חברת "יונייטד" האמריקנית החליטה להשתמש ברובוט, המייצר תרסיס חיטוי קוטל חיידקים ושמשקלו קצת פחות מ-50 ק"ג, במסגרת מאמציה לשכנע את קהל הנוסעים שהטיסות בזמן מגיפת ה"קורונה" הן בטוחות.

הרובוט, ששמו NovaRover מתוצרת חברת MicroSonic Solution ישמש לחיטוי המטוסים בעת שהיית-לילה בעשרה מהשדות המרכזיים בהם פועלת "יונייטד".

מזה זמן-מה פונות חברות תעופה לפתרונות של מערכות התזה אלקטרוסטטיות לחיטוי. לטענת היצרן הזה, המכשירים שלהם קלים יותר לתפעול משל המתחרים, מהירים יותר ומונעים טעויות אנוש. במקורו תוכנן הרובוט, במהלך כמה שנות פיתוח, לחיטוי של אניות נוסעים.

בהדגמה לתקשורת הראתה החברה כיצד מחטאים מטוס צר גוף ב-90 שניות. המאפיין של הרובוט הזה הוא חריר ריסוס רב-כיווני. חברת "יונייטד" אמרה כי ניקוי יסודי של מטוס מחייב שהרובוט ייצר רסס עדין ביותר של חלקיקים נגד חיידקים, המצפה את כל המשטחים סביבו ברדיוס של 4 מטרים בהתזה אחת. 

התרסיס עצמו קרוי בשם Zoono Microbe Shield. זה חומר נוזלי קוטל חיידקים האמור ליצור שיכבה הדוחה מיקרובים למשך זמן ממושך. החומר רשום לשימוש ב"סוכנות להגנת הסביבה" (EPA) האמריקנית וממתינים לאישור השימוש בו במטוסים. כרגע הוא מאושר לטיפול לא בחיידקים אלא בעובש, בפטריות ובטחב, כי לא הובטח שיש לו השפעה ארוכת-טווח, כפי שטוענים יצרניו.

חברת "יונייטד" לא מתכוונת להחליף את המרססים האלקטרוסטטיים הקיימים, הנמצאים בשימוש יומי. היא תשתמש ברובוטים החדשים אחת לשבעה ימים, כדי "לרענן ולהעצים את שכבות ההגנה" שמספקת השכבה הדקיקה של החומר המרוסס.

דובר "יונייטד" אמר כי הטכניקות של החיטוי משלימות זו את זו: הטכנולוגיה משמידת החיידקים, יחד עם חומרי חיטוי אחרים ועם שימוש חובה במסכות במהלך הטיסה. כל אלה מספקים סביבה בטוחה למדי במטוסים.

לעומתו, מציינים מומחים כי סוגי חומרי החיטוי האמורים מכילים תשלובות של אמוניה, הגורמת לאסתמה במצבים של חשיפה גדולה לחומר. רופאים טוענים כי חומרים אלה וגם ציפויים אנטיביוטיים עלולים לגרות את דרכי הנשימה ולפגוע בחולים במחלות ריאה. לכן צריך לנקוט באמצעי זהירות ונחוץ לימוד נוסף של הדרך בה חומרים אלה משפיעים על אנשים ועל ווירוס הקורונה במצבים שונים.

יצרן התרסיס טוען לעומתם כי הציפוי הנוצר הוא בטוח, מה גם שה-EPA, מגדיר אותו כ-Category IV, שהיא דרגת הרעילות הנמוכה ביותר, שאינה פוגעת בבני אדם או בבעלי חיים. לדבריו, ריסוס בשעות הלילה יפחית עוד יותר את הפוטנציאל לתגובות שליליות: ברגע שציפוי נדבק למשטחים הוא אינו יכול לרדת ממנו.

לאחרונה החלה גם חברת American Airlines לבצע ריסוסים במטוסיה היוצאים ובאים לטקסס. החומר בו היא משתמשת הוא הראשון שקיבל את אישור ה-EPA כיעיל לטווח ארוך נגד ווירוס ה- SARS-CoV2, על משטחים בין ניקויים שגרתיים. חומר זה הוא ה- Surfacewise 2, האמור להיות יעיל עד ל-7 ימים לאחר שפוזר במטוסים. עם זאת, ב-EPA  מדגישים כי חומר זה אינו תחליף לשימוש עקבי בחומרי ניקוי, לרחיצת ידיים, לעטיית מסכות ולשמיר על ריחוק חברתי.

https://abcn.ws/32Sm73i

תרגום ועיבוד – אילן הייט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *