דיווח מרתק ממרוץ רד בול, מלווה בצילומים עוצרי נשימה של צלם המערכת

כתב וצילם: רון גפני (www.skypics.co.il)

זו היתה חגיגה מרהיבה. חגיגת תעופה צבעונית ומרגשת. הצפייה במטוסים המתחרים במסגרת מרוץ רד בול Redbull race, בבודפשט מעל נהר הדנובה, על רקע מבניה המרשימים של העיר היפהפייה הזו לצד אלפי הצופים בתחרות, העניקה תחושה של פסטיבל; המטוסים היו רק התירוץ.

מסורת התחרויות החלה ביוזמת חברת רד בול בשנת 2001 ומאז נמשכה כמעט ברצף, למעט הפסקה קצרה לשיפור הפורמט והבטיחות, עד היום, ומהווה אטרקציה תיירותית מרשימה. האירוע מתרחש מספר פעמים בשנה במקומות שונים בעולם, ובהם דובאי, ברלין, קאן, ליסבון, מקסיקו, ארה"ב ועוד.

במסגרת התחרות מתקיים מפגן אווירי ותצוגת כלי טייס ייחודיים. תשומת לב רבה מושכים המטוסים והמסוקים מהאוסף של רד בול, אבל לא רק. לדוגמה, בבודפשט הופיע הכח הימי ההונגרי, בוצעו מפגני ראווה של כוחות החילוץ וההצלה,תמרוני סירות ומסוק, ואפילו טייסת מטוסי 10A אמריקאית המוצבת באזור, חרכה את השמים.

RonGafni_2015_07_04_BUDAPEST_RED_BULL15_7646

המקצה התחרותי החל במעבר של המטוסים המתחרים מתחת לגשרים מול בנין הפרלמנט, תמונה בהחלט לא שגרתית. התחרות עצמה כוללת ביצוע של טיסה מדויקת במסלול מוגדר הדורש מעברים נמוכים בין "שערים" פניות הדוקות ותמרונים חריפים תוך מדידת זמן. בזכות הטכנולוגיה המתקדמת, הכוללת גם מדי תאוצה, הדמיית מחשב, צילום מתוך ומחוץ למטוס ואיסוף מידע בזמן אמת אפשר להשוות את הביצועים של המתחרים השונים.

התחרות משודרת בשידור חי, בערוץ הטלוויזיה של חברת רד בול ובערוצי ספורט נוספים ברחבי העולם, בזוויות צילום מיוחדות ומרשימות. למרות שהטייסים מתחרים נגד השעון, ההפקה השכילה להעביר לקהל הרחב את תחושת המרוץ בהצלחה רבה. צילומי הווידאו המרהיבים מתוך התא בזמן אמת, כולל צילומי הבעות הפנים של הטייסים, מסוקי צילום מצוידים במיטב המצלמות מצלמים את התחרות מהאוויר. המידע הוויזואלי המוצג על המסכים מרהיב וניכר שהושקעה מחשבה רבה בהנגשה של התחרות והבנת הכללים.

המתחרים טסים במטוסים חד מנועיים MXS-R EDGE 540 V2 ו EDGE 540 V2, עם הגדרות ספציפיות של גודל ומשקל; למעשה המטוסים נשקלים לאחר נחיתה ואסור שמשקלם יפחת מ-698 ק"ג. המטוסים מצוידים במנועי Thunderbolt AEIO-540-EXP    Lycoming ופרופלור Hartzell 3-bladed 7690, מהירותם עולה על 200  קשר, אבל אם הטייס יעלה על המהירות הזו בזינוק – הוא ייפסל.  

 

כללי התחרות מייחסים חשיבות רבה לבטיחות, וטוב שכך, בטיחות היא מעל הכל, ולמרות הטיסה המהירה בגובה נמוך הכוללת מעבר שערים, פניות חדות והלחץ להצליח לבצע הכל בלחץ הזמן, עד עתה בכל שנות התחרות נרשמה רק תקרית משמעותית אחת. התקרית התרחשה במהלך טיסת אימונים לפני תחרות, בשנת 2010: הטייס הברזילאי אדילסון קינדלמן (Adilson Kindlemann) התרסק לתוך נהר באתר התחרות בעיר פרת' שבאוסטרליה. צוות חילוץ הגיע אליו תוך זמן קצר, אדילסון פונה לבית החולים ללא פגיעות משמעותיות.

יום המוקדמות: ביום התחרות הראשון מתקיים מקצה המוקדמות, (Qualifying), תוצאות מקצה המוקדמות יקבעו את הזוגות המתחרים ביום השני, שהוא יום התחרות בהא הידיעה.

יום התחרות מורכב ממספר מקצים. במקצה 14 הטייסים מתחרים בקרב זוגות, שבעת המתחרים המהירים ביותר מתחרים "ראש בראש" בשבעת המתחרים האיטיים, המתחרה המהיר ביותר מתחרה בטייס האיטי, כלומר מקום ראשון מול מקום 14, מקום 2 מול מקום 13 ואילך.

מקצה 8 הוא המקצה הבא, שבעת המנצחים מהסיבוב הקודם והמפסיד המהיר ביותר מתחרים גם הפעם "ראש בראש", הראשון מול השמיני, השני מול השביעי וכן הלאה.

 FINAL 4  ארבעת הטייסים הזוכים בתחרות ה"ראש בראש" עולים לפיינל פור, הזוכה במקצה זה מוכתר כזוכה התחרות.

על הטייס להשלים מסלול שאורכו נע בין 5 ל 6 קילומטר, בטיסתו במסלול עליו לעבור בין שערים (GATES) שנקבעו לאורך המסלול, הטייס ייענש בתוספת זמן במידה ונכשל במעבר בשער, לא עבר כלל או עבר בכיוון הלא נכון.

השערים הם למעשה חרוטי ענק מתנפחים. הושקעו זמן, מחשבה וכסף רב בפיתוח השערים ובוצעו ניסויים רבים כדי שלא לסכן את הטייס והמטוס במקרה של פגיעה. גובהו של השער 25 מטר, ומפוחים עוצמתיים מחזיקים אותו יציב במהלך התחרות. השער יישאר יציב גם ברוחות חזקות של עד  60 קמ"ש (32 קשר) והוא בנוי מ-6 מפרקים המחוברים ברוכסנים ובסקוטש (וולקרו), כך שבמקרה של פגיעת מטוס המטוס לא ניזוק וניתן להחליף מפרק בזמן קצר – תוך דקה וחצי.

 

כללי התחרות קובעים כי שער כפול (שני חרוטים) יש לעבור בכנפיים ישרות, כלומר אופקיות, שער בודד יש לעבור בהטיה של 90 מעלות. אם פגעתם בשער בפעם הראשונה תיענשו ב-2 שניות שלמות, פגיעה שלישית בשער תוכרז כ"לא סיים את המסלול", עבירות בטיחות כגון טיסה ב- G שלילי, טיסה בגובה נמוך, מתחת ל 15 מטר, טיסה באזור אסור או טיסה מעל קהל  תביא לפסילת המשתתף.

הטייס הזוכה הוא המתחרה שסיים בזמן הקצר ביותר. 

נכון לכתיבת שורות אלו YOSHIHIDE MUROYA היפני ממוקם במקום הראשון בסדרת התחרויות הנוכחית.

בחודש מאי השנה הודיעה חברת רד בול על הפסקת התחרויות לאחר שנת 2019

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *