צילום: ATR

גליון 08/2024

העתיד המחשמל של התעופה

Joby עומדת ממש על סף השקת שירות המונית האווירית המונעת במימן וחשמל * ליליום וויסק לא רחוק מאחוריה * תתרגלו: מתקפת המוניות האוויריות עומדת להמריא
תמונה של אהרון לפידות

אהרון לפידות

הסלון האווירי הבינלאומי של פארנבורו השנה עשוי להיות תערוכת התעופה הגדולה האחרונה באירופה שלא כוללת הדגמות בטיסה של מוניות אוויר חשמליות ואף אוטונומיות.

למרות שנותרו הרבה סימני שאלה תלויים באוויר עבור התחום שבהתהוות, נראה כי מספר חברות כבר מוכנות להשיק מטוסים חשמליים ממריאים ונוחתים אנכית (eVTOL) במהלך השנים הקרובות.

בפארנבורו ראינו השנה נוכחות מרשימה של סטארט-אפים מובילים בתחום כמו Eve Air Mobility, Joby Aviation, Lilium Air Mobility, Supernal, Vertical Aerospace ו-Wisk Aero, שכולם סיפקו עדכונים על ההתקדמות לקראת אישרור ומסחור במהלך התערוכה.

אחת המעניינות שבתצוגות הייתה זו של Joby האמריקנית שנראית קרובה יותר מאחרות להשלמת שלב הפיתוח ומעבר לשלב התפעול המסחרי. כשבועיים לפני פתיחת הסלון הודיעה החברה שהטיסה בהצלחה מדגים טכנולוגיות מונע במנועי מימן-חשמל ראשון מסוגו למרחק של 523 מיילים (יותר מ-800 קילומטרים), עם מים כתוצר הלוואי היחיד – כלומר, ללא עשן, ללא גזי פליטה וללא רעש. המטוס, הממריא ונוחת אנכית, מתבסס על תוכנית הפיתוח המוצלחת של מוניות אוויר חשמליות שמשתמשות בסוללות של Joby, ומדגים את הפוטנציאל של השימוש במימן לביצוע נסיעות אזוריות נטולות פליטות, שאינן דורשות מסלול המראה או נחיתה

Joby – הכי קרוב לרישוי

ג'ובן בווירט, מייסד ומנכ"ל Joby, אמר לכתבים במהלך תדרוך כי זו "אחת התקופות המרגשות ביותר בתולדות התעופה – תקופה של התכנסות של הרבה טכנולוגיות משנות מציאות באמת. אני מאמין שההתכנסות הזו הולכת לבשר על הפיכת התעופה לרלוונטית באופן דרמטי לחיי היומיום שלנו וגם חשובה ומשפיעה יותר על הפרודוקטיביות של אנשים ברחבי העולם. תארו לעצמכם יכולת לטוס מסן פרנסיסקו לסן דייגו, מבוסטון לבולטימור, או מנאשוויל לניו אורלינס ללא צורך לנסוע לשדה תעופה וללא פליטות למעט מים. העולם הזה קרוב מתמיד, וההתקדמות שעשינו באישור הגרסה החשמלית של המטוס שלנו נותנת לנו התחלה מצוינת לקראת הפיכת הטיסה החשמלית למימן למציאות."

בווירט הכריז ש- Joby "ממש על סף השקת שירות המונית האווירית שלנו".

חברת מוניות אווירית נוספת עם תמיכה בעלת כיסים עמוקים היא Eve Air Mobility, חברת בת של Embraer. אב הטיפוס קדם-ייצור הראשון שלה מצוי בהרכבה בברזיל, וסטארט-אפ המוניות האוויריות מסיים את הרכבת רשימת הספקים שלו ומבקש להמיר כמה מ-2,900 ההזמנות הטנטטיביות שלו למזומנים.

דגם בקנה מידה של שליש של המטוס של Eve  עבר לאחרונה בדיקות מנהרת רוח ואקוסטיקה, ביום הראשון של התערוכה והחברה כבר רמזה על מהלך שדרוג לאב-הטיפוס.

דגם בקנה מידה מלא של Eve Air Mobility צילום: אמבראר

בגלל שהמטוס שלה הוא eVTOL אוטונומי וללא צוות, Wisk מקליפורניה נתפסת בדרך כלל כמתכננת לטווח ארוך יותר. אבל היא גם רשמה אלפי שעות טיסה עם כמה דורות שונים של אבות טיפוס ובודקת טכנולוגיות בוגרות יחסית. המאפיין המשמעותי של החברה, הוא שהיא שייכת במלואה לבואינג ולכן יש לה גיבוי כלכלי איתן.

Wisk השלימה עד כה בשנת 2024 הרכבה של דגם ניסוי וסדרה של בדיקות מנהרת רוח והיא גם חתמה הסכם עם נמל התעופה הבינלאומי של יוסטון כדי שישמש בסיס פעילות עתידית של מוניות אוויריות אוטונומיות באזור יוסטון רבתי.

Wisk חתמה הסכם עם שדה התעופה של יוסטון

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *