נתבקשתי לכתוב מאמר לקראת וועידת התעופה הקרבה ובאה. אני מניח שהפניה אלי הייתה בעקבות ניסיוני כמנכ"ל בכלל וכמנכ"ל אל על בפרט. 

בהתבסס על ניסיוני, אכן יכולתי לכתוב מאמרים מלומדים צופי פני העתיד כגון:

אבל, אם יש דבר בולט אחד שמשבר הקורונה חידד יותר מכל הוא יכולתנו הדלה לחזות התפתחויות בעתיד. להזכירכם, רק לפני שנה נתב״ג נערך ל-24 מיליון נוסעים שיעברו דרכו! 

השלטים בחוף תל אביב מראים שנערכנו לצונאמי ובמקום זה קיבלנו את הקורונה.

אז מה הטעם במאמרים מהסוג הזה? 

יש עובדה אחת  שהיא כבר ודאית: טייסים רבים מקורקעים כיום בעל כורחם וחלק ניכר מהם יצטרכו למצוא עיסוק אחר . 

לאלה החלטתי לכתוב כמה מילים אישיות, כמי שמכיר מספר רב של טייסים מקצועיים, כעובדים וכחברים, וכמי שקלט וניהל עובדים ומנהלים רבים. 

חברים יקרים . ליבי אתכם. 

טיסה לרובכם איננה רק מקצוע ומקור פרנסה. זוהי אהבה ואורח חיים יותר ממרבית המקצועות שאני מכיר. הוויתור עליה הוא לא רק אתגר כלכלי אלא גם משבר אישי. שינוי ממשי גדול. 

אינני רוצה להשלות אתכם. מציאת עיסוק שהולם את כישוריכם בשוק התעסוקה בזמן הקרוב, או הקמת עסק עצמאי בזירה הכלכלית של השנים הקרובות יהיה אתגר משמעותי. 

למרות שלרובכם יש כנראה הבטחת הכנסה לחודשים הקרובים – אל תחכו ! מי שיתחיל במחשבה ובחיפוש מוקדם יותר יהיה בעמדת ייתרון. 

זה רק אנושי שאדם בוגר יאבד משהו מהביטחון העצמי שלו בזמן משבר תעסוקתי. בייחוד למי שהגיע גבוה, אפילו לשמיים. 

זו תהייה אמנם עצה בנאלית, אולם מניסיוני היא חשובה מכל עצה. לאלה מכם שנמצאים על הקרקע : תזכירו לעצמכם יום יום, מדי בוקר: הגעתם לאן שהגעתם עקב היכולות שלכם ואלה לא נעלמו במגפת הקורונה. 

אינני מתכוון ליכולות הטסה, אלא קודם כל ומעבר לכל ליכולת לימוד טובה ומהירה, עבודת צוות, יכולת הסתגלות למצבים משתנים ורמת אחריות גבוהה. אלו יכולות חשובות מאוד בשוק העבודה. גם לצורך הקמת עסק עצמאי . 

ביטחון עצמי מופרז יכול להיות מכשלה גדולה, אבל כך גם אובדן ביטחון עצמי. שני הקצוות של מצבים אלה מסוכנים הן בחיפוש עיסוק ומקום עבודה והן לצורך הקמת עסק עצמאי. 

בכל פעם שאתם בוחנים מקום עבודה תשאלו את עצמכם את השאלה החשובה מכל: האם האדם הזה, שאמור להיות הממונה עליכם או בעל השליטה בעסק אליו אתם נכנסים, תהנו לעבוד אתו יום יום? האם הוא אמין בעיניכם? 

זכרו שלחשבון הבנק אתם לא נכנסים כל שעה, בעוד שבמקום העבודה אתם נמצאים רוב שעות היממה בהן אתם ערים. 

ועוד עצה חשובה שתהייה נכונה לרובכם. בבית, מול הטלוויזיה או מסך המחשב, הסיכוי למצוא עבודה ורעיונות לעסק אינו גדול. למרות מגבלות הסגרים, צאו החוצה, תיפגשו עם אנשים גם אם לא ברור למה, התנדבו למטרות ראויות כי זה חשוב וכי זה מייצר קשרים. 

ופה אני עוצר עם העצות. כל אחד מכם שונה מחברו. 

לפני מספר שנים, כשהייתי מנכ"ל סלקום, פרסמתי את הטלפון הנייד שלי לכל מי שהייתה לו בעיה כלשהי, שלא נפתרה, עם השרות של החברה. זה קיבל את השם ״כוכבית עמוס״

אני מזמין כל אחד ואחת מכם ומכן שהיה רוצה לשוחח ולהתייעץ איתי, להתקשר או לכתוב לי. אל תהססו. במקרה הגרוע תבזבזו שעה קלה מזמנכם. למען הסר ספק. הכל ללא כל תשלום, מלבד הסיפוק שיהיה לי אם אני אוכל לסייע. 

למי מכם שאין את הנייד והמייל שלי

עמוס שפירא –   0523669996  a.shapira77@gmail.com         

למי שמתעניין בסוגיות מעשיות בניהול יכול גם לצפות בערוץ היו טיוב שלי "ניהול לא לגאונים בלבד" גם זה ללא תשלום. https://bit.ly/2Ne9XZT

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *