עיבוד ותרגום: אילן הייט.

מקור: https://bit.ly/2Z46Esj

בחקירת שתי תאונות ה-737-MAX נמצא כי לפני התאונות דיווחו מודיעים אלמונים, “Whistleblowers”, ל-FAA על בעיות במערכת נגד ההזדקרות כבר באוגוסט 2018. המוות הטרגי והמיותר של נוסעי המטוסים הללו שופך אור על חשיבות ההגנה הניתנת למדווחים על בעיות בטיחות בעולם התעופה.
לאחרונה נחקקה תקנה פדרלית בארה"ב הידועה בשם: Aviation Investment and Reform Act למאה ה-21 או בקיצור AIR21 האמורה לספק הגנה של ממש למדווחים שכאלה.

מי מוגן על ידי החוק? החוק מונע התנכלות מכל סוג לעובדים המועסקים על ידי חברות תעופה וקבלני משנה שלהן, שדיווחו
אודות חוק או תקנה הפוגעים בבטיחות הטיסה. איזה סוגי דיווח מוגנים ע"י החוק? על מידע העוסק במעבר על חוקים ותקנות של בטיחות הטיסה בחברות תעופה, על אי עמידה בתקנות ה-FAA או בסטנדרטים אלה כוללים:
• דיווח למעסיק או לגוף ממשלתי
• תחילתו של הליך משפטי בגלל אי עמידה בתקנות בטיחות
• מתן עדות, סיוע או השתתפות בהליכים משפטיים הקשורים לפגיעה בבטיחות
המדווח אינו צריך להוכיח שאכן בוצעה עבירה, או אי עמידה בתקנות וסטנדרטים, אלא רק שדאגתו בשל הבעיה שעליה דיווח תהיה סבירה. מהם סוגי ההתנכלויות למדווח? חוק AIR21 מתאר טווח רחב של פעולות שהמעסיק יכול לנקוט נגד עובד, כמו פיטורים, הורדה בדרגה, השעיה, איומים, הטרדות, הצקות ועוד פעילויות נגד המדווח.

המדווח הפגוע חייב להוכיח כי הפגיעה בו והרעת תנאיו נבעה כתוצאה מהדיווח שלו. החוק מונה גם כמה וכמה פעילויות נסיבתיות שאינן בהכרח הרעה של תנאי המדווח. לאחר שהמדווח הוכיח כי פעולותיו הן שגרמו להרעה בתנאיו על ידי המעסיק, הוא יכול לתבוע פיצויים, אלא אם המעסיק מוכיח, בצורה ברורה ומשכנעת, כי הרעת התנאים הייתה מתרחשת גם ללא הדיווח של העובד.
החוק מאפשר לפצות טייסים שדיווחו בכמה דרכים:

• החזר תשלום משכורות ותנאי העסקה שנשללו ממנו.
• פיצוי בשל מצוקה נפשית (Distress)
• פיצוי בשל נזקים לשמו הטוב.
• הפסדים עתידיים שיגרמו לו

החוק מגדיר תקופה של 90 יום, שבמהלכם יכול העובד הפגוע לפנות, דרך רשות התעסוקה האמריקנית (OSHA) ולמלא טופסי תביעה, דרך הפקס, המייל ואפילו בטלפון. ה-FAA חייב לחקור דיווחי בטיחות טיסה הנוגעים לחברות התעופה, שנמסרו על ידי המדווח. הם יכולים לשלול או להתלות רישיונות של חברות או של אנשים שהיו נושא הדיווח ואף להגיש נגדם תביעה אזרחית, בשל הפגיעה בזכויות המדווח.

דווקא החשש מגילוי עלול למנוע דיווח ל-FAA, בשל החוק המבטיח סודיות בדיווחים לרשות התעופה, כפי שקרה כבר ונדון בבתי משפט פדרליים. בכל אופן, זכותו של המדווח עומדת לצורך דיווח על תחומים שה-FAA עוסק בהם – אך על המדווח להיזהר מגילוי הפגמים לתקשורת וכן להימנע מאיסוף בלתי חוקי של מידע מפליל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *