בטאון איגוד הטייסים בישראל
The Israeli pilots' Association (ISRALPA) magazine

גליון 02/2023

המזרח הרחוק מעולם לא היה קרוב יותר

סוף סוף, לאחר המתנה מורטת עצבים של שישה חודשים, הלכה גם עומאן בעקבות סעודיה והתירה למטוסים ישראלים לעבור במרחב האווירי שלה * לחצים רבים הופעלו מצד איראן ומדינות אחרות שלא להעניק את האישור לישראל * לאישור העומאני יש חשיבות אסטרטגית רבה, משום שהאלטרנטיבה לצאת מהמרחב הסעודי לאוקיינוס ההודי עוברת מעל תימן. מאת: דניאל סלאמה
דניאל סלאמה

דניאל סלאמה

ביום חמישי ה23 בפברואר 2023 הודיעה רשות התעופה האזרחית של עומאן הודעה דרמטית למדי שבכוונתה לאפשר למטוסים ישראליים לטוס בשמיה. בהודעת רשות התעופה האזרחית של עומאן אמנם לא צוין שמה של ישראל במפורש, אולם נכתב כי המרחב האווירי שלה פתוח "לכל 193 המדינות החברות באמנת שיקגו" – שישראל נמנית עמן.

בכך הסתיימה ציפייה מתוחה של יותר משישה חודשים ארוכים, בהן עומאן התמהמהה לתת את האישור לחברות הישראליות. האישור מהווה אפשרות לתחרות הוגנת מול חברות תעופה זרות, שתפעל בראש ובראשונה לטובת הנוסעים, שיזכו ליהנות מתחרות על הקווים ועל המחירים. כל זאת לאחר תקופה ארוכה בה רק לחברות תעופה זרות ניתנה האפשרות לטוס בנתיב הקצר, מעל סעודיה ועומאן, בעוד חברות ישראליות נאלצו לטוס בנתיב ארוך יותר ויקר יותר, ואף נאלצו לבטל טיסות כפי שיוסבר בהמשך.

אך בטרם נגיע להשלכות, נציג קודם את הדרמה שהתחוללה חודשים לפני האישור העומאני. באופן רשמי המילה "ישראל", כאמור, כלל לא נכתבה בהודעה של רשות התעופה האזרחית של עומאן אך בד בבד עם פרסום ההודעה של הרשות העומאנית, פרסם משרד החוץ הישראלי הודעה לתקשורת בישראל בה נכתב כי "עומאן הודיעה לפני זמן קצר כי חברות התעופה הישראליות יוכלו לעבור בשטחה האווירי. ההודעה באה לאחר חודשים של מגעים בין משרד החוץ לבין הרשויות בעומאן. האישור שניתן היום מצטרף לאישור של ערב הסעודית ויאפשר קיצור משך הטיסות מישראל ליעדים באסיה ביותר משעתיים, ובכך יהפוך את חברות התעופה הישראליות לתחרותיות יותר ויפחית משמעותית את מחירי הכרטיסים לאזרחי ישראל."

הציפיה לאישור העומאני החלה כבר בחודש אוגוסט 2022 כאשר נרשמה התלהבות רבה בישראל, במיוחד בקרב אנשי התעופה והתיירות, בשל הדיווח כי הממלכה הערבית הסעודית הודיעה על החלטתה לאפשר למטוסי חברות התעופה הישראליות לטוס בשמיה בדרך למזרח ולכל יעד אחר שירצו בהתאם לנתיבים ולתוכניות הטיסה המאושרות.

משמעות ההודעה הסעודית הייתה דרמטית: עד אוגוסט אשתקד הורשו מטוסים ישראלים לעבור במרחב האווירי של ערב הסעודית אך ורק בדרך לאיחוד האמירויות או לבחריין – ובחזרה. האישור המצומצם היה חלק מהסכמי אברהם ונבע גם מבקשות של המדינות החתומות עליו ושל ארה"ב מסעודיה. ההשפעה הראשונה והמיידית של ההודעה הסעודית הייתה על חברת ארקיע, שבטיסותיה לאיי סיישל חלפה בשמי המרחב האווירי הסעודי עד אזור ג'דה, שעד אז הטייסים זכו לראותה רק מרחוק, מחלון הקוקפיט, ולראשונה הורשו לטוס מעליה.

רבים סברו שלאחר האישור הסעודי יגיע במהירות גם האישור העומאני, ומדובר רק בעניין טכני, אך עומאן התמהמהה עם מתן האישור וככל שהזמן חלף נראה שהאישור הולך ומתרחק. במהלך התקופה הזו נאלצה ארקיע לבטל טיסות שתוכנו לגואה שבדרום הודו בשל חוסר האפשרות לטוס מעל עומאן, דבר שהפך את הטיסה ללא כדאית כלכלית.

על עומאן הופעל לחץ רב במשך החודשים האחרונים שלא לתת את האישור הנכסף לישראל, ולפרקים נדמה היה שהמצב אכן לא נוטה לטובתנו. רק שבוע לפני מתן האישור ביקרו בעומאן בכירים מצבא איראן והיה חשש אמיתי שאיראן מפעילה לחצים ואף מאיימת על עומאן פן תאשר לישראל לטוס מעל שטחה. הסולטן המנוח של עומאן, קאבוס בן סעיד, שהלך לעולמו בינואר 2020, היה מנהיג שדווקא דגל בקרבה למערב וקרא לדיאלוג מדיני, לא הסתיר את קשריו עם ישראל ואף אירח את ראש הממשלה בנימין נתניהו בנסיכות במהלך שנת 2018. אך הסולטן קאבוס כבר לא שולט בנסיכות, ורק בחודש דצמבר האחרון החליטה מועצת השורא של עומאן להרחיב את הסמכויות של הסעיף החרם על ישראל בחוק העומאני.

עם היוודע דבר האישור הסעודי באוגוסט, כל העיניים היו נשואות מזרחה, אך הדרך למדינות המזרח עוברת מעל אותה נסיכות קטנה ושקטה שמשתדלת לשמור על נייטרליות מדינית, נסיכות עומאן. לאורך השנים שררו בין ישראל לעומאן יחסים טובים יחסית, כולל ביקורים של בכירים ישראלים במדינה ובהם גם ראש הממשלה, והיו לאורך הדרך גם פגישות פומביות כולל עם הסולטאן המנוח קאבוס. חרף היחסים בין שתי המדינות עומאן מעולם לא כוננה יחסים רשמיים עם מדינת ישראל והכניסה לבעלי דרכון ישראל נותרה חסומה, וכך גם שמי עומאן נותרו סגורים בפני המטוסים הישראלים. כידוע, כדי לצאת מהשטח האווירי הסעודי אל עבר האוקיינוס ההודי חייבים לעבור במרחב האווירי של עומאן. האופציה האחרת, שכמובן לא אפשרית כלל עבור מטוסים ישראלים, היא תימן.

בהודעה העומאנית שהגיעה ביום חמישי נכתב: "מתוך מחויבות לסעיפי אמנת שיקגו 1944 וליישום הדרישות הבינלאומית לחוסר אפליה בין מטוסים אזרחיים בקרב החברות בICAO, מודיעה רשות התעופה האזרחית של עומאן בזאת כי המרחב האווירי של עומאן יהיה פתוח מול כל המובילים האוויריים אשר עומדים בדרישות המעבר בשמי עומאן". אל תחפשו את המילה "ישראל" כי לא תמצאו אותה אבל מבין השורות לא ניתן לפספס את מהותה האמיתית של ההודעה. החל מה23 בפברואר, יוכלו חברות התעופה הישראליות להגיש מרשי טיסה ונתיבים למזרח שעוברים מעל עומאן – והם ייענו בחיוב.

מנכ"לית אל על, דינה בן טל גננסיה: "זה יום מרגש והיסטורי עבור חברת אל על ועבור כל עם ישראל. שמחים להיות חברת התעופה שתישא את דגל מדינת ישראל מעל שמי סעודיה ועומאן. זה מאפשר לנו לפתוח עולמות חדשים: אוסטרליה, לחזור לטוס להודו ועוד הרבה הפתעות ונתיבים חדשים"

מנכ"לית אל על, דינה בן-טל גננסיה

(צילום: יוסי גמזו לטובה)

חברות התעופה הישראליות מיהרו להגיב. אל על שכבר לפני כמה חודשים, עם ההודעה הסעודית, הכריזה  שהחלה לעשות חושבים לגבי משמעות ההודעה על טיסותיה, הודיעה באופן חגיגי כי הדבר יקצר את הטיסות למזרח בפרקי זמן שנעים בין שעה וחצי עד לשעתיים וחצי, כתלות בנתיב שייושם בפועל וביעד אליו טסים.

בהודעת אל על לתקשורת נכתב, כי הטיסות לתאילנד יתקצרו בכשעתיים וחצי וטיסות לבנגקוק יארכו שמונה וחצי שעות בלבד. באל על גם שוקלים האם להחזיר לחיים את הקו למומבאי, שעכשיו יארך רק 5 ורבע שעות טיסה. פרק זמן כזה מאפשר ברמה התיאורטית להפעיל טיסה ללא שהות ביעד ובכך לחסוך עוד יותר בעלויות.

מעבר לתאילנד ואולי הודו, בחברה הודיעו שכבר החלו לבחון שורה של יעדים חדשים: אוסטרליה, סינגפור, וייטנאם והפיליפינים. ממנכ"לית אל על, דינה בן טל גננסיה, נמסר: "זה יום מרגש והיסטורי עבור חברת אל על ועבור כל עם ישראל. מברכים את ממשלת ישראל על ההישג הגדול והמדהים הזה, הישג היסטורי. שמחים להיות חברת התעופה שתישא את דגל מדינת ישראל מעל שמי סעודיה ועומאן, זה מאפשר לנו לפתוח עולמות חדשים. אוסטרליה, לחזור לטוס להודו ועוד הרבה הפתעות ונתיבים חדשים. זה בהחלט יום גדול ומרגש עבורנו."

צילום: AIRBUS

גם בחברת ארקיע שמחו מאוד על האישור שכן בצי שלהם פועלים מטוסי איירבוס 321LR NEO שמאפשרים לחברה לטוס להודו וליעדים אחרים בסביבה. בארקיע הודיעו שכבר פועלים לחידוש הטיסות להודו ושוקלים יעדים חדשים. בהודעת החברה לכלי התקשורת נכתב: "חברת ארקיע מברכת את משרד החוץ וכל הגורמים שעמלו להישג מדהים זה. ארקיע נערכת לחדש את טיסותיה לגואה, לקוצי'ן ותשקול להוסיף יעד חדש – מומבאי. בנוסף, ארקיע נערכת להפעלת טיסות ישירות לסרי-לנקה. קיצור הנתיב יביא לקיצור זמן הטיסה בכשעתיים בממוצע: במקום 7.5 שעות טיסה זמן הטיסה להודו יתקצר ל-5.5 שעות טיסה בלבד."

האישור העומאני המבורך הגיע בשעה טובה וזו בשורה נפלאה לחברות התעופה הישראליות, למשרדי הנסיעות הישראלים ובעיקר לנוסע הישראלי. יש כאן עניין עקרוני ולא רק מסחרי. הטיסות יהיו קצרות יותר, נוחות יותר ומזמינות יותר אך חשוב לא פחות ואולי אף יותר, הן יהיו בתנאים דומים והוגנים עבור כל החברות המקומיות והזרות. לחשוב שהודו היא במרחק של 5 שעות בלבד, קצת יותר מלונדון או פריז זה דבר שהוא לא פחות ממדהים בהלך הרוח של הנוסע הישראלי. גולשים רבים כבר הביעו שמחה גדולה על כך שהיעד הפופולרי והאהוב תאילנד הוא רק קצת יותר משמונה שעות טיסה מכאן.

אך מעבר לחיסכון בזמן וכסף יש כאן אמירה חשובה שבאה לעודד תחרותיות הוגנת על הקווים למזרח. רק החודש שמחנו לראות את הטיסות הישראליות הראשונות יוצאות לטורקיה לאחר 16 שנים בהן לא פעלו חברות ישראליות לשם והקווים בין נתב"ג לאיסטנבול ושאר היעדים בטורקיה בוצעו באופן בלעדי על ידי החברות הטורקיות ובכך היוו, הלכה למעשה, מונופול טורקי על הטיסות. ועכשיו עם האישור העומאני התחרות למזרח נפתחת באמת ומתחממת, והנתיב הקצר הוא כבר לא נחלתן של החברות הזרות בלבד, כפי שהיה משך תקופה רבה מאוד. עכשיו גם החברות הישראליות יוכלו לטוס באותם נתיבים. טסים לטורקיה, טסים למזרח מעל עומאן, מעודדים תחרות הוגנת ומכך כולם מרוויחים. נאחל בהצלחה רבה לחברות התעופה הישראליות בדרכן למזרח.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *