הפרעות זדוניות למערכות GPS, כמו Jamming (חסימה) או Spoofing (הטעיה) נחשבות לסיכון של ממש לבטיחות הטיסה המסחרית

עיבוד ותרגום – אילן הייט

מתוך פרסומי IFALPA – 072018

קבוצת הבטיחות האיזורית לאזור המזרח התיכון (RASG-MID) של IFALPA פרסמה מידע בטיחותי (Safety Advisory) הנוגע להפרעות GPS ומספק גם מידע והכוונה המיועדים לצמצום ההשפעה המבצעית והבטיחותית של הפרעות אלה. הפרסומים אמורים גם לפנות למדינות ולגורמי התעופה, כדי שאלה יאמצו נהלים ותהליכים שיקטינו את סיכוני הבטיחות בתחום המזרח התיכון, כפי שאלה זוהו על ידי ניתוח המידע המתקבל מהאזור.

כזכור, מאז חודש יוני הורגשו באזור נמל התעופה בן גוריון, ובתחום האווירי של ישראל בפרט והאזור בכלל, שיבושים במערכות הניווט מבוססות GPS. איגוד הטייסים הבינלאומי IFALPA אף הזהיר את הטייסים בסוף יוני מפני איבוד קליטת GPS בקרבת נתב"ג לאחר שבועות שבהם דיווחו טייסים רבים על קשיים בקליטה רציפה, שפוגעת בבטיחות הטיסה ובמערכות הטייס האוטומטי. "אובדן אותות GPS משפיע על גישות כניסה ויציאה ועלול ליצור התראות רבות למערכות שעוברות להתבסס על מיקום פנימי", כתב איגוד הטייסים. "צוותי האוויר צריכים להיות מודעים לסיכון הפוטנציאלי, להימנע מהסחות דעת ולתכנן חלופה בהתאם לנהלים ולפי הצורך".

באשר למקור ההפרעות הועלו השערות שונות, שהעיקרית שבהן הייתה שהן נובעות מהפעילות הרוסית בסוריה, אולם לא נתקבל לכך אישוש רשמי. בתחילת החודש (אוגוסט) פסקו לפתע שיבושי ה-GPS. עדיין לא ברור אם ההפרעות נפסקו בעקבות התערבות של גורמי ביטחון ישראליים ומערך הסייבר הלאומי, שקיבל אחריות על הטיפול בנושא, אולם אל על, שהנחתה את טייסיה לנתק את רכיבי ה-GPS  לפני נחיתה בנתב"ג, עדכנה את טייסיה כי מעתה אפשר לבצע נחיתות כרגיל.

ה-GPS מספק ליישומים שונים נתוני מיקום, ניווט וזמנים. הוא הבסיס של Performance Based Navigation, של ה- ADS-B וה- ADS-C החדשים ושל נתוני הזמן המדויק לסנכרון מערכות אוויוניקה, תקשורת ומבצעים. מלבד זאת הוא משמש ליישומים לא תעופתיים רבים.

עם ההסתמכות הרבה על ה-GPS חשוב כי ההפרעות לו תטופלנה כראוי. קבוצת RASG-MID של IFALPA מספקת מידע על אמצעים שעל המדינות לנקוט להקטנת הסיכון ולהפחתת הפגיעה שיש להפרעות ה-GPS על הבטיחות ועל הטיסות. הקבוצה מספקת גם נוהל דיווח ומעקב אחרי פעילות GPS בלתי סדירה, המאפשר לנתח את האיומים, את השפעתם על הביצועים ואף לבדוק את יעילות תהליכי הנגד. ישנן שתי צורות של הפרעות GPS: מכוונות וכאלה שלא בכוונה. ההפרעות הבלתי מכוונות אינן מהוות בעיה משמעותית, בהנחה שהמדינות נוקטות באמצעי שליטה והגנה על התחום האלקטרו-מגנטי, בתחומי התדירות הנוכחיים והעתידיים. דוגמה להפרעות בלתי מכוונות הן הפרעות סולאריות, התאבכות גלי רדיו והפרעות ממערכות מוטסות שונות. לעומתן, הפרעות זדוניות כמו Jamming (חסימה) או Spoofing (הטעיה) נחשבות לסיכון של ממש לבטיחות הטיסה המסחרית. 

הצלחתם של אמצעי הנגד נשענת על הבנה מפורטת של האיומים. כדי להגיע להבנה זו ולקבל מידע עדכני על האיומים, על סוגיהם השונים ועל מספרם, על המדינות לעקוב אחרי סביבת האיום והשפעתו על המבצעים. ספקי שירותי הנווטות צריכים להיות מוכנים לפעולה כאשר דיווחים, מהאוויר או מהקרקע, מודיעים על הפרעות. אם ניתוח המידע מסיק כי אכן יש הפרעה, שירותי הנווטות צריכים לזהות את האזור המושפע ממנה ולפרסם בהתאם NOTAM. 

מנקודת מבטם של הטייסים, הפרעת GPS מתרחשת כאשר הכוונת הניווט אובדת או כשאין לתת אמון בקריאות ה-GPS. משמעות ההפרעה – או האנומליה –  דומה לתקלה הגורמת לכיבוי המערכת, כמו במקרה של תקלת מקלט או אנטנה, של לא מספיק לוויינים בשמיים, או גיאומטריה לא מספקת שלהם, או אפילו מיסוך על ידי גוף המטוס. אם ההפרעה היא בגלל התערבות בסיגנל, יש צורך בניתוח מפורט, המבוסס על כל המידע הזמין. 

במקרה בו זיהה צוות הטייסים התנהגות לא רגילה של ה-GPS פעילות הצוות אמורה לכלול: דיווח ל-ATC על המצב בהקדם האפשרי ובקשת סיוע בהתאם לצורך. מילוי טופס ה- GNSS Interferance Reporting Form (ראה צילום הטופס בסוף המאמר), העברתו ל-IATA בכתובת sfomena@iata.org ול-ICAO בכתובת icaomid@icao.in בהקדם, כולל תיאור האירוע (לדוגמה: איזה מערכת אוויוניקה כשלה/הגיבה במהלך ההפרעה) 

פעילות ה-ATC אמורה לכלול: רישום מידע בסיסי, הכולל את אות הקריאה של המטוס, מיקומו, גובהו ושעת האירוע. בדיקת Cross check עם מטוסים אחרים בסביבה. שידור מידע על ההפרעה למטוסים נוספים, כנדרש. הודעה לשירותי הנווטות במידה ונחוץ פרסום NOTAM ויישומו בהתאם לנהלים. פעולת שירותי הנווטות אמורה לכלול: פרסום NOTAM, כנדרש. לנסות לאתר או לזהות את מקור ההפרעה – אם בכלל ניתן.להודיע לרשות האחראית על ניהול התדרים הארצי למצוא את המכשיר שהוא מקור ההפרעה בשיתוף עם גורמי החוק והמשטרה. מעקב ודיווח על כל הפעילויות הקשורות להפרעה, עד שזו נעלמת. בדיקה של יעילות הפעולות המונעות ובדיקה אם הן משפרות את המצב. 

פעילות משרד המזרח התיכון של IFALPA, (RASG-MID) תכלול: איסוף מידע על הפרעות GPS והחלטה על קווי פעולה הנחוצים לפתרון. המשך מעקב מול המדינות בהן התרחשה הפרעה שכזו, כדי לוודא שננקטים צעדים מתאימים ךתיקון. תיאום עם משרד ICAO האזורי שיפעל אף הוא עם המדינות, כנדרש. להיות בקשר עם מנהלי תחומי התדירויות במדינות ערב כדי לפתור בעיות של התאבכויות ערוצים, אם נדרש. 

ניתן לקבל מסמך הכוונה של ICAO, העוסק בהפרעות GNSS במשרדים האזוריים של IFALPA אצל האחראית האזורית, קארול קאוצ'מן (Carole Couchman) בכתובת: carolecouchman@ifalpa.org

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *