בטאון איגוד הטייסים בישראל
The Israeli pilots' Association (ISRALPA) magazine

גליון 06/2023

טייסי ישראל – הכוח המגשר

לא יעלה על הדעת כי אזרחים החיים בתוכנו, הם הרופאים לצידנו, משרתים בשרות לאומי ולוחמים בצה"ל, יזכו ליחס ותחושה שונה כאשר הם חפצים לרכוש כרטיס טיסה בחברת תעופה ישראלית * חברי האיגוד לא יסגרו את דלת תא הטייס בפני בעיות שאינן דווקא קשורות בהטסת המטוסים, ויהוו גורם מגשר ומוביל על מנת לפתור אותן * וגם: העלאת גיל הטיסה והזדמנויות חדשות בסעודיה
קברניט מידן בר

קברניט מידן בר

בישיבה האחרונה של מועצת האיגוד הקדשנו פרק מיוחד לנושא הבידוק הבטחוני בתעופה הישראלית, בדגש על אוכלוסיות שאינן יהודיות. בישיבה נכחו ראש סגל רוה"מ לשעבר, דובי וייסגלס, ראש אגף בטחון באל על לשעבר, קברניט רון רוסו וח״כ חאמד עמאר מישראל ביתנו, לשעבר שר במשרד האוצר.
תחושת הנבדקים המעוניינים לטוס עימנו חשובה, גם במטוס ובשרות אך בוודאי בבידוק הבטחוני, בארץ ובתחנות חוץ. כולנו מכירים בהבדל הניכר בהתנהלות הקרקעית בין החברות הישראליות ואלו שאינן. זו נקודה מהותית אשר חוזקות וחולשות בצידה כמו בכל דבר, אולם בשפה פשוטה לא יעלה על הדעת כי אזרחים החיים בתוכנו, הם הרופאים לצידנו, משרתים בשרות לאומי ולוחמים בצה"ל, יזכו ליחס ותחושה שונה כאשר חפצים לרכוש כרטיס טיסה בחברת תעופה הישראלית. את זה הם אומרים ולנו נותר רק להקשיב.

מדוע זה רלוונטי לטייסות וטייסי ישראל? בדיוק מאותה הסיבה שהסיוע לחברות התעופה במשבר הקורונה היה רלוונטי לשר לשעבר עמאר ממשרד האוצר, אשר פגש באיגוד מספר פעמים, באדיבות ובמקצועיות. בדיוק כפי שאנו מבקשים ופועלים למען חופש התחרות והגנה על זכויות, כאלו יש גם – ולא רק – לנו. טייסות וטייסי ישראל הם קבוצה אשר יש ביכולתה להניע שינוי; כך אנו נוהגים בשנים האחרונות וכך גם מצפים מאיתנו.

חברי האיגוד לא יסגרו את דלת תא הטייס בפני בעיות שאינן דווקא קשורות בהטסת המטוסים, ויהוו גורם מגשר ומוביל על מנת לפתור אותן. כדאי לדעת, לדוגמה, שחברות תעופה רבות מציעות שרות ייחודי של מונית מבית הלקוח דרך מעבר גבול מהיר לירדן, הגעה לטרמינל כשעה לפני מועד ההמראה – וכל זאת מבלי לעבור כל התייחסות בידוק ייחודית. אלו קהלים גדולים החיים עימנו ובתוכנו, בעלי אותה תעודת זהות כחולה.

הוחלט כי האיגוד יניע צוות עבודה, שיסייע במציאת פתרונות והגברת המודעות יחד עם גורמי המקצוע השונים. לכולנו ברורות החשיבות של בינלאומיות ומקצועיות בתעופה; הנוסע נבדק באשר הוא נוסע ולא בהתאם למוצאו או שפת אימו. כל אחד רשאי לרכוש כרטיס טיסה ואירוע זה הוא של שווה בין שווים. מדינה שיודעת ליצר בטחון ואבטחה ברמה מובילה בעולם, לא יכולה להרשות לעצמה ליצר תחושה קשה מאוד לצידם.

העלאת גיל הטיסה

גיל הטיסה והנעשה בתחום בארצות הברית הוא נושא העולה בחודשים האחרונים והשמועות סביבו רבות. אכן וועדת התחבורה המקצועית אישרה את הכוונה להעלות את גיל הטיסה בשלב זה ל-67 אולם התהליך עוד ארוך שכן נדרשת חקיקה בקונגרס ובסנאט. לעניינינו, איגודי הטייסים האמריקאים חלוקים בדעתם, כאשר הרוב כרגע מתנגד להעלאת גיל הטיסה בטענה, כי אין באמת מחסור וניתן להכשיר כמה טייסים שיידרש.
הטעמים לכך אינדוסטריאליים לגמרי בראייתנו, וחלק מהטייסים בארצות הברית המאוגדים באיגודי עובדים אחרים (כגון איגוד נהגי משאיות ועוד) מתחילים להתבטא אחרת. הסוגייה העקרונית גדולה אף יותר והיא האם אנו מוכנים לעבור לשלב ה Preference base registration המבוססת על ניטור ורמת ביצועים ( דוגמאות טובות יש מעולם הרפואה ועוד) או שנשארים ברגולציה ישנה דוגמת גיל. אנחנו כנראה עדיין לא שם אולם הרכבת יצאה מהתחנה וגם בשיחות מקצועיות עם הרגולטור הישראלי קיימת בשלות לשקול זאת מחדש וברצינות, יחד ובשיתוף איגוד הטייסים.

אכן העניין האינדוסטריאלי חשוב אולם הוא אינו העיקר. הסכמי העבודה ישתנו וזאת אינה בשורה רעה בדיוק כפי שהמקצוע ואורחות החיים שלנו משתנים. עלינו להיות ערוכים להמשך טיסה גם בגיל מאוחר יותר כמו במקומות אחרים בעולם, שעושים זאת לא פחות טוב מאיתנו. ובכלל עלינו לזכור, כי תוחלת החיים מאפשרת לנו ליהנות מניסיונם של אחרים במידה שהם רוצים לטוס עוד שנים רבות, וכמובן גם על הקרקע. מי שיכול לטוס – יטוס ומי שיכול להדריך – ידריך, ככל שיוכל וירצה.

סעודיה על המפה

סעודיה והמזרח התיכון משתנים ללא היכר וישנו בוודאות גם את עתיד התעופה האזורית כולה – ומעבר לה. רכש של כ-200 מטוסים עבור שתי חברות תעופה סעודיות שונות מביא בכנפיו דרישה לניסיון קיים (טייסים זרים) לצד פתיחת קווים חדשים. בשפה פשוטה: מי שמבצע עסקה כזו הופך מיד למחכיר גדול ושחקן משמעותי, שכן מעל שישים אחוזים ממטוסי הנוסעים והמטען בעולם חכורים בחכירה יבשה. יש בידינו הצעות עבודה ראשונות לקברניטים וקצינים ראשונים בחברות אשר יקומו, וזה יגיע גם אלינו לללא ספק, רק עניין של זמן.

תהליכי נורמליזציה לצד פיתוח תשתיות עשויים להביא את צפון סעודיה להיות חלק מאפשרויות הטיסה הנוחות לישראלים ואל לנו לזלזל בכך. עסקאות אלו ישפיעו בוודאי גם על מרכזי מחקר ופיתוח, אימונים ואף מפעלי ייצור מטוסים במזרח התיכון. אנו עוקבים בעניין ובצניעות אחר שינויים דרמטיים אל ונמשיך לעדכן.

לסיכום ובנימה אישית, ברצוני לעדכן את כולכם כי בחודשים הקרובים ולאחר החלטה משמעותית בחיי האישיים אני מתכוון לרוץ לרשות המועצה האזורית עמק חפר, בה גדלתי ובה אנו מתגוררים היום. הפעילות באיגוד תימשך בשלב זה ואין מניעה לעשות כן לאור האתגרים והתהליכים בהם אנו עוסקים באופן שוטף והעתיד המאתגרת שלפנינו. אני יוצא למסע מאתגר זה כאשר כל מה שאני מביא עימי הוא גם בזכותכם, מתוך תחושת שליחות עמוקה ודאגה אמיתית וכנה לעתידנו, אין טעמים חזקים מעקרונות.

האיגוד והמועצה איתנים לפעילות בחודשים הקרובים ואני אעדכן אתכם אישית בכל התפתחות בנושא.

One Response

  1. בהצלחה על קפיצתך לביצה הפוליטית…
    ולהזכיר את הקשר בין הבידוק הבטחוני המפלה ובין הסיכוי לקבל פטור מויזה לארה"ב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *