בטאון איגוד הטייסים בישראל
The Israeli pilots' Association (ISRALPA) magazine

גליון 09/2023

לטוס עם האויב

נוסעים רבים מביעים חשש גדול לפני טיסה מסיבות שונות: קלסטרופוביה, אקרופוביה, מזג אויר לא יציב, אירוע רפואי, תקלות טכניות, פיגוע חבלני, חטיפה, מצבי חירום ועד התרסקות, אבל מטוס יכול להיות גם צינור סגור שאין ממנו מפלט – ולהוות כר להטרדות מיניות.
רונית בנימיני

רונית בנימיני

אבל מישהו מכם הביע אי-פעם חשש מהטרדה מינית או תקיפה מינית בטיסה? האם חששתם אי פעם ממה שיכול להתרחש כשדלתות המטוס נסגרות, המטוס ממריא והאורות כבויים? רובינו לא חושבים שאירועים מסוג זה יכולים להתרחש במטוס, כי התפיסה היא שהמטוס הוא חלל סגור ובטוח ואנחנו מרגישים בו מוגנים. אבל, אם לשפוט על פי אירועים שקרו בשנים האחרונות במטוסים – מסתבר שלא תמיד. המטוס יכול להיות גם חלל סגור, צר ובו אתה יושב ליד האויב – ואין לך לאן לברוח.

 

הטרדה או תקיפה מינית בטיסה יכולה להתבצע גם כלפי אנשי צוות אויר ולא רק בין נוסעים, שגם הם יכולים להיות בצד הנפגע או הפוגע. לדוגמה, ביולי השנה נעצרו תשעה אזרחים ישראלים בטורקיה לאחר שדיילת טורקיה טענה כנגדם שהטרידו אותה מינית בטיסה מנתב"ג לאיסטנבול. מיד עם נחיתת המטוס באיסטנבול הם נעצרו ונלקחו  לכלא במרחק ארבע שעות נסיעה מאיסטנבול בסמוך לגבול עם סוריה.

       

קמפיין תנועת #metoo שהתפשט באופן ויראלי באוקטובר 2017 כהאשטאג ברשתות חברתיות במטרה להמחיש את השכיחות הגבוהה של אלימות מינית, עזר להעלות לתודעה הציבורית העולמית את בעיית ההטרדות המיניות שנשים סופגות במקומות העבודה ובמרחבים ציבוריים אחרים ועודדה נשים להתלונן על הטרדות ותקיפות המתרחשות גם במהלך טיסות.

 עד לעידן הme too תקיפות מיניות בטיסה נותרו יחסית מתחת לרדאר. לפי נתוני ה-FBI, ב-2018 התקבלו יותר תלונות על תקיפות מיניות בטיסה מאשר בכל שנה קודמת. אך רק כמחצית מהתקיפות דווחו לרשויות החוק.

נשאלת השאלה מי בעצם אחראי לבטיחות הנוסעים בנושא הזה, כשהדלתות המטוס נסגרות והאורות כבויים? ומה תפקידן של חברות התעופה בהקשר הזה?

הפיצוי: 5000 מיילים

אחת הבעיות הנוגעות למצבים הללו היא שחברות תעופה רבות מתייחסות לתקיפה מינית בדומה להתנהגות לא נאותה מצד נוסעים ולא כאל עבירה של ממש. בעיה נוספת היא, שצוות הדיילים במטוס לא מקבל הכשרה מקצועית להתמודדות עם תקיפות מיניות במהלך טיסות.

ב-2017 רנדי צוקרברג, אחותו של מייסד פייסבוק, שלחה מכתב תלונה  לחברת התעופה ״אלסקה איירליינס״ לפיו, במהלך טיסה מלוס אנג׳לס למקסיקו היא הוטרדה מינית על ידי אחד הנוסעים, אבל צוות הדיילים לא סייע לה. לטענתה, הם המשיכו להגיש לו משקאות אלכוהוליים ואמרו לה ״לא לקחת את  זה אישית, כי הוא לא יודע לשלוט בעצמו.״ היא צייצה את הסיפור בטוויטר וזכתה לאלפי תגובות מנשים שסיפרו שגם הן הוטרדו מינית בטיסות  והצוות התעלם. בתגובה, ״אלסקה איירליינס״ הגיבו בהקפאה זמנית של זכויות הנוסע המתמיד של הנוסע המטריד.

ביוני 2022 גבר בן 51 הטריד אישה ונערה בטיסה של חברת התעופה ״דלתא״ מסן  פרנסיסקו לפלורידה. הוא נעצר לאחר הנחיתה בנמל התעופה הבינלאומי באורלנדו. פרטי האירוע כפי שנמסרו: במהלך הטיסה הנוסע ישב במעבר, שתה משקה אלכוהולי ונטל כדור שינה ולצידו ישבה נערה שאמה ישבה במושב אחר בשל בעיה בהזמנת הכרטיסים.

במהלך הטיסה הנוסע החל לגעת בשערה, בצווארה ולאחר מכן אף העז ונגע במפשעתה דרך בגדיה. כתוצאה מהתנהגותו הנערה קפאה במקומה ולא זזה. למזלה, אישה שישבה לידם התעוררה משינה והבחינה בכך. היא שאלה את הילדה אם הוא נגע בה הילדה אישרה, רעדה ובכתה. הנוסעת התעמתה עם המטריד יחד עם אימה של הנערה, שהגיעה כדי לבדוק מה שלומה. המטריד הורחק מהמושב על ידי הדיילת עד לסיום הטיסה ונעצר לאחר הנחיתה. הוא הואשם בביצוע מגע מיני פוגעני בנערה ובביצוע פשע במהלך טיסה.

באוגוסט 2023 אם ובתה שטסו בחברת התעופה דלתא מניו ורק לאתונה הגישו תביעה על סך שני מיליון דולר נגד חברת התעופה דלתא בטענה, שהדיילות לא מנעו מנוסע שיכור להטריד אותן מינית ולתקוף אותן במהלך טיסה והמשיכו להגיש לו משקאות אלכוהוליים רבים – למרות שכבר היה שיכור לחלוטין ואף הקיא בשירותים. זאת, למרות בקשותיהן החוזרות ונשנות ותחנוניהן שיפסיקו להגיש לו משקאות נוספים. התקיפות  כללו נגיעות ברגלה של האם והכנסת יד לתוך חולצתה של הבת. בסופו של דבר הורשו האם והבת לעבור מקום עד לסוף הטיסה.

הצוות התנצל בפניהן והציע להן פיצוי: מתנה של 5000 מיילים, אבל הנוסע ירד באתונה כאחד האדם מבלי שנעצר על ידי שוטרים.

אזיקוני פלסטיק

בעקבות עליית הנושא לתודעה וריבוי המקרים המדווחים חלק מחברות התעופה, כמו לדוגמה ״יונייטד איירליינס״, שינו את התקנון שלהם ואימצו מדיניות של ״אפס סובלנות״ בנוגע להתמודדות עם התנהלות מינית לא הולמת במטוס.

ב2017 חברת ״ אייר אינדיה״ הכריזה על מדיניות חדשה ולא רגילה, השיקה מחלקה לנשים בלבד בטיסות הפנים שלה והודיעה שתצייד את אנשי צוות האויר שלה באזיקוני פלסטיק באמצעותם יוכלו לאזוק נוסעים שיבצעו תקיפות מיניות.

בהמשך, חברת ״ויסטארה״ ההודית, שבסיסה בדלהי, הודיעה שלא תושיב לעולם נוסעות שטסות בגפן במושב האמצעי וזאת לאחר שנשים דיווחו על הטרדות מיניות שחוו במהלך טיסות בתוך הודו. בחברת התעופה ״אלסקן אייר״ השיקו תוכנית הכשרה חדשה לדיילים והוסיפו תרחיש של תקיפה מינית להכשרה הקיימת. ההכשרה כוללת גם הסברים כיצד למנוע ולטפל במקרים של הטרדה או תקיפה מינית. גישה זו מסתמכת על מחקרים ומתמקדת בהשפעה של הבחירה האישית ושל היכולת לשנות נורמות חברתיות.

 

קמפייןme too  הביא שינוי מבורך גם לאל על. נוהל טיפול בנוסע אלים בטיסה קיים בחברת התעופה כבר מספר עשורים אבל בדצמבר 2020 אחרי מאבק משפטי נוסף לו גם סעיף ההטרדה המינית. מסתבר שדיילים והדיילות לא מודעים לקיומן של הנחיות או תקנות בנושא. לכן הדרכת צוות אויר כיצד להתמודד עם הטרדות ותקיפות מיניות במטוס הוא נוהל חובה, כשהשאיפה היא להגיע למדיניות של אפס סובלנות בנושא ולתקנות ספציפיות שיטפלו בנושא.

הקרבה הפיזית בין המושבים והזמינות של המשקאות האלכוהוליים מחמירים את הבעיה במהלך טיסה. במרבית התלונות התוקפים הם גברים והקורבנות הן נשים או קטינים שטסים ללא ליווי. התקיפות מתרחשות לרוב בטיסות ארוכות כשאורות הקבינה כבויים ובמטוס שוררת חשיכה. הקורבנות יושבים במושב האמצעי או ליד החלון, ישנים ומכוסים בשמיכה או לובשים עליוניות ומתעוררים כשהנוסע שלידם שלח את ידיו אל מתחת לבגדיהם. השילוב של טיסת לילה ארוכה, מושבים צפופים ואלכוהול חופשי יכולים להיות רקע מעודד לתקיפות מיניות בטיסה.

אז כיצד פועלים בסיטואציה כזאת?

  1. לא לאבד שליטה – שתיית משקאות אלכוהוליים בגובה רב יחד עם נטילת תרופות כמו כדור שינה במהלך טיסת לילה הם ערבוב מסוכן שיכול לגרום לכם לשקוע בשינה עמוקה.

  2. יצירת מחסום – אם אתם יושבים ליד אדם זר, ודאו שמשענת היד המפרידה ביניכם לא מורמת כלפי מעלה אלא מורדת כלפי מטה ויש ביניכם חציצה.

  3. בחרו מושב במעבר – אם אתם טסים לבד או מזמינים כרטיס טיסה לילד/ה שטסים לבד הזמינו לו מושב במעבר כדי שלצוות הדיילים יהיה קל יותר להשגיח עליו והוא יהיה בטווח ראייתם. חלק מהנשים שטסות לבד לעולם לא תשבנה ליד גבר זר במושב אמצעי או ליד החלון. הישיבה בין שני זרים שלא תמיד מכבדים את המרחב האישי יכולה לגרום לסיטואציות מביכות ואף אינטימיות, שאף נוסע לא היה רוצה להיקלע אליהן.

  4. דיווח – אם הוטרדתם או הייתם עדים לכך דווחו באופן מידי לצוות. אם זה לא  ניתן, התנגדו בקולניות כדי שנוסעים אחרים בסביבה ישמעו, לחצו על כפתור הקריאה לדייל. בקשו שהם ירשמו את פרטי התוקף. המתלונן חייב לציין בפניהם כי הוא מעוניין להגיש תלונה מכיוון שלחברת התעופה אין כמעט אחריות משפטית בסיטואציות מסוג זה. ולאחר הנחיתה דווחו לרשויות. אל תהססו להתלונן בתלונה רשמית. סביר להניח שבטיסה הצוות יעביר אתכם למושב מרוחק מהתוקף.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *