בטאון איגוד הטייסים בישראל
The Israeli pilots' Association (ISRALPA) magazine

גליון 05/2023

טסים בין הטילים

איך מצליחים לתמרן בין מתקפות הטילים שחווינו לאחרונה בעת מבצע "מגן וחץ", לבין קיום תעופה אזרחית סדירה?
קברניט מידן בר

קברניט מידן בר

הצבע האדום מסמל חרום בעולם התעופה מראשית דרכה; נוריות האזהרה מדורגות בחומרתן לפי צבעים והנורה האדומה היא החמורה שבהן. עבורנו, "צבע אדום" הוא יותר צליל מצבע. הוא מבטא אזהרה חמורה מפני פגיעת רקטה שנורתה לשטח מדינת ישראל. התעופה בישראל צריכה להסתדר עם שניהם.

נוסעים לא רוכשים כרטיס לאזור בו נופלים טילים, את זה לא צריך להמציא או לחקור, אולם המציאות בישראל מסבב בטחוני אחד לשני מחייבת אותנו לשמר את האופציה התחבורתית החשובה והמרכזית הזו, כל עוד השחייה אינה נכללת בלימודי הליבה, אז איך אפשר ומה עושים כדי לקיים תעופה וירי טילים.

כמו שכבר נאמר פעמים רבות, זה אינו המצב הרצוי ומרבית חברות התעופה בעולם כלל לא מגיעות לאזורי סיכון, לא טסות בהן ונמנעות מלקיים קווים סדירים למקומות אלו. מדינת ישראל גם במקרה הזה מהווה דוגמה ייחודית שכן המציאות הביטחונית מכתיבה לנו מעת לעת סבב ובו ירי טילים לשטחנו. מספר שדות התעופה קטן מאוד ומתמקד בשדה אחד במרכז האוכלוסין הגדול במדינה, המהווה מטרה מרכזית לשיגורים. ולבסוף המרחב האווירי במציאות שכזו מתמלא במהרה בכלי טייס צבאיים המקשים על זה התעופה האזרחית.

מחוסר ברירה ועל מנת להמשיך לקיים את הקשר האווירי למדינת ישראל הוגדרו נהלים והותאמו נתיבים, אפילו צוותי הטיסה עירניים לנהלים מיוחדים בעת מציאות ביטחונית שכזו. גם החברות הזרות המגיעות לישראל מפעילות כלים דומים למטוסים הנוחתים כאן ולצוותים השוהים בפרק הזמן שבין הטיסות. הגבלות יציאה ממתחמי המלונות בהתאם להנחיות פיקוד העורף הם דוגמה אחת, יציאה וכניסה בנתיבים שונים מהרגיל הם דוגמה אחרת.

הערנות והחדות של הצוותים היא הדבר המרכזי. כמובן שהצוותים הישראלים מכירים את הנושא טוב יותר אולם גם עמיתנו מהעולם חשופים לאירועים ואנו, כאיגוד מקצועי עמית, משתף גם אותם בכלל המידע, ההנחיות ועוד.

כמו תמיד מה שחשוב הם הנוסעים ובטיחות הטיסה. השינוע של אנשים בטרמינלים תחת מתקפת טילים סמוכה, מאתגר מאוד. ההגנה על שמי המרחב האווירי בסמוך לשדות תעופה מאתגרת אפילו יותר. התאום בין הגורמים השונים, עדכון הצוותים המתורגלים ושיתוף הפעולה בין יחידות הבקרה וההגנה, צבא ההגנה לישראל וחיל האוויר, הדוקים ומבטיחים את הפעילות המיטבית שניתן לקיים גם בצבע אדום.

 

חלק מן החברות הזרות עיכבו טיסותיהם לישראל ובחלק מן המקרים הטיסות נדחו מבמעותית, לעיתים אף מתבטלות טיסות לישראל במציאות בטחונית מתמשכת אולם המנגנון המאפשר קיומה של תעופה גם תחת ירי תלול מסלול לשטחי המדינה ממשיך להתקיים בזהירות ובבטיחות תוך תאום מירבי ומקצוענות.

 

חלק גדול מהטייסות והטייסים שלנו עדיין משרתים במילואים ביחידות השונות שהבולטות בימים כמו אלו הן טייסות חיל האוויר ויחידות ההפעלה השונות, זו הזדמנות לומר להם תודה, להביט לאחור ולהצטער על ביטוייםכאלה ואחרים שנאמרו. הדאגה לנוסעים הישראליים עוברת במטוסי הנוסעים כמו בשרות מילואים היא אזרחית וצבאית בו זמנית וכך תמשיך להיות, בכל צבע שהוא, בשגרה ובחרום ותמיד בכחול ולבן. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *