בטאון איגוד הטייסים בישראל
The Israeli pilots' Association (ISRALPA) magazine

גליון 04/2023

שיק באוויר

מדי הייצוג של הדיילים והדיילות היו תמיד בחזית האופנה והיוו מושא לקנאה * בשנים האחרונות חל מהפך באוויר: בחברת וירג'ן אטלנטיק, למשל, לדיילים מותר ללבוש חצאיות, ולדיילות מכנסיים – בהתאם להגדרתם המגדרית העצמית * ״”style in the aisle הוא לא רק הצהרת אופנה
רונית בנימיני

רונית בנימיני

לא במקרה כינו את דיילות האויר בעבר ״מלכות השמים״. דיילי ודיילות האויר אחראים לא רק על בטיחותם ורווחתם של הנוסעים אלא גם על מתן מידע ושירותים. למעשה, הם שגרירי החברה, הפנים היפות של חברת התעופה, הגורם המייצג אותה. לכן המראה המטופח הוא בין הדרישות המרכזיות לעבודת הדיילות   שהייצוגיות היא ערך עליון בה.

האנשים הראשונים שפוגשים במטוס הם דיילי האויר. דיילת ייצוגית ואלגנטית במדי החברה ובהופעה מוקפדת גורמת להרגשה, שהטיסה תעבור בשלום ואפילו אם היא תהייה מאתגרת אז היא בטח תדע כיצד לפעול. בשל כך חברות התעופה מקצות עבור אנשי צוות האויר שלה משאבים רבים כדי לעצב עבורם את מדי הייצוג ואת האביזרים הנלווים, כגון: צעיפים, עניבות וכדומה. אביזרים אלה הם חלק מסט המדים וחובה ללבוש אותם במהלך כל הטיסה, למעט כובעים, שבחלק מחברות התעופה הם חלק מהחליפה,אבל ניתן להסירם במהלך הטיסה.

סט המדים כולל גם פריטי לבוש חיצוניים כמו מעילים והכל מעוצב באותו הסגנון, כקפסולה אחת, שמרכיבה תלבושת ייצוגית והרמונית. נעלי הדיילות  הן בעלות עקב רחב ויציב ולא חד כמו סטילטו כדי שתאפשרנה לדיילות לנוע במהלך הטיסה בבטחה וללא תקלות גם במזג אויר לא יציב. גובה העקבים המאושר הוא על פי התקן של חברת התעופה.

למה דיילי האויר לובשים מדים?

כי בעזרתם הם בולטים בקהל הנוסעים וניתן לזהות אותם במהירות ומרחוק במצבי שגרה ובמיוחד במצבי חירום. יש גם פסיכולוגיה מאחורי קוד לבוש המדים והיא פשוטה מאוד: ״פני העובד ותלבושתו הם כפני החברה״. לפני שהעובד פותח את פיו הוא נשפט על פי לבושו. דיילים בלבוש ייצוגי ומוקפד מייצגים חברה רצינית.

לפני מספר שנים נעשה ניסוי בחברת ״דלתא״ האמריקנית, לוותר על מדי הייצוג של החברה לטובת מכנסי כותנה וחולצת פולו. למרבה הפלא, הדרישה לחזור למדי הייצוג הגיעה מצד הדיילים, שטענו שללא המדים הייצוגיים יחס הנוסעים כלפיהם היה מזלזל.

גם בישראל נעשה ניסיון בחברת ארקיע להחליף את מדי הדיילים למדים קלילים, שמורכבים ממכנסי ג׳ינס וחולצת פולו בעיצוב חברת האופנה קסטרו. אבל הקולקציה החדשה לא החזיקה מעמד, כי הדיילים והדיילות טענו שהמדים החדשים מביכים אותם, במיוחד במעברי ביקורת הגבולות בהם הם חשים כי הם זוכים ליחס מזלזל לעומת הדיילים המרשימים והאלגנטיים של חברות התעופה הזרות.

לרוב מדובר גם על אלמנט אופנתי, שעולה בקנה אחד עם המסר העיצובי, הלוגו והצבעים של חברת התעופה ולעיתים גם עם צבעי דגל המדינה. לדיילי האויר יש קוד לבוש מוגדר מאוד מבחינת הצבע, העיצוב, פריטי הלבוש, סגנון האיפור והתכשיטים. כל חברת תעופה בוחרת את הסגנון והצבעים הייחודיים  לה בהתאם למה שהיא רוצה לשדר לקהל לקוחותיה.

לרוב מדובר גם על אלמנט אופנתי, שעולה בקנה אחד עם המסר העיצובי, הלוגו והצבעים של חברת התעופה ולעיתים גם עם צבעי דגל המדינה. לדיילי האויר יש קוד לבוש מוגדר מאוד מבחינת הצבע, העיצוב, פריטי הלבוש, סגנון האיפור והתכשיטים. כל חברת תעופה בוחרת את הסגנון והצבעים הייחודיים  לה בהתאם למה שהיא רוצה לשדר לקהל לקוחותיה.

מדי מספר שנים חברות התעופה מחליפות את מדי הייצוג של עובדיהן, הן באוויר והן על הקרקע ומפרסמת אותם בתקשורת. כל החלפה כזאת יוצאת לתקשורת ויוצרת באאז עולמי. הציבור שמח להביע את חוות דעתו על השינוי לעיתים באמצעות, לדוגמה, שאלוני ״שיק או שוק״. חברת "ארקיע", שעברה מיתוג מחדש ועיצוב ייחודי וצבעוני למטוסים בשנת 2019 קיימה משאל כזה. כחלק מפתיחת יעד חדש למזרח אסיה וברוח החדשנות והצבעוניות, החליפה החברה את מדי הדיילים והדיילות לצבע בורדו לנשים ואפור לגברים וביקשה מהציבור לחוות את דעתו. ארקיע אינה היחידה: בשנים האחרונות מספר חברות תעופה החליפו את מדי הייצוג שלהן: בריטיש איירוויז, היינאן הסינית, וירג׳ין איירווייז הן רק דוגמאות אחדות.

בעידן הרשתות החברתיות דיילי האויר מרבים לצלם את עצמם במדים, במטוס ומחוצה לו, וכובשים את הרשתות החברתיות; מגוני הוורוד של איסלנד ועד החליפה האדומה של רוסיה, מכיסוי הראש בדובאי ועד הכומתות באבו דאבי – דיילי האויר מצלמים את עצמם וצובעים בסגנונות שונים את האינסטגרם. בבלוג ״“guy in the sky אף דורגו תמונות דיילי האויר  במדי הייצוג היפים מבין 49 חברות תעופה בעולם ולנציג הישראלי שלנו היה מקום מכובד בין הגבוהים בדרוג.

למען הגילוי הנאות, אני חייבת לומר שאני נהנית מאוד מהעובדה שאני לובשת מדי ייצוג לטיסות. אני יודעת מה אני לובשת בכל יום כשאני מתכוננת לטיסה ואין לי את הדאגה היומיומית, של בחירת הבגדים והנעלים. ייתרון נוסף הוא החסכון הכלכלי, ויעידו על כך גם הטייסים והטייסות.

המבקרים את המדים אומרים, שכאשר לובשים מדים האישיות נעלמת, כי אי אפשר לבטא אותה וכל איפור אקספרסיבי אסור. אבל אני חושבת שגם כשלובשים מדים תמיד ניתן להוסיף טאץ׳ אישי שמייחד אותך משאר אנשי הצוות כמו עיצוב השיער, קשירת הצעיף והאיפור, ומבעד לכל זה נשקפת האישיות שלך שבאה לידי ביטוי בחיוך, בטונציה, בהליכה ובתנועות הגוף.

מדי צוותי האויר של החברות השונות בעולם מושכים תשומת לב בגלל העיצובים השונים ולעיתים גם המשונים. בכל מדינה הדיילים נראים אחרת בהתאם לתרבות של אותה מדינה ופיתוח המדים מתבצע בהתאם לדרישות הרעיון הלאומי. דיילי האויר במדינות מוסלמיות נראים כמובן אחרת מדיילי האויר ממדינות אירופאיות.

היסטורית, חברות התעופה דאגו תמיד להלביש את הדיילות בלבוש שהותאם לצו השעה באופנה. לדוגמה, שמלות הצמר הצבאיות של שנות ה-30 בארה"ב התקצרו בשנות ה-60 וה-70 לחצאיות מיני צבעוניות ומגפי גוגו. מעצבי אופנה מובילים ואמנים ידועים נשכרו לעצב אותם. לאחר כמה עשורים השתנתה האופנה שוב, למראה העסקי-בינלאומי המחויט, המקובל היום. במהלך השנים הצבעים השתנו, החצאיות התקצרו, הנעליים הפכו למגפיים, לנעלי עקב ואף לנעלים שטוחות ואת הכובעים המסורתיים החליפו צעיפים.

כשחברת תעופה מחליטה לחדש את מדי הדיילים והדיילות היא זוכה דרך קבע כמעט לעניין תקשורתי רב, המתמצה באמירה ״”style in the aisle. כך קרה ב-2017 עם חשיפתם של המדים החדשים של חברת התעופה הסינית ״היינאן איירליינס״. "המדים המסוגננים ביותר שנראו בשנים האחרונות״, נכתב באתרי האופנה השונים ברחבי העולם בעקבות פרסום תמונות המדים, שעל עיצובם אחראי המעצב הסיני לורן שו. הרעיון שמאחורי העיצוב היה, שהמדים משלבים תרבות ממזרח וממערב לצד אלמנטים מסורתיים שונים. השראת הצבעים האפורים השולטים בעיצוב הגיעה מעננים, גלים והרים.

השקת המדים הרשמית נעשתה במסגרת שבוע אופנת ה״הוט קוטור״ של פריז ובתמונות שהוצגו לתקשורת נראו הדוגמנים והדוגמניות, שחלקם הגדול לא היה ממוצא אסיאתי, כשהם מדגמנים את המדים דווקא ברחובות פריז – עיר האופנה, ולא ברחובות בייג’ין או שנחאי. בחברה ציינו כי העיצוב החדש מהווה חלק ממדיניות ההתאמה לרף ציפיותיו של הנוסע ואמור לשפר את חוויותיו.

מעצבים רבים מתבקשים לקחת חלק בעיצוב המדים לדיילים. המדים נבחרים על פי דרישות של גזרה אלגנטית וצבעים מאופקים והעיצוב אף מקדם את סצינת האופנה המקומית ברחבי העולם ומבטא את יכולות העיצוב והיצירתיות של אותם מעצבים. לרוב, הקולקציות משלבות אלגנטיות ופונקציונליות ובנוסף הן מכניסות משב רוח רענן של חדשנות לחברה. שילוב של קלאסיות עם השפעה מודרנית.

יש חברות תעופה שאף מובילות מהלכי אופנה מהפכניים. ב-2015  דיילות אל על הובילו מחאה סביב גובה נעלי הייצוג אותן הן צריכות לנעול מרגע הגעתן לנמל התעופה ועד לאחר ההמראה. הן חתמו על עצומה בה טענו, כי השלב בו הן מקבלות את הנוסעים הוא שלב בו הן מתרוצצות בקבינה עם נעלי העקב ועוזרות לנוסעים באחסון החפצים האישיים ובמטלות רבות נוספות – והעקבים מקשים עליהן את העבודה.

הנושא עורר רעש תקשורתי וגרר התערבות של ההסתדרות ושל חברות כנסת. יו"ר נעמת טענה, שבמאה ה-21 אישה ייצוגית לא חייבת לנעול נעלי עקב. כל זאת הוביל לשינוי בחברה ובעיקר בהתייחסות לנשים עובדות בה. באל על אפיינו סוג נוסף של נעלי ייצוג המתאימות לדיילות, שמתקשות לנעול נעלי עקב זמן ממושך. לשמחתנו, בשלוש חברות התעופה הישראליות, אל על, ארקיע וישראייר, הדיילות רשאיות לבחור בין שמלה, חצאית ומכנסיים, כחלק מקוד הלבוש.

ב-2016  נתקבלה החלטה בחברת התעופה הבריטית ״בריטיש איירוויז״ לאפשר לדיילות ללבוש מכנסיים כחלק מקוד הלבוש של החברה לאחר מאבק שנמשך שנתיים ובהתאמה לעידן המודרני. בספטמבר 2022 חברת תעופה בריטית נוספת, ״וירג׳ין אטלנטיק״, הידועה בתמיכתה הבלתי מתפשרת בקהילה הגאה, הצהירה על מהפכה ענקית. המהלך הגיע כחלק מרפורמת הזהות המגדרית שמובילה החברה. המוטו שלה הוא "Be Yourself" שמשמעותו ״היו עצמכם״. מהלך זה נועד לשקף את הסגנון של עובדי החברה ולחגוג את מיתוגה כחברה מכילה, מקבלת ומסבירת פנים לכולם, ללא הבדל מין ומגדר.

הוחלט, כי העובדים כולם – טייסים, דיילים, אנשי צוות קרקע – יכולים ללבוש את פריטי המדים המייצגים את הסגנון המרגיש להם הכי נכון ונוח, לא משנה המגדר, הזהות המגדרית או ביטוי המגדר שלהם. הרעיון הוא לאפשר לעובדים לאמץ את ״האני האמיתי״ שלהם גם במסגרת שעות העבודה ולהבטיח כי הנוסעים יפנו אליהם באמצעות הכינויים המועדפים עליהם בהתאם לזהות המגדרית שיבחרו ולא על פי הקודים שהיו מקובלים עד היום. דיילים יכולים ללבוש חצאיות ושמלות ונשים יכולות לבחור בחליפת מכנסיים שנועדה לגברים עד כה. כמו כן, ניתן לענוד תג זיהוי המציין את הזהות המגדרית שלהם ובהתאם לכך את צורת הפנייה אליהם בכינוי המתאים להם כגבר או כאישה.

גם החוקים הנוקשים המתייחסים לאיפור וקעקועים רוככו והעובדים לא מתבקשים יותר להסתירם תחת המדים. המהפך התייחס גם לנוסעים, שבמעמד הזמנת הטיסות יכולים לבחור בין מספר אפשרויות של מגדר מיני, כולל מגדר ניטרלי.

דרך התפתחות מדי דיילות האויר בעולם וקוד הלבוש שלהן ניתן לראות את מעורבותן בהתפתחות תנאי עבודה הוגנים עבור נשים במדינה. האם חברות תעופה בעולם ובישראל יאמצו את המהלך המהפכני  של חברת ״וירג׳ין אטלנטיק״ וטייסים ינעלו נעלי עקב ודיילים יוכלו ללבוש חצאית? ימים יגידו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *