עיבוד ותרגום – אילן הייט

מקור: https://bit.ly/2YMCQDS

השימוש במבחני סימולטור להערכת יכולות קוגניטיביות של טייסים מעבר לגיל 60 הוא לא רעיון טוב. כך חושבים ארגוני טייסים באירופה, בעקבות פרסום המלצות של ה-EASA  (European Aviation Safety Agency) בנושא מגבלות הגיל של טייסים מסחריים.

הדו"ח של EASA אומר:

"כשמדובר בתפעול של צוות של שניים ויותר, המחקר ממליץ לשמור על מגבלת גיל 65, כמגבלה המאומצת על ידי EASA. כל חריגה תדרוש אמצעים להפחתת סיכונים, כמו מבחנים ייחודיים שיתמכו בהחלטה הרפואית-תעופתית על כשירותו של המועמד, על בסיס אישי.

"בעניין תפעול על ידי טיס בודד, המחקר של EASA אומר כי מקובל להעלות את הגיל ל-65, בהנחה שיבוצעו אמצעים ממזערי סיכון לאי-כשירות – incapacitation. מומלץ כי מעבר לבדיקה הרפואית פעמיים בשנה מעבר לגיל 40, על הטיס לעבור מבחני סימולטור נוספים לרישיון, כל ששה חודשים". 

הפרסום, מפברואר 2019, פותח מחדש את הדיון בדבר מגבלות הגיל של טייסים באירופה. למרות שאין הסכמה עולמית, באירופה מעדיפים לשמור על המצב הקיים: גיל 60 לתפעול של טייס אחד וגיל 65 לטייסים בצוות. יש כרגע לחץ מסחרי להרחבת המגבלה, המביא חוקרים להצעת "אמצעים מצמצמי סיכון" שיאפשרו טיסה מעבר למגבלות גיל אלה. 

ההיגיון שמאחורי הצעות אלה נראה הגיוני (על הניר, לפחות): מבחני סימולטור, מבחני נתיב וחוות דעת של עמיתים (Peer Review) יספקו הזדמנות לזיהוי של ביצועים מתחת לסטנדרד. הדו"ח ממליץ כי בחינה זו של כישורים קוגניטיביים בסיסיים של יכולות הטסה, תיכלל בתוך מבחני החובה של הרישוי(License Proficiency Checks). אלה יבדקו את יכולות הטייס לתפקד בתנאי לחץ קשים, כמו לחץ זמן.

עם זאת, ארגוני הטייסים באירופה אינם מסכימים עם גישה זו. השימוש במבחנים בסימולטורים כדי לזהות סיכונים קוגניטיביים תלויי גיל תביא למסקנות מוטעות. גם מדריכי הסימולטורים אינם אנשי מקצוע רפואיים מוסמכים ואינם בקיאים בתפקודים קוגניטיביים התלויים בגיל. מבחני סימולטור הם כלים לניתוח ביצועים לצורך רישיון מקצועי ואינם כלי למבחן רפואי לצורך רישיון רפואי.

אם יש צורך בבדיקה של תפקודים קוגניטיביים, גם כדי להקטין סיכונים הנובעים מהסרת מגבלת הגיל וגם אם לא, הם צריכים להיערך על ידי איש מקצוע רפואי שהוסמך לכך, בסביבה קלינית, כאשר רק הרישיון הרפואי הוא זה שנבדק.

הדיונים על הסרת מגבלת הגיל יימשכו ו-EASA תבדוק את ההשלכות האפשריות על תקנות הטייס, במהלך הסתיו הקרוב. יש לומר: יש מגבלות שלא רצוי לשנותן.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *