גליון 9/2024

פוליסת הביטוח הלאומית

חיל-האוויר הוא פוליסת הביטוח של מדינת ישראל * יש לו תפקיד מרכזי ומכריע במלחמה הארוכה והבין־זירתית הזאת; הוא מפעיל יום ולילה מערכים מורכבים של גילוי, זיהוי ובקרה, שתכליתם לשמור על שמיים נקיים ולמנוע פגיעה בעורף * הוא מפעיל את מערך ההגנה האווירית המדהים של צה"ל, עם אמצעי גילוי מתקדמים ועם שלוש שכבות הגנה שמיירטות את רוב הטילים ומתמודד עם אתגר הכטב"מים והרחפנים
תמונה של אבי בניהו

אבי בניהו

לפני מספר שנים ערב כניסתי לתפקיד דובר צה״ל שהיתי מספר ימים בסלון האווירי בפריז. שמתי לב שמפקדי חילות אויר רבים מגיעים לפגוש בביתן הישראלי את ראש מטה החיל דאז תא״ל אמיר אשל (לימים מפקד החייל); ממש רכבת אווירית של מפקדי חילות אוויר. שאלתי את אשל לפשר העניין והוא הסביר לי שכולם מבקשים לשלוח אלינו צוותים כדי ללמוד על מבצע ״משקל סגולי״, שהווה את מכת הפתיחה בלבנון השנייה, שהביא להשמדת טילי הקרקע-קרקע ארוכי הטווח, שאיימו אז על ישראל.

זה היה אז ואני רק יכול לתאר לעצמי עד כמה לוטשים עיניים ברחבי העולם כלפי הלקחים והניסיון והיכולות שמציג חיל האויר במלחמה הזו בכל תחומי הפעילות שתחת אחריותו. אין לי ספק כי ברחבי העולם משפשפים עיניים בתדהמה גם נוכח פעילות ההגנה וגם בהתקפה. 

בעניין חיל-האוויר אני משוחד. שירתי שם, התאהבתי בחיל והוא אצלי בנשמה עד היום. כל מי ששירת בחיל-האוויר יבין אותי מיד.

לחיל הזה תפקיד מרכזי ומכריע במלחמה הארוכה והבין־זירתית הזאת. הוא מפעיל יום ולילה מערכים מורכבים של גילוי, זיהוי ובקרה, שתכליתם לשמור על שמיים נקיים ולמנוע פגיעה בעורף. הוא מפעיל את מערך ההגנה האווירית המדהים של צה"ל, שהוא כנראה הטוב בעולם עם אמצעי גילוי מתקדמים ועם שלוש שכבות הגנה שמיירטות את רוב הטילים ומתמודד עם אתגר הכטב"מים והרחפנים, תוך מציאת פתרונות עם התעשייה הביטחונית.

חיל האוויר מפעיל את מערכי התקיפה שלו בכלל הזירות ביום ובלילה, עם אופרציות של תקיפה וירוט, פטרול וחילוץ ותדלוק, עם מערכים מורכבים של שליטה ובקרה, מודיעין ותחזוקה, חימוש ומנהלה.

החיל הזה, על עוצמתו האדירה והוורסטיליות שלו בין הגזרות, הוא פוליסת הביטוח שלנו. נכון, הוא, כמו צה"ל כולו ומדינת ישראל, כשל בבוקר ה־7 באוקטובר במענה המבצעי. החיל השלים תחקיר של 700 עמודים, אבל לא פרסם אותו עדיין בשל החלטת הרמטכ"ל.

חיל האוויר ומפקדו תומר בר, מנהלים מאז ראשית המלחמה שיתופי פעולה אזוריים מרשימים עם מדינות שכנות ועם פיקוד המרכז של צבא ארה"ב. בר משתתף אחת למספר חודשים בפגישות עבודה עם עמיתיו ממדינות ערב שסביבנו ובמפרץ, כדי לתאם את הפעילות המורכבת בזירות השונות.

אני מבין את הביקורת על חיל האוויר, אבל אני כואב את ההתקפות משולחות הרסן נגדו ואת הניסיון להכניס טריז בין טייסים למכונאים ובין לוחמים למפקדיהם. אני רואה בזה חלק מניסיון גדול וכואב להקריס את צה"ל, כפי שעשו למשטרה. אני מקווה שהניסיון הזה יקרוס עוד קודם.

ואתם שם בחדרי התדריכים ובדת"קים: טוסו, השמידו את האויב ושובו הביתה בשלום. אני מוחא לכם כף ואני בטוח שגם קוראיי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *