כתבה מצולמת של צלם המערכת רון גפני, שיצא לפגוש את המוזיאון המעופף באזור השרון

טייגר מות', ובשמו המלא דה הבילנד DH.82 טייגר מות' (שפירושו המילולי הוא: "עש טיגריסי")  הוא מטוס דו-כנפי וחד-מנועי תוצרת בריטניה, אשר תוכנן בידי ג'פרי דה הבילנד בשנות ה-30 של המאה הקודמת ושירת בחיל-האוויר המלכותי ובחילות אוויר נוספים של חבר העמים הבריטי כמטוס לאימון בסיסי.

במהלך מלחמת העולם השנייה נבנו אלפי מטוסי טייגר מות' ושירתו במדינות רבות נוספות. ביניהן – גם בשירות האוויר של ההגנה, בתקופת המדינה שבדרך, ובקרבות מלחמת השחרור לאחר הקמתה. הם שמשו להעברת דאר וחבילות ואף לקחו חלק במאמץ ההגנה על גוש עציון (תצפית, הסחה ואף ניסיון לזריקת תחמושת) ובמבצעים נוספים. טייגר מות' אחד הופל במהלך המלחמה בהרי ירושלים.

הטייגר מות' נשאר כמטוס לאימון בסיסי בשירות חיל-האוויר המלכותי עד 1951 אז הוחלף על ידי הדה הבילנד צ'יפמאנק ומספר גדול של מטוסים מסוגו נפלטו לשוק האזרחי. הטייגר מות' הוסיף לשרת בתפקידים צבאיים ואזרחיים, והוא נותר בשימוש נרחב כ"מטוס שעשועים" ברחבי העולם גם בימינו.

הוא עדיין משמש לעיתים כמטוס לאימון בסיסי, בעיקר עבור טייסים המבקשים לרכוש ניסיון בהטסת מטוס בעל גלגל זנב. מועדוני תעופה המוקדשים לטייגר מות' קיימים ברחבי העולם, בהם חולקים חבריהם מידע טכני ומהווים מוקד משיכה לחובבי המטוס.

בישראל יש היום שלושה מטוסי טייגר מות' במצב טיסה. 

הראשון שהחזיר עטרה ליושנה, הוא אהרל'ה שגיא, עם ה AAA -שטס בשדה תימן. הטייגר מות' השני שטס הוא זה של ארז הלבני (כאן בכתבה) והשלישי שבמצב טיסה אך לא טס מצוי בבונים.

*****  רון גפני – ישראל בספרי מתנה מהאוויר www.SkyPics.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *