בטאון איגוד הטייסים בישראל
The Israeli pilots' Association (ISRALPA) magazine

גליון 06/2023

איך אימנתי את טייסי Top Gun בישראל

במהלך מלחמת ווייטנאם גילו טייסי חיל האוויר וטייסי הצי האמריקאים, כי הם בעמדת נחיתות מול טייסי צפון ווייטנאם בקרבות האוויר * כדי להשתפר הוקם על-ידי ה-Navy בית הספר לקרבות אוויר – טופגאן, גיבור הסרטים בכיכובו של טום קרוז * מה שפחות ידוע, שטייסי טופגאן נשלחו להתאמן בישראל
אילן הייט

אילן הייט

לאחרונה, עם הפצתו לאקרנים של סרטו החדש של טום קרוז "טופ גאן – מאווריק", מגלה התקשורת עניין רב בשחקן הזה ובדמות שהוא מגלם. הסרט התעופתי הקודם שלו, שנקרא בארץ "אהבה בשחקים" (אך במקור נקרא “Top Gun”) העוסק באותו נושא ובאותו גיבור, יצא למסכים כבר ב-1985.

אספר כאן על פרשה בלתי מוכרת, בה התאמנו טייסי "טופ גאן" (האמיתיים, לא שחקני הסרט!) אצלנו בישראל, בטייסת שבה הייתי טייס בשירות מילואים.

קצת רקע: במהלך מלחמת ווייטנאם גילו טייסי חיל האוויר וטייסי הצי האמריקאים כי הם בעמדת נחיתות, מול טייסי צפון ווייטנאם, בקרבות האוויר שהתנהלו בשמי האזור. רבים מהם הופלו והפכו לשבויי מלחמה. הסיבה הייתה קוצר ההבנה של אנשי הפנטגון: הם האמינו כי עם ציודם של מטוסי הקרב בטילי אוויר-אוויר – אין צורך יותר ללמד את הטייסים להילחם בקרבות אוויר (Dogfight). עד כדי כך שהתותחים פורקו מהמטוסים, והטייסים הופלו בהמוניהם. לאחר דיונים ממושכים הוחלט ב-Navy וב- Air Force להחזיר את פרק קרבות האוויר למסלול ההכשרה של טייסי הקרב. כדי להעלות את רמת הטייסים בעימותים עם האויב הוחלט לפתוח טייסת מיוחדת שתשמש כבית-ספר לקרבות אוויר. צוות של מדריכי-טיסה מעולים יקבל כל פעם מחזור של טייסי קרב ויאמן אותם בטכניקות ההטסה ובתרגילים שישפרו את יכולותיהם מול טייסי אויב.

כך נוסדה טייסת Top Gun של הצי. היא חוללה מהפכה בצורת ההתייחסות של חיילות האוויר להתמודדות בקרבות פנים אל פנים. הושג שיפור ברמת הטייסים ויחס ההפלות השתנה לטובת האמריקאים.

הסרט "אהבה בשחקים" המקורי, משנת 1985, היה פורץ דרך בזמנו, במיוחד בצילומי המטוסים המרשימים והמרתקים שצולמו לא באולפנים, אלא באוויר ממש.  הסרט הביא לצופים, מלבד את סיפור האהבה בין טום קרוז וקלי מק'גיליס המדריכה, גם את יכולותיו המרשימות של מטוס הקרב האימתני של ה- Navy האמריקאי: ה- TomCat F-14. מכונת מלחמה פוטוגנית ומדהימה. בעקבות הסרט מספר המתנדבים לטיס בצי ארה"ב עלה מאד!

ועתה – לסיפורנו.

כפי שגם ראינו בסרט "אהבה בשחקים", טייסי ה- F-14 התאמנו בקרבות האוויר של Top Gun נגד דגמי מטוסים אחרים של חיל האוויר וה-Navy (לאוהבי זיהוי מטוסים, מדובר ב"סקייהוק" וב- Talon T-38). מהר מאד התגלה כי המטוסים ש"ביימו את האויב" היו נחותים ביכולותיהם מול ה- F-14 ולא היוו יריב שקול. הדבר פגם בהדרכה.

האמריקאים חיפשו מטוס ל"ביום אויב" שישווה ביכולתו ובתכונות הטיסה שלו ל- "מיג 21" הסובייטי. מטוס הקרב הרוסי הנפוץ הזה היה האיום הגדול על העליונות האווירית האמריקאית בכל זירה בעולם. בחיפושיהם הם הגיעו גם אלינו, לישראל – ומצאו מטוס מתאים.

המטוס הזה היה ה"כפיר", מתוצרת ישראל, שהיה שכלול של מטוס ה"מיראז' III" הצרפתי, עם מערכות אלקטרוניות משוכללות יותר ומנוע אמריקאי אמין. תכונות הטיסה של ה"כפיר" היו ממש מקבילות ל"מיג-21". האמריקאים בדקו והחליטו לרכוש מישראל טייסת בת 12 מטוסי "כפיר", שזכו לכינוי F-21, להעבירם לארה"ב ולהשתמש בהם לתרגול ביום אויב מול טייסי ומטוסי "טופ גאן".

לצורך זה נבחרו ארבעה טייסים אמריקאים, ממדריכי "טופ גאן", שנשלחו לישראל כדי להכיר את המטוס ולהתאמן בו, לקראת ביצוע העיסקה. במטרה להדריך אותם כראוי, העמיד חיל האוויר מולם חמישה טייסים ישראליים – כולם טייסי קרב במילואים – ואני ביניהם. כולנו ותיקים ומנוסים על מטוס ה"כפיר" של הטייסת שלנו, מס' 254. 

ארבעת טייסי Top Gun האמריקאים בדת"ק בבסיס חיל האוויר "עובדה"

הדרישה מאתנו, הטייסים הישראליים, הייתה שנוכל לדבר אנגלית בקשר עם האמריקאים שלא דברו עברית, כמובן. כטייסים באל-על בנתיבים בינלאומיים ורגילים בתקשורת תעופתית באנגלית, יכולנו להתחיל להדריך את האורחים מה-Navy.

מלמדים את טייסי Top Gun איך לטוס ב"כפיר". משמאל לימין: יוסף צוק, בצלאל עפר, אילן הייט, יורם גבע,  גיורא אפשטיין סמלי הטייסת שלנו ושלהם על קיר הדת"ק (דיר תת-קרקעי)

לצורך ביצוע ההסבה וההדרכה של החבורה האורחת נבחר בסיס חיל האוויר ב"עובדה", ליד אילת. אנו, הישראלים, גויסנו לשבועיים של שירות מילואים לביצוע המשימה.

ארבעת הטייסים, מדריכי "טופ גאן", שלכולם ניסיון של המראות ונחיתות על נושאות-מטוסים, היו מהירים ללמוד והשתלטו במהירות על ההטסה הבסיסית של ה"כפיר".

לאחר כמה טיסות שלהם להיכרות עם המטוס ומערכותיו, התחלנו, האמריקאים והישראלים, לתרגל ביחד תרגילי קרב בסיסים. תרגילים אלה הלכו ונעשו מורכבים ככל שהימים חלפו וראינו כי הם "מבינים עניין" בתרגילי קרבות אוויר. הם ביקשו מאתנו כל הזמן שנראה ונדגים להם את  השיטות והתמרונים שבעזרתם התמחינו בהשגת הפלות של מטוסי חיילות האוויר הערביים – מתוך כוונה להעתיקן ולהעבירן לבית הספר האמריקאי. לא תמיד היינו "נדיבים" יותר מדי בהעברת המידע.

כל מי שצפה בסרט, בטום קרוז כ"מאווריק" ובצילומי התמרונים האוויריים שבו יוכל לטעום מעט – אך רק מעט –  מהטעם של הטיסות האלה, בהן מגיעים לשיא ביצועי המטוס וכישורי הטייס, בתנועה תלת מימדית החובקת את השמים, מגובה נמוך ועד לסף של החלל. אהבנו כל רגע!

מעבר לטיסות היומיות, פגשנו בארבעה בחורים ממיטב תוצרת אמריקה, פתוחים מאד וידידותיים, עם ההומור האופייני, הקצת שחצני של העוסקים המקצוע הזה. לטום קרוז, בתפקיד "מאווריק" בסרט "אהבה בשחקים"  הראשון היה ממי ללמוד! הטייסים האמריקאים התגוררו במלון באילת ואהבו מאד את האווירה הישראלית. הם התפארו לפנינו בהומור כי חיסלו כל ערב את כל מלאי הוויסקי Jack Daniel’s בבר של המלון, לאחר ששבו מיום טיסות תובעני. הם נעשו ממש לחברינו, עם תערובת של תחקירים מקצועיים המעורבים בסיפורים מחייהם בארה"ב ומשירותם הצבאי.

לאחר מסיבת סיום וחלוקת תעודות נפרדנו, הישראלים מהארבעה. הם שבו לארה"ב. את מטוסי ה"כפיר" מהטייסת שלנו (לדגם שלנו קראו "גדרות", להבדיל מ"כפיר קנארד" של הטייסות האחרות) העמיסו על אנייה שהפליגה לארה"ב. צפיתי במטוסים שעל הסיפון בצער, כי ידעתי שלא אטוס יותר בדגם הזה.

שנים רבות אחר כך, כאשר מטוסי ה"כפיר" האלה יצאו מהשירות גם בארץ וגם ב"טופ גאן", העביר הצי האמריקאי מטוס "כפיר" אחד למזכרת למוזיאון בניו-יורק. זהו המוזיאון הצף על נושאת המטוסים Intrepid העוגנת בנהר הדסון, מול רחוב 47. על סיפון האנייה הענקית, בין מטוסים היסטוריים אחרים, מוצב גם ה"כפיר" שבו טסתי בעבר עשרות פעמים. טייסים המגיעים לניו-יורק מוזמנים לגשת לצפות במוזיאון הצף הזה – ולהיזכר

One Response

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *