גליון 08/2024

פארנבורו 2024: שברה את כל השיאים

התערוכה האווירית הבינלאומית ה-75 שנערכת מדי שנתיים בבריטניה, הייתה הגדולה בתולדותיה * אירופה מודאגת; הדגש הפעם, בצל המלחמה באוקראינה ובעזה, היה על מטוסים צבאיים * התעשייה הביטחונית הישראלית עשתה עסקים מצוינים * בצד האזרחי גילו בואינג ואירבוס סוס שחור: אמבראר הברזילאית
תמונה של אהרון לפידות

אהרון לפידות

הסלון האווירי של פארנבורו 2024 שבר את כל השיאים, והיה לאירוע הגדול ביותר של התערוכה המסורתית, הנערכת מזה 75 שנה בשדה התעופה השוכן דרומית מערבית ללונדון. 

Farnborough International Airshow 2024 רשם עלייה של 33 אחוז במבקרים, עלייה של 57 אחוז בנוכחות משלחות ויותר מ-105 מיליארד דולר בעסקאות מסחריות שהוכרזו במהלכו. כבר ביום הראשון נרשמו עסקאות בסך כולל של 51 מיליארד דולר.

התערוכה, שהתקיימה בתאריכים 22-26 ביולי, קיבלה את פניהם של למעלה מ-100,000 מבקרים, 1,500 מציגים מלמעלה מ-60 מדינות, 90 מטוסים אזרחיים וצבאיים, ומעל ל-390 משלחות אזרחיות, צבאיות וחלל. בין המשתתפות גם חברות מישראל, שמחקה את עלבון יורוסאטורי מהחודש שעבר אך לא מופיעה בביתן לאומי. בין החברות הישראליות המציגות – התעשייה האווירית, רפאל ואלביט (ראו מסגרת).

את הסלון פתח ראש הממשלה החדש של בריטניה, סר קייר סטארמר ולא במקרה – כלכלת בריטניה הרוויחה באופן ישיר ועקיף כ- 13 מיליארד ליש"ט מהעסקאות שנחתמו כאן.

מבט כללי על התערוכה. צילום: FIA

האווירה הכללית בתערוכה הייתה עניינית ורצינית. מפארנבורו נעדר כליל הזוהר המאפיין את המתחרה מעבר לתעלה, הסלון האווירי בפריז. אחת ההוכחות הבולטות – המכוניות שבהן נוסעים המציגים: בפריז מדובר בלמבורגיני, פרארי ורולס רויס. כאן מדובר בעיקר בגולף קארט חשמליות, במיצובישי ובטויוטה; פה ושם לנדרובר. גם הביתנים עצמם מקרינים ענייניות והקייטרינג לא מגיע מאלן דוקאס או טור ד'ארז'ן, אלא ממפעלים צנועים בהרבה.

כמו על כל העולם, מגפת הקורונה השפיעה קשות גם על פארנבורו, והתערוכה שנועדה להתקיים ב-2020 בוטלה. התערוכה הבאה, זו של 2022, התקיימה אך עדיין עמדה בצל המגפה. השנה, כאמור, היא שבה לפרוח במלוא העוצמה, ושברה את כל השיאים.

מאפיין נוסף וחשוב מאוד של התערוכה – האופי שלה היה הפעם הרבה יותר צבאי מבעבר. מסורתית, הסלון של מטוסי הקרב הוא זה של פריז, ובפארנבורו התעופה המסחרית והאזרחית תופסות את מרכז הבמה. לא הפעם. נכון, אירבוס ובואינג הציגו את הדגמים החדשים של ה-A-350 וה-787 בהתאמה, אבל את השמיים כבשו, בהיעדר תחרות מצד הרוסים, שלא השתתפו באירוע, ה-F-35 של לוקהיד מרטין, האדיר, וה-F-15QA של בואינג, בצבעים של חיל האוויר הקטארי. קטאר היא זו שאחראית לפתיחה מחדש של קו הייצור של המטוס, ובתום התערוכה היא לקחה איתה הבייתה את שני המטוסים שהובאו לכאן מארה"ב מוטסים על-ידי טייסים אמריקנים.

"לאירופאים נפל האסימון", סיפר בכיר בתעשייה הביטחונית הישראלית, שהשתתף בתערוכה. "לאחר שהחלה המלחמה באוקראינה ובוודאי אחרי ה-7 באוקטובר התחזקה אצלם ההבנה, שהם חייבים להגן על עצמם ולהגדיל מאוד את תקציב הביטחון. נאט"ו הגדילה באופן משמעותי את הוצאות הביטחון לנפש ואנחנו רואים את זה גם בהזמנות מישראל: פינלנד רכשה מערכת 'קלע דוד' ב-1.3 מיליארד דולר, הגרמנים רוכשים מל"ט 'הרון' ומערכות נוספות בכ-3 מיליארד דולר וכלל הייצוא הביטחוני הגיע לכ-12.5 מיליארד דולרים (כ-45 מיליארד שקלים) בשנת 2022. הייצוא הביטחוני מישראל הוכפל ביותר מחצי מאז שנת 2014, וזינק ב-50% רק בשלוש השנים האחרונות."

למי שדרושה הוכחה נוספת, באה ההכרזה של ראש הממשלה החדש של בריטניה, קיר סטרמר, שהודיע שימשיך בפרויקט שיתוף הפעולה התלת-מדינתי בין בריטניה, איטליה ויפן, לפיתוח מטוס קרב חדש שיוכל להתמודד עם איומי העתיד. הפרויקט המכונה GCAP עתיד להבשיל ב-2035 והמטוס שייוצר עתיד להחליף את הטייפון המתיישן. אני משוכנע שבאיזשהו מקום יושב שר ההיסטוריה ומצחקק, למראה שלוש האויבות המרות ממלחמת העולם השנייה שהפכו בצוק העיתים לבנות ברית.

אדיר, F-16 ו-F-15EX – כמו בחיל האוויר

בוגרי חיל האוויר הישראלי יכלו להרגיש מאוד בבית בפארנבורו. מטוסי חוד החנית שלנו, האדיר, ה-F16 וה-F-15 ניצבו זה לצד זה על המסלול. בתצוגה הקרקעית של לאונרדו מצאנו גם את מטוס האימונים שלנו, הלביא. הדגם החדיש של ה-F-15 יגיע גם הוא לישראל, תחת הדזיגנציה F-15EX. בתדרוך לעיתונאים שערך במסגרת התערוכה גנרל (בדימוס) רוב נובוטני, האחראי בבואינג על פיתוח עסקי של מטוסי הקרב, הוא גילה כי מטוסי F-15 אמריקאים מצוידים במכ״ם חדיש הפילו במהלך התקיפה האיראנית על ישראל שנערכה ב-13 באפריל השנה כ-75 כטב״מים איראניים מדגם שאהד. 

F-15QA בצבעים קטאריים, נוחת בסיום התרגיל שביצע בפארנבורו

המכ״ם המדובר, AN/APG-82V1 מתוצרת חברת רייתאון מותקן גם בדגם החדש של ה-F15EX, הדגם שישראל החליטה לרכוש וממתינה לאישור הקונגרס לעסקה. בהזמנה הראשונית נכללים 25 מטוסים ובהמשך מבוקשת אופציה ל-25 נוספים +עוד 25, ובסך הכל 75 מטוסים.

״אין לי צורך בשום טיעון מכירה נוסף,״ אמר נובוטני. ״המכ״ם הזה הוכיח את עצמו בקרב בצורה יוצאת מן הכלל.״

בתדרוך השתתף גם טייס הניסוי הראשי של ה-F-15 בבואינג, מל ״פאט״ גיסי. הוא סיפר כי בתצוגה האווירובטית בשמי הסאלון משתתף גם מטוס F-15 שנושא 12 טילי אימונים (בצד מטוס ״נקי״, ללא חימוש). ״מיד לאחר ההמראה אני מבצע עם המטוס תרגיל מורכב ביותר הקרוי swirl loop שלא בוצע מעולם במטוס חמוש. המטוס לא מאבד גרם אחד של יכולות בשל הטילים שתלויים עליו,״ אמר פאט גיסי בהתפעלות.

ה-EX מתוכן לתפעול על ידי טייס בודד, אבל תהיה לו גם אופציה דו-מושבית לביצוע "משימות מורכבות במיוחד", כפי שהגדיר גנרל נובוטני. "המטוס יכול לבצע את כל המשימות הדרושות לכל מדינה כדי להגן על עצמה. הגנה על שמי המדינה (יירוט) – הוא יכול להביא לקרב האוויר יותר טילי אוויר-אוויר מכל מטוס אחר, לטוס יותר מהר ולהישאר זמן רב יותר בקרב מכל מטוס אחר. משימה נוספת – דיכוי מערכות ההגנה של האויב ותקיפות עומק – הF-15EX- יכול לתלות על כנפיו כל מערכת ידועה שנמצאת בשוק. הוא גם מושלם ללוחמה ימית. הפלטפורמה יכולה לעשות הכל." בין הלקוחות הנוספים של הדגם הזה של המטוס, מלבד קטאר, מנה נובוטני את פולין ואינדונזיה.

ה-F-35 של לוקהיד מרטין הרשים מאוד בתצוגה האווירית. בתדרוך שקיבלנו בביתן החברה סיפרו אנשיה, כי הם מקבלים מחמאות רבות מטייסי חיל האוויר, על ביצועי המטוס בזמן המלחמה בעזה. "מדובר בהרבה גיחות ובשעות תפעול רבות – וזמינות המטוס אינה יורדת מ-100%," אמר לנו ג'יי אר מקדונלד, סגן נשיא לפיתוח עסקי, F-35, בגאווה.

F-35 על מסלול ההמראה בפארנבורו. צילום: לוקהיד מרטין

בעולם טסים כיום 1000 מטוסי F-35. החברה עצרה את אספקת המטוסים במשך שנה כדי להשלים את תוכנית שדרוג התוכנה TR3 – החלק הראשון של תוכנית השדרוג השאפתנית הכוללת של המטוס; החלק השני, בלוק 4, הוא מרכיב החומרה בתוכנית. "התוכנית כולה מבטיחה 75 שדרוגים למערכות מרכזיות," סיפר מקדונלד, "וכל המשתמשים במטוס יקבלו אותה, כולל חיל האוויר הישראלי."

בין השדרוגים המרכזיים – כל מערכת החיישנים, יכולת נשיאה של סוגים רבים יותר של חימוש, יכולת משופרת לביצוע משימות משותפות interoperability. בפארנבורו הכתירו את ה-F-35 כ"מטוס הקרב הטקטי הטוב ביותר הטס היום בעולם." 18 מדינות מפעילות אותו ברחבי העולם ויש התעניינות גוברת. לישראל הגיעו כבר 39 מטוסים מתוך ה-50 שבהזמנה המקורית ו-25 מטוסים נוספים ישלימו את המספר ל-75.

אדיר ישראלי בנסיקה. צילום: חיל האוויר

חדשות חמות ניפק גם מטוס הקרב הוותיק של החברה, ה-F-16. מלבד הופעה אווירית משכנעת מאוד בצבעי חיל האוויר הדני, בסלון נודע כי כמה ממדינות אירופה, כולל דנמרק, הולנד ובלגיה, התחייבו לתרום את את מטוסי ה-F-16 שלהם מדגמים מוקדמים לאוקראינה, כדי לסייע לה במלחמתה ברוסיה.

בשורות טובות גם מכיוון המסוק הכבד החדש המיועד לחיל האוויר, היסעור K. "המסוק כבר מבצעי בחיל האוויר האמריקני והטייסת הראשונה מוצבת בנורת' קרולינה," סיפר לנו פרנק קריסאפולי, מנהל המכירות הבינלאומיות של ה-CH-53K בסיקורסקי, בתדרוך מיוחד בסלון. "זהו מסוק דיגיטלי לחלוטין והראשון בדור הבא של המסוקים. אנחנו שמחים מאוד שהלקוח הבינלאומי הראשון שלו הוא חיל האוויר הישראלי. אנחנו יודעים איך מתפעלים בחיל האוויר את המסוקים שלנו ולוקחים אותם לגבולות המעטפת."

הדמיה של היסעור K בצבעים ישראליים

לדברי קריסאפולי, המסוקים הראשונים המיודים לישראל יילקחו מ-Lot 6 של הייצור. באשר למחירו הגבוה של המסוק, שעורר ויכוחים סביב רכישתו, אמר קריסאפולי: "בגלל יכולותיו יוצאות הדופן של המסוק, אפשר להסתפק ברכש של פחות מסוקים – וזהו חיסכון אדיר. פחות מסוקים עושים יותר עבודה. יש בו פחות חלקים מאשר בדורות הקודמים וזהו חיסכון אדיר, יושמו בו לקחים רבים מתפעול הדורות הקודמים, המחשבים חזקים יותר ב-50% והמסוק כולו נבנה בהסתכלות קדימה של 60 שנה בשירות. שלל תכונות שמפצות על כל הפרש במחיר."

בצד האזרחי של התערוכה תפס כצפוי המאבק בין בואינג לאירבוס את מרכז תשומת הלב. (ראה מסגרת). הסוס השחור של פארנבורו הפעם הייתה דווקא היצרנית הברזילאית  אמבראר, שהציגה קשת מרשימה של מטוסים, אזרחיים וצבאיים, שעוררו עניין רב. בצד הצבאי הוצג מטוס התובלה הצבאי הדו-מנועי C-390 מילניום, שיש לו לקוחות גם באירופה, כפורטוגל והונגריה, והוא הולך ומתבסס כמתחרה רציני בתחום התובלה הצבאית האווירית.

גרסת התובלה של ה-E-195. צילום: אמבראר

בקולקציה האזרחית הציגה אמבראר את ה-E-195-E2 שאותו הגדירה כמטוס צר הגוף היעיל והשקט ביותר בעולם; מה הפלא שעל גוף המטוס נצבעה בענק הסיסמה: Profit Hunter ? כן הוצגה לראשונה גם גרסת התובלה של המטוס ה-E-195F.

One Response

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *