בטאון איגוד הטייסים בישראל
The Israeli pilots' Association (ISRALPA) magazine

גליון 01/2023

אני נותנת שירות – לא משרתת

בשנות עבודתי (הרבות) כדיילת אויר נתקלתי בלא מעט מקרים של חוצפה, חוסר נימוס, בוטות ואלימות מילולית ההולכת וגוברת ולמרות זאת, בכל פעם אני נדהמת מחדש מהגבולות האדומים שנחצים, מהשפה הבוטה, מהמשלב הלשוני הנמוך, מהזחיחות והאלימות המילולית של הנוסע הישראלי בטיסות. מאת: רונית בנימיני
רונית בנימיני

רונית בנימיני

״גברת, אנחנו נותני שרות. לא משרתים!״ כך השבתי לנוסעת שציוותה עלי ברוב חוצפתה להרים לה את הטרולי, ששקל הרבה יותר מ-8 הקילוגרמים המותרים, לתא האחסון שמעל מקום מושבה. התגובה לא איחרה לבוא: ״תרימי מייד! זה תפקידך אחרת אתלונן עלייך!״ היא איימה עלי בכעס.

כל ניסיונותיי להסביר לה בנימוס מה הן ההנחיות עלו בתוהו. הגברת הנכבדה סחבה טרולי שמשקלו המוערך היה כ-30 קילו לאורך הטרמינל ובמעלה גרם מדרגות המטוס עד למקום מושבה, ואז התעייפה מכובד המשא ובצדק והחליטה שדיילת האויר תבצע עבורה את השרות ותישא בנטל הכבד כי זה חלק משלל תפקידיה.

משנתקלה הגברת בסירובי המנומס והמנומק היא התעצבנה, החלה לצעוק עליי ואף לאיים שזה יעלה לי במשרתי. כשעניתי לה באסרטיביות רגועה שאני לא משרתת אלא נותנת שרות ואני לא אמורה להרים ולאחסן לכ-200 נוסעים בכל טיסה את הטרולי ותיקי היד, היא השתתקה והטרולי שלה נגרר בהסכמתה על-ידי עד לפתח המטוס והורד כלאחר כבוד לתא המטען.

בכל שנות עבודתי (הרבות) כדיילת אויר נתקלתי בלא מעט מקרים של חוצפה, חוסר נימוס, בוטות ואלימות מילולית שהולכת וגוברת במשך השנים כלפי צוותי אויר ולמרות זאת, בכל פעם אני נדהמת מחדש מהגבולות האדומים שנחוצים, מהשפה הבוטה, מהמשלב הלשוני הנמוך, מהזחיחות והאלימות המילולית של הנוסע הישראלי בטיסות.

בעבר, האלימות המילולית הייתה רק בין הנוסעים האחד כלפי השני ולא כלפי דיילי האויר, כי כבדו את הדיילים ואף העריצו אותם. זה נגמר. בשנים האחרונות הנוסעים לא מהססים לנהוג באלימות מילולית ולעיתים גם פיזית גם כלפי הדיילים.

ההתייחסות לדיילי האויר היא לעיתים כאל משרתים ולא כאל נותני שרות. הם משמשים כשק אגרוף לכלות בו את זעמם ולשחרר אגרסיות, שהצטברו מרגע כניסתם לטרמינל ואולי גם קודם לכן. יכול להיות, שתקופת הקורונה ועטית המסכות גרמה לכך או לחילופין העצימה את האוקטבות לחזקות יותר.

ההתייחסות לדיילי האויר היא לעיתים כאל משרתים ולא כאל נותני שרות. הם משמשים כשק אגרוף לכלות בו את זעמם ולשחרר אגרסיות, שהצטברו מרגע כניסתם לטרמינל ואולי גם קודם לכן. יכול להיות, שתקופת הקורונה ועטית המסכות גרמה לכך או לחילופין העצימה את האוקטבות לחזקות יותר.

אבל, גם סיומה של תקופת הקורונה לא הורידה את מקרי האלימות אלא שינתה כיוון .אנחנו דיילי האויר, חיילי המשמר, שעומדים בכניסה למטוס אחרי המתנה ארוכה בתורים לביטחון, לצ׳ק אין, לדיוטיפרי לחנויות המזון עם הילדים, התינוקות, הזקנים והנכים וכו'. אז כשסוף סוף הם פוגשים בנו הם מרגישים בנוח לחלוף על פנינו מבלי לברך לשלום או לחייך בנימוס בחזרה ולהמשיך ולשוחח בטלפון. לצלם אותנו ולשלוח סטורי מידי למשפחה שנשארה בבית, להשאיר את הציוד בכניסה למטוס בצפייה שאנחנו נסחב אותו עד למקום מושבם ונאחסן אותו בתא האחסון עבורם.

הם מרגישים בנוח להיכנס למטבחים, לשהות שם עם הילדים כאילו זה גן שעשועים, להשאיר את הילדים כאילו שחלק מתפקידנו הוא גם בייביסיטר. לבקש כוס שתיה כלשהי ולנסות לפתח שיחה אישית בנושא תנאי השכר וההעסקה שלנו והחיים האישיים שלנו,

גם להיכנס לתא השירותים ולעשן בתוכו סיגריה רגילה או אלקטרונית זה בסדר ואף לא להדיח את המים לאחר שהם מטילים את מימיהם, למרות כל האזהרות בכריזה ובמקרים אחרים. לצלם ולהקליט אותנו בהצהרה פומבית שהתביעה והשיימינג ברשתות החברתיות ואף בתקשורת בדרך – כשהם לא

מקבלים את מבוקשם גם אם הוא לא תלוי בנו ולא באשמתנו.

אנחנו נדרשים לפצות אותם על כל עוולה שנעשתה להם לטעמם לפני הגיעם למטוס או לחילופין אף בשער היציאה למטוס בפיצוי מידי ומשביע רצון. לאחר נחיתה סופית ביעד אין להם את היכולת להתאזר בסבלנות עד שהמטוס נעצר עצירה סופית ומוחלטת והם נעמדים במעבר, מוציאים את החפצים האישיים ולא מסוגלים לכבד את ההוראות עד שקולו האסרטיבי של הקברניט נשמע בכריזה.

לעיתים אני תוהה אם הייתי דיילת בחברת תעופה בריטית או גרמנית הייתי נשאלת את אותן שאלות; האם גם שם היו מאיימים עלי בשיימינג או שבחברת תעופה ישראלית מרגישים בבית ובנוח לחדור לפרטיות ולמרחב האישי של נותן השרות. האם זה בסדר לפנות אלי במילים ״אחותי, אפשר לקבל מים?״ או לא להודות לי במילות נימוס כמו ״תודה״ ו״בבקשה״.

לעיתים אני תוהה אם הייתי דיילת בחברת תעופה בריטית או גרמנית הייתי נשאלת את אותן שאלות;

האם גם שם היו מאיימים עלי בשיימינג או שבחברת תעופה ישראלית מרגישים בבית ובנוח לחדור לפרטיות ולמרחב האישי של נותן השרות. האם זה בסדר לפנות אלי במילים ״אחותי, אפשר לקבל מים?״ או לא להודות לי במילות נימוס כמו ״תודה״ ו״בבקשה״. האם רק אני מחויבת? לעיתים נדמה לי שמילות הנימוס הבסיסיות בשפה העברית נגוזו ונעלמו כמו גינוני התרבות הבסיסים.

במהלך קורס קרקעי של הכשרת דיילי אויר אני מדריכה שמאפיינת קווים לדמותו של הנוסע הישראלי כדי שהדיילים החדשים ידעו למה לצפות וכיצד להתמודד. אלו נושאים שבעבר, כשאני הוכשרתי לתפקיד, הדיילת הראשית לא העלתה בדעתה שיש להכניס אותם לתוכנית הקורס. לא התעסקו בהם ולא חשבו שיש טעם להתעסק בהם.

כיום ״אלימות נוסעים״ הוא, לצערנו, נושא הדרכה מחויב המציאות. יש גבולות ברורים מה מותר ומה אסור לנוסע לעשות בטיסה וכיצד עליו לנהוג או לא לנהוג, ומה החוק קובע. כיום חברות התעופה בארץ ובעולם מגלות אפס סובלנות כלפי אלימות נוסעים בטיסות וחלקן מנהלות רשימות שחורות של נוסעים שנאסר עליהם לטוס עימן.

לאחר ״טיסת השוקולד״ המפורסמת, שעוררה הדים בכל המדינה, הרגשתי שהנוסע הישראלי משתדל לרסן את עצמו, מוסיף מילות נימוס לפנייה אלינו ומשתדל כמה שפחות לפנות אלינו בבקשות או שאלות.

אבל זה לא ארך זמן רב מדי. כשעונת התיירות והחופשות החלה – היא הביאה עימה מקרים של אלימות מילולית, צעקות ובוטות ואף מקרים של הטרדה מינית של דיילות מצד נוסע, שהרגיש בנוח לחפון את ישבנה של דיילת שתבעה אותו בחוכמה ובאומץ.
לאחר משפט שנמשך 3 שנים הוא נקנס ושילם לה פיצוי בגובה 50,000 ₪.

מקרה אחר של הטרדה מינית של דיילת אירע בטיסה בה תפקדתי ככלכלית (פרסר). נוסע בטיסת לילה נגע במקום אינטימי בגופה של דיילת אך הדיילת הצעירה, שהייתה בטיסת הדרכה כל כך נבהלה, שהיא נאלמה דום ולא הביאה זאת לידיעת המדריך ואף לא לידיעתי בזמן אמת, כך שנמנע ממני לטפל במקרה בחומרה הראויה. זמן קצר לאחר מכן היא עזבה את המקצוע ועד היום אני מצרה על כך.

אני חושבת שהסיבה לאלימות שאנחנו חווים בטיסה היא רמת האלימות שאנחנו נתקלים בה ברחובות, בכבישים, בתקשורת בממשלה מצד המנהיגים, בבתי החולים, בבתי הספר כלפי כל נותני השירות ותקופת הקורונה אף הוסיפה על כך. הנוסע הישראלי – כמו האזרח הישראלי – החליט לקחת את החוק לידיים. כשהוא לא מרוצה מהשרות הוא ״מעניש״ את נותן השרות במחשבה שזה מה שיגרום לו לקבל את מבוקשו.

אני מניחה שסביבת המטוס והשהייה בצינור מתכת סגור ומדוחס בתנאים מלאכותיים מעצימה את תחושת הכעס של הנוסעים שמגלים אפס סבלנות וסובלנות האחד כלפי השני ובעיקר כלפי הצוות.

חברות התעופה בעולם ולא רק בישראל שומרות על כבודם וביטחונם של צוותי האויר שלהן ומעודדות לטפל בכל מקרה לגופו ובאפס סבלנות ולראייה בישראל תביעת הדיילת את אותו נוסע שהרגיש בנוח לגעת בה או הורדת נוסע מהמטוס לפני המראה לאחר שהתרברב בהומור קלוקל כי הוא ״השאיר פצצה״ בשירותים או נחיתה ביעד לא מתוכנן בגלל נוסעים שהתיישבו במחלקת יוקרה מבלי לשלם תוספת שדרוג ולא הסכימו לחזור ולהתיישב במחלקת התיירים.

לטעמי, בסיטואציות כגון אלה כל חברת תעופה צריכה לנהל ״רשימה שחורה״ של נוסעים שאין לאפשר להם לטוס באותה חברת תעופה בשנית ואולי אף להעביר את האינפורמציה בין כל חברות התעופה בארץ ובעולם למען יראו וייראו. אחרת  – אין מנגנון אכיפה שיכול להרתיע נוסעים מלהתנהג בצורה אלימה במטוס תוך ידיעה שלא תהיינה למעשיהם השלכות והם לא יישאו בתוצאות.

במהלך טיסה כשמתנהל שיח אלים בין נוסעים לדיילים הוא משפיע על חוויית הטיסה גם של הנוסעים האחרים. חלקם מודאגים מההשלכות, כועסים על הנוסע שמטריד את מנוחתם ומפריע להם וחלקם אף קמים ומתערבים בניסיון לעזור לצוות ולאיים על אותו נוסע או לחילופין להרגיע אותו.

במקרים קיצוניים של שכרות והתפרעות אף עוזרים לצוות לאזוק אותו למושב עד לנחיתה ולהגעת משטרה .

לסיכום, אני חושבת שהטיפול בנושא הזה חייב להיות חוקתי באמצעות חוקים פורמליים ונשאים איתם עונש של קנס כספי – ולא רק במקרה של עישון במטוס, על מנת ליצור הרתעה, להקנות בטחון לכל נותני השרות בכל המסגרות, כולל לדיילי האויר במטוס, שעובדים בתנאים מיוחדים ומנותקים לא רק מהקרקע אלא גם מכל אמצעי אכיפה מידי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *