י

צילומים: רון גפני

"חגיגה תעופה אמתית ומרהיבה" מספר רון, צלם המערכת שהתארח בתחרות "הצפייה במטוסים המתחרים בבודפשט מעל נהר הדנובה על רקע מבניה המרשימים של העיר היפהפייה הזו, על אלפי הצופים בתחרות מהווה הפנינג חגיגי ומעניקים תחושה של פסטיבל, המטוסים זה רק התרוץ".


מסורת התחרויות החלה ביוזמת חברת רדבול משנת 2001 וכמעט ברצף, למעט הפסקה קצרה באמצע לשיפור הפורמט והבטיחות, נמשכת עד היום ומהווה אטרקציה תיירותית מרשימה.

 הארוע מתרחש מספר פעמים בשנה במקומות שונים ומגוונים בעולם השמחים לארח את התחרות, בין המקמות בהן התרחשה התחרות נכללות דובאי, ברלין, קאן – צרפת, ליסבון  דובאי, מכסיקו, ארה"ב,  רשימת האתרים ארוכה ומרשימה.

במסגרת התחרות מתקיים מפגן אווירי ותצוגת כלי טייס ייחודיים ביניהם מוצגים מטוסי ומסוקי האספנות של רד בול, התחרות משודרת בשידור חי בערוץ הטלוויזיה של חברת רדבול ובערוצי ספורט נוספים ברחבי העולם,

במסגרת הארוע מתחרים מספר מטוסים בביצוע טיסה מדויקת במסלול מוגדר הדורש מעברים נמוכים בין "שערים" פניות הדוקות ותמרונים חריפים תוך מדידת זמן, בזכות הטכנולוגיה מתקדמת הכוללת גם מדי תאוצה, הדמיית מחשב, צילום מתוך ומחוץ למטוס ואיסוף מידע בזמן אמת ניתן להשוות את הביצועים של המתחרים השונים,

כאמור התחרות משודרת בשידור חי, ולמרות שהטייסים מתחרים נגד השעון, ההפקה של התחרות השכילה להעביר לקהל הרחב את תחושת המרוץ בהצלחה רבה,

צילומי הווידאו המרהיבים מתוך התא בזמן אמת, כולל צילומי הבעות הפנים של הטייסים,  המידע הויזואלי המוצג על המסכים מרהיב וניכר שהושקע מחשבה רבה בהנגשה של התחרות והבנת הכללים.

כללי התחרות מייחסים חשיבות רבה לבטיחות, וטוב שכך, בכל שנות התחרות נרשמה רק תקרית  (לבדוק אם אין עדכון) משמעותית אחת, להוציא פגיעה בשערים, שזה יש לציין די נורמלי, התקרית התרחשה במהלך טיסת אימונים לפני תחרות, בשנת 2010, הטייס הברזילאי אדילסון קינדלמן (Adilson Kindlemann) התרסק הישר לתוך נהר באתר התחרות בעיר פרת' אוסטרליה, צוות חילוץ הגיע אליו תוך זמן קצר, אדילסון פונה לבית החולים ללא פגיעות משמעותיות.

בכדי לקחת חלק בתחרות, על כל מתחרה חלה חובה להשתתף במספר מקצי אימונים (מינימום 2),

יום המוקדמות: ביום התחרות הראשון מתקיים מקצה המוקדמות, (Qualifying), תוצאות מקצה המוקדמות יקבעו את הזוגות המתחרים ביום השני.

יום התחרות מורכב ממספר מקצים, מקצה 14,  הטייסים מתחרים בקרב זוגות, שבעת המתחרים המהירים ביותר מתחרים "ראש בראש" בשבעת המתחרים האיטיים, המתחרה המהיר ביותר מתחרה בטייס האיטי, כלומר מקום ראשון מול מקום 14, מקום 2 מול מקום 13 ואילך.

מקצה 8: שבעת המנצחים מהסיבוב הקודם והמפסיד המהיר ביותר מתחרים גם הפעם ראש בראש, הראשון מול השמיני, השני מול השביעי וכן הלאה.

 FINAL 4  ארבעת הטייסים הזוכים בתחרות הראש בראש עולים לפיינל פור, הזוכה במקצה זה מוכתר כזוכה התחרות.

חוקי המשחק על הטייס להשלים מסלול שאורכו כ  נע בין 5 ל 6 קילומטר, בטיסתו במסלול עליו לעבור בין שערים (GATES) שנקבעו לאורך המסלול, הטייס ייענש בתוספת זמן במידה ונכשל במעבר בשער, לא עבר כלל או עבר בכיוון הלא נכון.

השערים  הם למעשה חרוטי ענק מתנפחים, הושקעו זמן, מחשבה, וכסף רב בפיתוח השערים, בוצעו הרבה ניסויים בכדי לא לסכן את הטייס והמטוס במקרה של פגיעה, גובהו של השער 25 מטר, ומפוחים עוצמתיים מחזיקים אותו יציב במהלך התחרות, השער יציב גם ברוחות חזקות של עד  60 קמ"ש (32 קשר ( והוא בנוי מ 6 מפרקים המחוברים ברוכסנים ובסקוטש (וולקרו), כך שבמקרה של פגיעת מטוס המטוס לא ניזוק וניתן להחליף מפרק בזמן קצר, תוך דקה וחצי , די מהיר.

כללי התחרות קובעים כי שער כפול (שני חרוטים ) יש לעבור בכנפיים ישרות, כלומר אופקיות, שער בודד יש לעבור בהטיה של 90 מעלות.

כדי לסבר את האוזן, אם פגעתם בשער בפעם הראשונה תענשו ב 2 שניות שלמות, פגיעה שלישית בשער תוכרז כ "לא סיים את המסלול",

עבירות בטיחות כגון טיסה ב  G שלילי, טיסה בגובה נמוך, מתחת ל 15 מטר, טיסה באזור אסור, טיסה מעל קהל  תביא לפסילת המשתתף

הטייס הזוכה הוא המתחרה שסיים בזמן הנמוך ביותר.

בטיחות היא מעל הכל, ולמרות הטיסה המהירה בגובה נמוך הכוללת מעבר שערים, פניות חדות והלחץ להצליח לבצע הכל בלחץ הזמן עד עתה

נכון לכתיבת שורות אלו YOSHIHIDE MUROYA היפני ממוקם במקום הראשון,

 התחרויות הבאות:           פברואר 2019 –אבו דאבי

                                     יוני 2019 – קאזאן

     יולי 2019 הונגריה

 מתי נזכה לראות ארוע מרשים שכזה לחופי תל אביב?