עיבוד ותרגום: אילן הייט

מקור: https://bit.ly/2YSwXl4

לטייסים הסובלים ממחסור בשינה נגרמות פגיעות במצבי-רוח ובמודעות לסביבה – כך טוען מחקר חדש שפורסם בירחון המדעי Biological Rhythm Research. הממצאים מספקים עוד עדויות על שחוסר שינה מהווה סכנה חמורה לבטיחות הטיסה. 

לדברי החוקרים, התגברה לאחרונה הדאגה בעניין השפעתן של שעות-עבודה ממושכות ושעות ערנות ארוכות על טייסים מסחריים, והמחקר בתחום לא היה מספק. במהלך המחקר השלימו שבעה טייסים מסחריים סדרות של בדיקות מורכבות במהלך כמה ימים. בבדיקה האחרונה היו הנבדקים ערים במשך 24 שעות ברציפות. 

המשתתפים נבדקו בסקרים שבדקו גם את מצב רוחם תוך כדי ביצוע משימות הדורשות מודעות גבוהה (Cognitive performance). המבדקים נערכו בסימולטור מאיכות גבוהה, בו נדרשו הטייסים לטוס במעגלי-המתנה במשך 30 דקות. במהלך הטיסה נדרשו הטייסים לבצע חישובי דלק וחישובים מתמטיים אחרים הקשורים להפעלת הטיסה. נמצא כי היבטים מסוימים של ביצועי הטייסים דווקא לא נפגעו: למרות החוסר בשינה הם שמרו על נתיב הטיסה ומעגל-ההמתנה כמעט ללא בעיה. זה נראה טוב – אלא שהחוקרים שצפו בנבדקים נוכחו כי כל ההיבטים הפסיכולוגיים והביצועים הקוגניטיביים נפגעו על ידי החוסר בשינה של הטייסים.

החוקרים ציינו: "חוסר בשינה ועייפות מהווים סכנה לבטיחות הטיסה, הלובשת צורות ופנים שונות, כמו ירידה בערנות, פגיעה ביכולת השיפוט והארכה של זמן התגובה. כל אחד יכול להיפגע מחוסר שינה או עייפות, ללא תלות בכישורים, בידע או בהדרכה שקיבל." גם רמת הדיוק וגם מהירות הפתרון של חישובים מתמטיים התחילו להתדרדר לאחר כ-15 שעות של רצף ערנות מלאה. מה שלא נפגע דווקא היו חישובי הדלק, שנשארו מדויקים. ככל שהשעות ללא שינה הצטברו, התקשו הטייסים במענה לשאלות של התמצאות מצבית Situational awareness שהיא גורם ידוע לתאונות ותקריות. 

החוקרים סיכמו: "שיפור ההבנה, זיהוי והקטנה של חוסר בשינה ושל עייפות בין הטייסים, על ידי יישום של תקנות תנאי-העסקה שתהיינה יעילות ותספקנה התראה בזמן-אמת על הביצוע – יביאו לשיפור בטיחות הטיסה." הם הוסיפו: "חוסר בשינה הוא מאפיין ידוע של העולם המודרני. האדם הינו החיה היחידה המנסה להשיג פחות שעות שינה ממה שדורש השעון הביולוגי וממה שנחוץ לגוף. בחברה ובתרבות של ימינו, חוסר בשינה הוא נורמה מקובלת וקצור שעות השינה זוכה להערכה חברתית. תפיסה מקובלת טוענת שלכאורה חוסר השינה אינו חשוב ושניתן להתגבר עליו בעזרת כוח-הרצון. עם זאת, המחקרים מצאו כי העייפות מביאה למצבים בלתי בטוחים, פוגמת בתפקודי התנהגות, בתגובות נפשיות ובנזקים עצביים Neurocognitive functioning)). אלה מביאים לירידה בביצועים." לדעתם של מבצעי המחקר חיוני להמשיך ולחקור את נושא החוסר בשינה, כדי להבין ולשפר את הבטיחות. הערה: במחקר שנערך לאחרונה בהשתתפות עשרה טייסי-קרב אמריקנים פעילים וכשירים שנמנעה מהם שנת לילה ושאחריה הם נבדקו בביצוע טיסת מכשירים מדויקת, נמצא כי למרות שכולם היו טייסים מנוסים וקיבלו הדרכה נאותה, ניכר בבדיקה כי הם איבדו חלק מכישורי הטיסה הבסיסיים שלהם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *