ודיווחי כזב. בחודש מרץ השנה מטוס פרטי שעשה את דרכו מאיסלנד לניירובי לא הגיב למספר קריאות בקשר כאשר עבר בין בקרות אזוריות. מטוס של חיל האוויר הבריטי הוזנק לעברו כדי לבחון את המצב והוא הופנה לנחיתה בסטנסטד. תושבים שגרו באזור קרוב לשדה ממנו המריאו מטוסי הקרב העידו ששמעו בום חזק מאוד, דבר שעורר בהלה רבה. סרטונים החלו לעלות ברשת בהם שומעים את הפיצוץ ברקע, ואחת התושבות תיארה בציוץ בטוויטר: "כל הבית שלי רעד ממש, אני לא צוחקת!" בדיעבד, התברר שזה היה בום על קל כשמטוסי הקרב חצו את מחסום הקול לאחר שקיבלו אישור לכך כדי להגיע למטוס כמה שיותר מהר. באשר למטוס הפרטי, שהיו בו רק שני טייסים ללא נוסעים, התברר שהייתה להם תקלה במערכות הקשר שתוקנה עם הנחיתה בלונדון, והטיסה המשיכה בדרכה בשלום ללא כל אירועים חריגים.

זו עוד דוגמה למה היעדר קשר יכול ליצור עבור מי שאני יודע מה מתרחש ובשמיים וכשמקורות המידע האמין והזמין דלים ולא מהימנים. טיסה היא אחת מדרכי התחבורה הבטוחות ביותר כיום, כל מערכת וכל נוהל שקיים היום מטרתו בראש ובראשונה היא הבטיחות של המטוסים, הנוסעים והצוותים. ככל שהציבור הרחב ייחשף יותר לעולם התעופה "מבעד לדלתות הקוקפיט" ויבין יותר איך התחום פועל, כך הנוסעים יהיו יותר רגועים ולא רק בעתות חירום ואירועים חריגים. עלינו מוטלת האחריות למשימה זו ולהנגיש את התחום בצורה הכי מובנת ופשוטה עבור כמה שיותר אנשים.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *