בטאון איגוד הטייסים בישראל
The Israeli pilots' Association (ISRALPA) magazine

גליון 03/2023

חזון תעופתי בממדים תנ"כיים

סעודיה היא מדינה שחושבת בגדול, והאסטרטגיה התעופתית מאחורי חזון 2030 של הממלכה מצדיקה את הכותרת * קצת מספרים שיסברו את האוזן: 100 מיליון נוסעים, 27 שדות תעופה חדשים, 3 חברות תעופה חדשות * יש למה לצפות מאת: יוסי פישר
יוסי פישר

יוסי פישר

מי מכם שעוקבים אחרי הפיד שלי בטוויטר יודעים, שאני מעלה מספר פעמים בשבוע ולפעמים באופן יומי, ציוצים הקשורים לפיתוח תשתיות התיירות והתעופה של הממלכה הסעודית. ממש לאחרונה הודיעה הממלכה על עסקת ענק עם יצרנית המטוסים האמריקאית בואינג לרכישת 78 מטוסי 787 דרימליינר כחלק מהקמתה של חברת התעופה החדשה, "ריאד אייר", שבראשה עומד נשיאה לשעבר של חברת התעופה איתיחאד, טוני דאגלס.

בשבוע שעבר הודיעה מהממלכה על הקמת עוד חברת תעופה חדשה בשם ״נאום איירליינס״. בראש חברת תעופה זו עומד קלאוס גוראש, ששימש בעבר כמנהל התפעול הראשי של בריטיש איירוויז ואייר קנדה. הסעודים לא חוסכים בכסף על מנת להביא לממלכה את טובי אנשי המקצוע בכל תחום והתעופה אינה שונה משאר התחומים.

הצהרת הכוונות הסעודית היא להפוך בשנת 2030 למרכז התעופתי הגדול ביותר במזרח התיכון כולו. המטרה היא להגיע  לכ-30 מיליון נוסעים בשילוב של תיירות נכנסת, תעופת פנים ותעופת טרנזיט דרך שדות התעופה הסעודיים. 30 מיליון נוסעי טרנזיט וכ-4.5 מיליון טונות של מטענים אוויריים שיעברו בעיקר דרך ההאבים של שדות התעופה של ריאד וג׳דה.

 

האסטרטגיה להשגת היעדים:

  • הרחבת קישוריות טיסות של הממלכה למפת יעדים בת 250 יעדים בינלאומיים באמצעות 2 שדות התעופה המרכזיים של סעודיה, ריאד RUH וג׳דה JED כמו גם באמצעות רשת רחבה של 27 שדות תעופה ברחבי הממלכה, שאת חלקם הגדול מקימים כעת בסיוע חברות ייעוץ ובניה בינלאומיות. בחודש דצמבר הודיע יורש העצר הסעודי על הקמתו מחדש של שדה התעופה של ריאד בהשקעת ענק של 100 מיליארד דולר.

  • חברות תעופה: השקת שלוש חברות תעופה חדשות בנוסף לחברת הדגל "סעודיה". כפי שציינתי בפתיח שתיים מהחברות כבר הוכרזו והשלישית תוכרז בקרוב ותהיה ככל הנראה חברת חסך LCC במודל דומה לחברת WIZZAIR ABU DHABI. יש בידי אינדיקציות שחברת וויז תשקיע ככל הנראה  בחברת תעופה משותפת עם רשויות התעופה הסעודיות WIZZAIR SAUDIA. הם כבר החלו להשיק טיסות חסך מווינה, רומא ומאבו דאבי למספר יעדים בממלכה.

  • שירותים: לאפשר תחרות והסרת חסמים רגולטורים לחברות תעופה זרות תוך חתימת הסכמי תעופה בילאטרלים והסכמי תעופה ״שמים פתוחים״ עם ארה״ב והאיחוד האירופאי, סין והודו.

  • רכש מטוסים: על מנת להגיע ליעד של 100 מיליון תיירים בשנת 2030 הממלכה פועלת להצטייד במאות מטוסי נוסעים. המספרים שאני שמעתי ממקורות סעודים מדברים על ציים של 400 – 500 מטוסי נוסעים ומטען בשנת 2030. הרכש הראשון יצא לדרך עם כאמור, ההודעה של סעודיה על רכישת 78 מטוסי בואינג 787 דרימליינר, עסקה בשווי של 35 מיליארד דולר. המטוסים ישרתו את חברת הדגל "סעודיה" ואת החברה החדשה ״ריאד אייר״. עסקה דומה תצא לדרך בשבועות/ חודשים הקרובים גם עם יצרנית המטוסים האירופאית ״איירבוס״ לרכישת מטוסים רחבי גוף. בשנה הקרובה הסעודים יתחילו ברכש של מטוסים צרי גוף מתוצרת בואינג 737 MAXומשפחת מטוסי האיירבוס 320/321 NEO . בנוסף הסעודים ירכשו ציי של כמה עשרות מטוסי מטען ככל הנראה מסוג איירבוס 350F-.

  • הכשרת כוח אדם: על מנת לשרת ציים של עד 500 מטוסי נוסעים, 4.5 מיליון טונות של מטענים ו-29 שדות תעופה, שישרתו 300 מיליון נוסעים בשנה, יש צורך לגייס ולהכשיר מאות אלפי עובדות ועובדים. אלפי טייסים, צוותי אוויר, עובדי שרותי קרקע, צוותים טכניים, עובדים בחניות הדיוטי פרי.

אינדיקציה לכמות העובדים שיצטרכו לגייס נתן מר טוני דאגלס נשיא חברת התעופה החדשה, "ריאד אייר", שהצהיר בראיון שחברת התעופה החדשה תעסיק 200,000 עובדים באופן ישיר ועקיף.

חלק מרכזי בחזונו של יורש העצר MBS הוא מציאת מקורות תעסוקה למיליוני צעירות וצעירים סעודיים. בל נשכח, ש-70% מאזרחי הממלכה הם מתחת לגיל 35.

התעופה היא מרכיב קריטי בהפיכתה של הכלכלה הסעודית מכלכלה המבוססת על יצוא נפט לכלכלה שתתבסס על שירותים בדגש על התיירות. הממלכה הסעודית עוברת מהפיכה כלכלית, תשתיתית וחברתית עצומה, שבמרכזה פתיחת הממלכה לעולם. במדינה השמינית בשטחה בעולם – 2.15 מיליון קמ״ר – התעופה היא הבסיס לקישוריות בין הג׳יגה פרוייקטים המצויים בהקמה: נאום, אל עולא, דריעה אסייר ואמללה. בלי הגשמת האסטרטגיה התעופתית ברובה או כולה, המהפיכה לא תוכל להצליח.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *