גליון 08/2024

פארנבורו כחול לבן

למרות אתגרי המלחמה, התעשייה הביטחונית הישראלית לא ביישה את הפירמה וזכתה לתשומת לב רבה * עסקאות ענק, חידושים טכנולוגיים ומערכות Combat Proven כיכבו
תמונה של אהרון לפידות

אהרון לפידות

ברוח המאפיינת את כל הסלון האווירי השנה, גם התעשייה הישראלית השתתפה באופן צנוע ומאופק בהשוואה לתערוכות בעשור הקודם ובכלל. נדמה שאת תשומת הלב העיקרית סחפה השנה רפאל, שבשל המלחמה בעזה שבה הופעלו מוצריה בתנאי קרב וזכו להצלחה רבה, הפכה למוקד התעניינות בינלאומי.

עוד לפני שהסלון נפתח הציגה רפאל את המאזן הטוב בתולדותיה, עם עלייה מרשימה של 21% במכירות בשנת 2023 בהשוואה לשנה הקודמת. כמות ההזמנות עלתה במידה מסחררת של 185% והכנסותיה בשנת 2023 עמדו על 3.88 מיליארד דולר, עם רווח נקי של 162 מיליון דולר.

צבר ההזמנות, ה-Backlog של רפאל, הוא הגבוה בתולדותיה ועומד על 52.4 מיליון שקל, כש-57% ממנו מגיע מחו"ל. בין ההצלחות הגדולות של רפאל השנה – מכירת מערכת טילי "קלע דוד" לפינלנד, טילי "ספייק" ליוון, ועוד.

מערכת יירוט לייזר מגן אור: מבצעית בשנה הבאה. צילום: משרד הביטחון

בראיון שהעניקו מנכ"ל רפאל, יואב תורג׳מן, ויו״ר רפאל, ד"ר יובל שטייניץ, למגזין זה, גילה המנכ"ל כי ״כבר בשנה הבאה, 2025,  תהיה מערכת ׳מגן אור׳, מערכת הלייזר ליירוט טילים, מבצעית ותימסר לצה״ל.״ ד"ר שטייניץ הוסיף, כי ״כבר לפני שנתיים הצלחנו ליירט באמצעות לייזר עצם במרחק גדול מאוד, וזהו הישג שאין דומה לו בעולם.״

טיל נגד טילים היפרסוניים, סקיי סוניק מתוצרת רפאל. צילום: רפאל

רפאל אינה מציגה בסלון השנה כלים פיזיים והחברה מעדיפה לקיים בביתן פגישות עם לקוחות פוטנציאליים. לפני כחודש חשפה רפאל את ה"סקיי סוניק", המיירט הייעודי הראשון בעולם ליירוט טילים היפרסוניים (שגא-קוליים). על הרלוונטיות של הטיל הזה אמר המנכ"ל, כי "הרוסים שיגרו טילים היפרסוניים וגם לפי הידוע, מצויים טילים כאלה גם בידי סין." מערכת אקטואלית במיוחד שפיתחה רפאל, "הכיפה הימית" – הוורסיה של כיפת ברזל המותקנת על ספינה להגנה על שדות הגז מתקיפה בליסטית, "בעלות של אחוזים בודדים מעלות טק"א שימלא את אותו תפקיד." המנכ"ל גילה עוד, כי כבר יש שני לקוחות ראשונים גם ל״אייס ברייקר״, טיל השיוט ארוך הטווח של רפאל, בעל יחס משקל טוב יותר ממתחריו. 

״פיתון 4 ו-5 השיגו הישגים מדהימים ביירוט כטב״מים וטילי שיוט מול התקיפה האיראנית ובהזדמנויות נוספות,״ סיפר יואב תורג׳מן, ״עד כדי כך טובים שקשה יהיה לשפר אותם״. יודגש שפיתון 4 הוא טיל בן 40, וביצועיו מעוררים גם היום התפעלות רבה.

הכוכבים הגדולים של רפאל, כיפת ברזל וקלע דוד, עשו לדברי תורג׳מן ושטייניץ ״הרבה מעבר למה שמישהו ציפה מהם. כיפת ברזל זו המערכת האפקטיבית ביותר בעולם בתחומה, בעלת רמת סמך מקסימלית וקלע דוד יירט מטרות בטווחים רחוקים בהצלחה רבה.״

מנכ״ל רפאל תולה חלק נכבד מן ההצלחה בכוח האדם שלו. ״מפתחי המערכות הללו הם גם המפעילים שלהם במילואים כך שיש להם מוטבציה כפולה ומכופלת לתכנן מערכת מצטיינת.״ יובל שטייניץ מוסיף כי ראה חיילי מילואים ששבו מעזה לחופשת סוף שבוע ובשבת התייצבו במשרדים ברפאל. ״יש לנו כ-9,500 עובדים, מתוכם 600 בעלי תואר ד״ר ופרופסור. אין חברה כזאת בעולם.״

על קבלת הפנים לה זכו בסלון האווירי הרעיפו השניים שבחים מרובים, וסיפרו כי אם בכלל, זכו להבעות הזדהות מצד המבקרים. שטייניץ אמר עוד כי ביקר לפני חודשים אחדים בקונגרס האמריקני ונדהם לראות דגלי ישראל רבים בפתח לשכותיהם של חברי הקונגרס. ״25 שנה אני מבקר בקונגרס ודבר כזה לא ראיתי,״ אמר שטייניץ.

עוד נמסר, כי רפאל ביצעה יחד עם משרד ההגנה הבריטי ניסויים חיים במערכת ה-Trophy (מעיל רוח) המיועד לדור הבא של טנק הצ'אלנג'ר. רפאל מסרה כי המערכת היא היחידה בעולם המספקת הגנה אקטיבית לטנקים וכי שיחקה תפקיד מכריע בהצלחת התמרון הקרקעי בעזה.

חליפה אסטרטגית חדשה

אלביט מערכות מציגה בסלון באמצעות חברת הבת האנגלית שלה, ומסתפקת כמו כל החברות הישראליות בתצוגה שכוללת בעיקר דגמים בביתן. אלביט לא הציבה מערכות מתוצרתה בתצוגה הקרקעית החיצונית. בביתן מוצגות גם שתי קסדות שהן מהמתקדמות מסוגן בעולם.

קסדת X-Sight של אלביט. תמונת מציאות רבודה. צילום: אלביט

הקסדה הראשונה היא קסדה לטייסי מסוקים שנראית קצת כמו הקסדה של דארת׳ ויידר וקרויה אקסייט X-sight. הקסדה בנויה במתכונת מודולרית וכוללת מחשב משימה המריץ אלגוריתם בינה מלאכותית, אשר מספקת תמונה חדה, ברורה ומדויקת המאפשרת לטוס נמוך ומזהה מכשולי קרקע ואיומים קשים לראייה בכל תנאי מזג האוויר.

זו בעצם מערכת  המתיכה מידע מסנסורים שונים ומציגה לטייס תמונה אינטגרטיבית ושלמה. הסביר שגיא פלג, סמנכ״ל לאסטרטגיה ופיתוח עסקי בחטיבת האירוספייס: ״אנחנו פועלים באסטרטגיה חדשה לחלוטין ומציעים לטייס מערכת המאפשרת לו לראות תמונה משולבת של מציאות רבודה, שנבנית על ידי סנסורים שונים וגם על ידי מעבדים סינטטיים. כלומר, על הצג שלפניו הטייס לא רק רואה את עמודי החשמל בשטח – אלא גם את הגובה שלהם, שמסומן במספרים. חלפו הימים שלמכ״ם היה צג, ולמערכת החימוש היה צג וכן הלאה היום הכל נאסף ומעובד לתמונה כוללת אחת.״

הקסדה היא חלק מהחליפה האסטרטגית השלמה החדשה שאלביט מציעה ללקוחותיה, לא רק לטייסי מסוקים אלא גם מטוסי קרב. פתרון הוליסטי, מיוצג על צג אחד בלבד.

הקסדה השנייה נקראת זירו ג׳י, והיא שדרוג חשוב מאוד לקסדה המתקדמת המשמשת את כל טייסי ה-F-35 בעולם, ומיועדת למטוסי הדור הבא: היא קלת משקל ביותר. ״בגלל כל הטכנולוגיות שכללנו בה, הקסדה המקורית כבדה מאוד,״ הסביר שגיא פלג. ״טייסים התלוננו על המשקל הזה ועל כך שהוא גורם להם כאבי צוואר. לכן הפחתנו בצורה משמעותית את המשקל, מה שמקל מאוד על הטייס״. שתי הקסדות משכו התעניינות רבה מצד המבקרים.

התעשייה האווירית באבו-דאבי

"תחנת ההסבה למטוסים של התעשייה האווירית הישראלית באבו דאבי תחל לפעול כבר באוקטובר הקרוב," כך גילה מנהל חטיבת תעופה של התעשייה האווירית, שמואל קוזי, בראיון שהעניק למגזין זה.

בואינג 777 מוסב על ידי התעשייה האווירית מוצג בדובאי. צילום: התעשייה האווירית

לדברי קוזי, העומד בראש החטיבה הגדולה ביותר בתעשייה האווירית, המונה כ-5000 עובדים, באוקטובר יועבר לאבו דאבי מטוס ה-777 הראשון שיעבור את ההסבה, שתהפוך אותו ממטוס נוסעים למטוס מטען.

״ישראל היא המדינה היחידה בעולם המבצעת הסבות למטוסי 777, ואנחנו מוצפים בהזמנות,״ סיפר קוזי. "שפע ההזמנות מחייב אותנו לפתוח מרכזי הסבה נוספים בעולם, והמרכז באבו-דאבי הוא אחד מתוך ארבעה: שני מרכזים נוספים אנחנו פותחים בארה״ב, ומרכז נוסף – בקוריאה.״

קבוצת התפעול המקומית של תחנת ההסבה באבו-דאבי סיימה ממש בימים אלה את קורס ההדרכה בתעשייה האווירית ושבו לאמירויות. ״מוקדם יותר השנה הצגנו בתערוכה האווירית בדובאי מטוס 777 מוסב שזכה להתעניינות עצומה,״ סיפר קוזי. ״המטוס שיועבר לאבו דאבי הוא חלק מהזמנה של 10 מטוסים מוסבים פלוס עשרה באופציה מחברת איירקאפ, חברת ליסינג מהמובילות בעולם."

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *