עיבוד ותרגום: אילן הייט

מקור: https://bit.ly/2Jt2fdb

בתחקיר שערך ה- BEA הצרפתי Bureau d’Enquetes et d’Analyses, או החוקר הראשי, נמצא כי לפחות בשתי המראות של A340-300 של "איר פראנס" משדה התעופה "אל-דוראדו" של העיר בוגוטה בקולומביה, הטייסים השתמשו בטכניקה לא נכונה של משיכת הסטיק – כתוצאה מהרגלים לא נכונים. 

שתי המראות אלה נחשבו כתקריות חמורות והמומחים התקשו בתחילה לזהות את שהתרחש בהן. הבעייה הייתה לא רק של טייסי "איר פראנס" אלא גם של טייסי "לופטהאנזה" הטסים באותו סוג מטוס. הסתבר כי טייסי A340-300 נוטים בדרך-כלל שלא למשוך את הסטיק למהלך הרצוי בעת ההמראה. בהמראה בבוגוטה, הטייס אף משך פחות מהממוצע. לדעת ה-BEA התופעה נובעת כתוצאה מספרות מטעה של "אירבוס". 

השדה בבוגוטה שוכן בגובה 8,360 רגל מעל פני הים ומוקף בהרים. אורך המסלול הוא 3,800 מטר ויש לו בהמשכו גם 300 מטר של Clearway. שני הטייסים, גם ה-PF וגם ה-PM ציינו כי הם יודעים שזה שדה מאתגר ואף ציינו שהוא הקשה ביותר ברשת הנתיבים של החברה. למרות ההכנות היסודיות, ההמראה הייתה ארוכה במיוחד ואחריה הטיפוס הראשוני שהיה שטוח מאד. ה-Liftoff התרחש 140 מטר לפני סוף מסלול ובסוף ה-Clearway היה גובה המטוס רק 6 רגל. את אנטנת ה-ILS  של המסלול ההפוך המטוס חצה ב-12 רגל מעליה. לפי ה-BEA הייתה ההמראה ארוכה יותר ב-424 מטרים מעל הסטנדרד. הכולל מרווחי בטיחות.

חברת "אירבוס" השתמשה בנתונים של "איר פראנס" לבדיקת הרגלי ההטסה של הטייסים. בהמלצה שמופיעה ב- Training Manual, על הטייסים למשוך את הסטיק לכדי 2/3 המהלך בביצוע ה- Rotate עם ההגעה ל-VR. זאת בכוונה להגיע לקצב הרמת אף של 3 מעלות בשנייה (הקו הירוק בגרף). מסתבר כי הטייס הממוצע ב"איר פראנס" נוטה למשוך את הסטיק פחות מהמומלץ ולהגיע לקצב הרמת אף של 2 מעלות בשנייה (הקו הכחול בגרף). כך גם נוהגים טייסי "לופטהנזה". זה מוסיף עוד 200 מטר לנקודת ה- Liftoff. 

בהמראה בבוגוטה משך הטייס את הסטיק בעדינות יתר, וזווית ההתקפה והטיפוס ההתחלתי היו גם הם נמוכים יותר (הגרף האדום). בבדיקה שנערכה בסימולטור נמצא כי אפילו תנועת סטיק של 2/3 לא הייתה מספיקה להמראה זו. הייתה נחוצה תנועה של 80% מהמהלך, למשך 0.5 שניות. מסתבר כי דגם ה- A340 דורש יותר תנועת סטיק מה- A320 או ה- A330 וחברת "אירבוס" מדגישה בעקביות את החשש מפגיעת Tail Strike. החברה מאמינה כי שני גורמים אלה הביאו לשינוי טכניקת ה-Rotate של הטייסים, מה גם שאין שום מציין או מכשיר עזר לטייס, מלבד מציין ה- Pitch limit.

שתי החברות, "איר פראנס" ו"לופטהנזה," הכניסו מגבלות בטיחות מיוחדות להמראה מבוגוטה. הטייסים עוברים אימון מחודש להרמת האף בסימולטור – וביצועי ההמראה השתפרו. ה-BEA המליץ ש- EASA, ישווה בין הביצועים בפועל ובין טבלאות ההמראה שמפרסמת "אירבוס" ושידרוש מהמפעילים להדריך את טייסיהם לשיפור חוסר העקביות בטכניקות משיכת הסטיק. כמו כן הומלץ לבצע מעקב ממוחשב של ביצועי ההמראה במערכות קוראות FDR.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *