מחקר חדש שפורסם בחודש שעבר (15 באוקטובר 2020) טוען כי אין סיבה לדאגה שמא מערכות האוורור במטוסים מפיצות את ווירוס הקורונה.

המחקר של משרד ההגנה (DOD) תומך במחקרים קודמים האומרים כי מערכות האוורור במטוסים מסננות את האוויר ביעילות ומסלקות חלקיקים שעלולים לשאת ולהעביר את הווירוס.

המחקר, שפורסם ללא ביצוע "ביקורת עמיתים" (Peer review) לא בדק דרכים אחרות בהן נוסעים עשויים להידבק בווירוס בעת שהותם במטוס, כמו בעת שאחרים משתעלים או נושמים עליהם ישירות, ממשטחים מזוהמים או משהייה בחללים סגורים כמו תאי שירותים.

פיקודי התובלה של מערכת הביטחון של ארה"ב, יחד עם מכון המחקר DARPA השתמשו במטוסי בואינג מדגמי 777-200 ו-767-300, בהם הרכבו חיישנים האמורים לייצג מטוס מלא בנוסעים. בובת-דמה של נוסע, המרכיב מסיכה (הדגם הרפואי) ייצג נוסע משתעל, שנדבק בווירוס הקורונה.

צוות החוקרים השתמש ברסס פלואורסנטי כדי לעקוב אחרי החלקיקים שנפלטו מה"נוסע" המשתעל. חלקיקים אלה נשאבו במהירות לתוך מערכת האוורור. הבודקים סיכמו כי אין זה סביר שאותם חלקיקים זיהמו משטחים קרובים או הגיעו לאזורי הנשימה של נוסעים בסביבה. 

הבדיקה הניחה כי כל הנוסעים מרכיבים מסיכות כל הזמן וכי מספר הנדבקים במטוס הוא קטן. החוקרים הדגישו כי יש סיכוי שזיהומים של משטחים שלא דרך רסס טיפתי (על ידי טיפות גדולות או מריחת צואה) יימצאו בעיקר בשירותים ובתחומים ציבוריים אחרים במטוס. אלה לא נבדקו במחקר זה.

לדבריהם, בדיקת הדרכים האחרות לחשיפה היא מאתגרת יותר, בגלל אי האפשרות לחזות את ההתנהגות האנושית.

דיווחים אחרים ציינו כי אנשים נדבקו בווירוס הקורונה במהלך טיסות כאשר הורידו את המסכות, או בעת שהייה בשירותים.

המחקר הנוכחי הדגיש כי לא נבדקו תנועות של אנשים בתוך המטוס או בתחומי שדה התעופה, לא בטרקלינים ולא במעברים אל המטוס וממנו: תחומים בהם המגע בין האנשים משתנה.

החוקרים אמרו כי הבובה שייצגה את הנוסע שכבה עם במהלך הטיסה הפנים כלפי מעלה, להבדיל מהתנהגות אנוש, שיכולה לסכן את הסובבים בעת שיחה או התנהגות אחרת, במיוחד כזו היוצרת טיפות גדולות.

עדיין רב הבלתי-ידוע בתחום העברת ה"קוביד 19" במהלך טיסות. שני מחקרים קודמים עסקו בכך, אך הם בוצעו במהלך טיסות ארוכות בשלב האתחלתי של המגיפה, כאשר עדיין לא הייתה דרישה לשימוש מלא במסכות במהלך הטיסות. באחד מהם היה חשד להדבקה על ידי נוסעת שהייתה חולה והשתמשה במסכה מדגם N95 במהלך הטיסה, מלבד כאשר הייתה בשירותים. נוסעת אחרת, שישבה במרחק של שלוש שורות ממנה, הלכה בעקבותיה לשירותים ונדבקה.

המרכז הרפואי האמריקני לשליטה במחלות ומניעתן פרסם כי "רוב הווירוסים והחיידקים אינם מתפזרים בקלות במהלך טיסות, בגלל הדרך בה מתחלף האוויר והפילטרים שבמטוס, אך חוסר הריחוק החברתי בטיסות צפופות, בהן הנוסעים נדרשים לשבת זמן רב במרחק קטן מ-2 מטר זה מזה, יכול להגביר את הסיכון להידבקות ב"קוביד-19".

https://cnn.it/346pEeX

תרגום ועיבוד – אילן הייט

לקריאה נוספת:

https://www.cnn.com/travel/article/airplanes-ventilation-study-covid-19/index.html

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *