בטאון איגוד הטייסים בישראל
The Israeli pilots' Association (ISRALPA) magazine

גליון 09/2023

סעודיה: הכוח האווירי העולה

הממלכה רוכשת יותר מ-200 מטוסים חדשים * לא ירחק היום שבעלי מקצוע שונים וביניהן טייסות וטייסים בישראל יקבלו הצעות מחברות סעודיות חדשות; הטיסה בין תל אביב לג׳דה אורכת פחות משעתיים
קברניט מידן בר

קברניט מידן בר

בטקסי החאג' סובבים מיליוני מוסלמים סביב האבן הקדושה במכה; מצווה של פעם בחיים היא להגיע אל העיר הקדושה. אולם בשנים האחרונות נראה כי לא רק מאמינים עטויי גלביות לבנות מסתובבים במכה אלא כל המזרח התיכון מסתובב סביב הענק הסעודי המתעורר ומכה – היא כבר לא רק מקום קדוש.

 

שתי עסקאות ענק לרכישת מטוסי נוסעים הרעידו בשנה האחרונה את עולם התעופה, שתיהן יצאו מבית המלוכה הסעודי ביוזמתו של יורש העצר, מוחמד בן סלמאן. העסקאות הכוללות מעל למאתיים מטוסי נוסעים חדשים הן לא רק שתי חברות תעופה שיקומו בסעודיה, אלא הצהרת כוונות תעופתית למזרח התיכון: אנחנו פה.

 

הממלכה הסעודית שהייתה מסוגרת באופן שמרני והדוק במשך שנים רבות, נפתחת לאט לאט אל העולם המערבי. מנהיגים ולא רק מארצות הברית, ידידתה הוותיקה מגיעים אליה חדשות לבקרים, ושחקני כדורגל בינלאומיים מובילים, ניימאר הברזילאי הוא האחרון שבהם,  חותמים חוזי העסקה שמנים בקבוצות סעודיות בלתי מוכרות במזרח התיכון.

 

אז מה קורה בסעודיה ומה יש במדינה המוסלמית החשובה בייתר במזרח התיכון ואולי בעולם כולו? אין ספק שמשאבי הנפט והאנרגיה הם האסוציאציה הראשונה אולם החידוש שמתגלה בסעודיה לאחרונה הוא רצון להיפתח. נורמליזציה כפי שקוראים לזה, התקרבות מדינה אחת לאחרת על בסיס קשרים מוקדמים ונורמליים שיש למדינה עם מדינות רבות נוספות. כך תוכל סעודיה לייצר קשרים גם עם מעצמות עולמיות נוספות ולא רק עם ארה"ב.

 

עסקת המטוסים, כפי שהיא קורמת עור וגידים מתחת לאף של כל מדינה במזרח התיכון, תהפוך את הסעודים למתחרים חשובים ומשמעותיים למדינות המפרץ. במילים אחרות, הסעודים הולכים לתחרות עסקית משמעותית עם דובאי, אבו דאהבי והמפרציות האחרות. מה שהצליח שם יתורגם לגרסה המתקדמת יותר, עשירה יותר וגדולה יותר בסעודיה, שהיא מדינה גדולה מאוד ועשירה מאוד, והאפשרויות שלה בהתאם.

 

אך מדוע זקוקה סעודיה לחברת תעופה שתתחרה באמירייטס? זו כבר שאלה גאו-אסטרטגית אזורית הנוגעת למאבקי שליטה והובלה בעולם הערבי, מיצובה של המדינה כשחקן בינלאומי חזק שלא עוסק רק בשאיבת נפט, אלא במחקר ופיתוח, השקעות ועוד. כדי להשיג את המטרות הללו צריך "לייבא" כוחות ומוחות – וזה קורה בדרך האוויר. השלב הראשון הוא לפתוח את סעודיה לתיירות מסוימת ובשלב השני לעסקים במובן הרחב של המילה. בראיית הסעודים, מה שהצליח בדובאי יכול להיות רק ההתחלה למה שיקרה בג׳דה.

 

הטייס והטייסת הישראלים, יחד עם עמיתיהם בעולם, ירגישו גם ירגישו בשינוי הזה. אפשרויות תעסוקה רחבות עשויות להיפתח בפניהם – יחד עם נורמליזציה של תיירות ואשרות מעבר. כבר היום הטיסות מעל המרחב האווירי הסעודי מתרחשות בכל יום וחברות התעופה מרוויחות זמן יקר ונתיבים קצרים לטובת הנוסעים.

 

רכישה מסיבית של מטוסים תהפוך את הסעודים לשחקנים משמעותיים בתחומי החכרת המטוסים בעולם בכלל ובמזרח התיכון בפרט, כך שחברות ישראליות ואחרות באזור יוכלו לבחור האם לחכור את המטוסים במערב אירופה או בערב הסעודית. כפי שטייסים וטייסות בעולם יוכלו להתמיין לחברות התעופה שיקומו שם בשנה הקרובה וכל אחת מהן בנפרד תהיה בגודל של חברת דגל אירופית כפי שאנחנו מכירים.

 

לא ירחק היום שבעלי מקצוע שונים וביניהן טייסות וטייסים בישראל יקבלו הצעות מחברות סעודיות חדשות. הטיסה בין תל אביב לג׳דה היא בת פחות משעתיים, שהוא הזמן שלוקח לנו להגיע מתל אביב לחיפה. זה נשמע לכם רחוק מדי ואולי דמיוני, אבל כדאי שנזכור כי מטוסים של אמירייטס היו בגדר אותו חלום לפני חמש שנים בדיוק והיום הם מגיעים לנמל התעופה בן גוריון פעמיים ביום וטסים לכל העולם. כך שאם עד עכשיו סבבו מאמינים במכה היום סובב סביבה המזרח התיכון כולו, אינשאללה ובעזרת השם.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *