גליון 9/2024

דו"ח ביניים: הינשוף התרסק בגלל תנאי ראות קשים ואבק

בהתרסקות הקשה שאירעה בלילה שבין ה-10 ל-11 בספטמבר בציר פילדלפי נהרגו שני חיילים ונפצעו שבעה * דו"ח הביניים של תחקיר חיל האוויר קובע, כי בעת הנחיתה היו תנאי ראות קשים והנחיתה הייתה מורכבת * הטייסת, רס"ן ע', מתאוששת מפציעה קשה
תמונה של מערכת IVIATION

מערכת IVIATION

ממצאי דו"ח הביניים של תחקיר אסון התרסקות הינשוף בלילה שבין ה-10 ל-11 בספטמבר בציר פילדלפי קובעים, כי הסיבה להתרסקות היא תנאי ראות קשים ושטח נחיתה בעייתי בעזה.

תאונת הינשוף הטרגית בה מצאו את מותם רס״ם (מיל׳) דניאל אלוש בן 37 מתל אביב ורס״ם (מיל׳) תום איש-שלום בן 38 מנס הרים, לוחמי יחידת החילוץ 669, ונפצעו 7 לוחמים ואנשי צוות אוויר, היא עוד תזכורת לכך שחיילי צה"ל מחרפים את נפשם יום יום ושעה שעה במלחמה הנמשכת בעזה, במשימות של הצלת חיים. אי אפשר לנתק את התאונה הזו מהקונטקסט הכללי של המלחמה, בייחוד כשבאותו יום עצמו נחשפנו לתיעוד המחריד של המנהרה בה שהו, עונו ונרצחו ששת החטופים, הירש גולדברג-פולין, עדן ירושלמי, אורי דנינו, אלמוג סרוסי, כרמל גת ואלכס לובנוב, הי"ד. לוחמי צה"ל בסדיר ובמילואים, מכל הזרועות והחילות מגלים נכונות בלתי מסויגת של להשליך את נפשם מנגד כדי לחלץ את חבריהם הפגועים; מתי נראה נחישות דומה גם מצד הממשלה?

הינשוף היה במשימת חילוץ פצוע מציר פילדלפי. דו"ח הביניים שלל את הטיעון של המחבלים כי הוא הופל על ידם. היו מספיק עדי ראייה לאירוע, ובתמונות שפורסמו לא נראית פגיעה של טיל או חימוש אחר במסוק. המסוק, שהיה בדרכו לאסוף פצוע, הנמיך לקראת נחיתה ואז התרסק אל הקרקע. על פי ממצאי התחקיר ענן האבק והחול שהתרומם מן הקרקע שיבש את הראות של טייסי המסוק והיה הגורם העיקרי להתרסקות.

טייסת המסוק, רס"ן ע' שנפגעה קשה בהתרסקות והיה חשש ממשי לחייה, הפתיעה את רופאיה בהתאוששותה המהירה בבית החולים סורוקה בבאר-שבע. מצבה מוגדר כעת בינוני עד קשה.

הינשוף, או בשמו הלועזי בלק הוק, מתוצרת חברת סיקורסקי האמריקנית, הוא אחד ממסוקי הסער הנפוצים והאמינים בעולם. כ-4,000 מסוקי בלק הוק טסים בעולם, כמחציתם בצבא ארה"ב והמחצית האחרת ב-34 מדינות ברחבי תבל, ביניהן ישראל. שורשיו של הבלק הוק עוד בלקחי מלחמת וייטנאם (תיכנונו החל ב-1972 והוא המריא לטיסת הבכורה ב-1974) ואחד הדגשים המרכזיים בפיתוחו הושם על שרידותו: המסוק מסוגל לספוג פגיעות של קליעים ברוטור ובגוף, לפעול כחצי לאחר התרוקנות כל שמן המנוע, מושבי הטייסים סופגי אנרגיה – כך שבשעת התרסקות ייפגעו כמה שפחות ועוד ועוד. הוא מסוגל לשאת בין 14 ל-22 לוחמים, תלוי בקונפיגורציה.

הבלק הוק החליף בחיל האוויר הישראלי את מסוקי האנפה, בל-212 המתיישנים. עשרת המסוקים הראשונים הגיעו לארץ בשנת 1994. קיבלנו אותם במתנה מהצבא האמריקאי. ב-1998 הוזמנו 24 מסוקים חדשים מתת-דגם UH60L, שהגיעו בתחילת שנות ה-2000. מסוקי הבלק הוק עברו במהלך השנים תהליכי שדרוג ושיפורים והם מהווים היום את עמוד השדרה של זרוע התובלה והחילוץ של חיל-האוויר, לצד מסוקי היסעור הכבדים.

במשך 30 שנות שירותו בצה"ל, כולל טיסות מבצעיות תחת אש בתקופת רצועת הביטחון, במלחמת לבנון השנייה, בכל המבצעים שבין המלחמות ברצועת עזה ובלבנון –  צבר הבלק הוק רקורד בטיחותי ללא דופי, ולמעשה זוהי התאונה הקשה הראשונה בה הוא מעורב. גם בשאר המדינות בהן הוא משרת הוא נחשב למסוק אמין ביותר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *