הממשלה הגרמנית שולחת לחברת התעופה "לופטהנזה" גלגל-הצלה בצורת 9 מיליארד אירו (€), תוך הבנה שתכנית החילוץ תכלול גם אפשרות להטלת ווטו על ידי הממשלה במקרה של ניסיון השתלטות עוינת על החברה.

התכנית הענקית להצלת התאגיד, לראשונה מאז פרוץ משבר וירוס הקורונה, כוללת קבלת שליטה על 20% מהחברה, מספר שיעלה ל- 25% במקרה שייעשה ניסיון רכישה עוינת, במטרה לשמור ולהגן על אלפי מקומות עבודה בחברה. 

ממשלת ברלין ו"לופטהנזה" מנהלות שיחות כבר במשך כמה שבועות, במטרה לשרוד את הירידה במספרי הנוסעים, כשהחברה מתמודדת עם ויתור על שליטה תמורת תמיכה כספית. זאת בניגוד למדיניות הרגילה שעל פיה, במשך שנים רבות, השתדלה הממשלה הגרמנית להגיע להפרטה של חברות (מלבד ענקי התקשורת, הדואר וכמה בנקים גדולים בגרמניה).

שר האוצר והכלכלה הגרמני אמר כי חברת "לופטהנזה", שמניותיה עלו בימים אלה ב- 7.5% (שווי המניה הנוכחי הוא 8.64 אירו) היא בריאה מבחינה תפעולית, רווחית ובעלת סיכוים טובים לעתיד, אך נפגעה בגלל הווירוס. "התמיכה שלנו היא לזמן מוגבל" אמר השר אולאף שולץ (Olaf Scholz) כשהמדינה רוכשת מניות חדשות בערך של 2.56 אירו למניה, בסכום של 300 מיליון אירו. התכנית היא למכור חזרה את המניות האלה בשנת 2023. עד אז – כך הוא מקווה – תעמוד החברה על הרגלים והממשלה אפילו תרוויח מן העסקה.

תנאי העסקה כוללים גם אי חלוקת דיווידנד עתידי והטלת מגבלה על שכר הבכירים. הממשלה תקבל שני מושבים בדירקטוריון, כשאחד מהם יהיה בתפקיד מבקר (Audit). 

בעסקת החילוץ תזרים המדינה בנוסף 5.7 מיליארד אירו כהון שאינו משתתף בניהול (הקרוי "שותפות שקטה"). חלק מהון זה יומר לעוד 5% של הון מניות, לחסימת השתלטות עוינת.

שר הכלכלה הגרמני, פטר אלטמאייר (Peter Altmaier) אמר כי מהלך זה ימנע את מכירת "לופטהנזה" ויעזור לשמירה על אלפי מקומות עבודה. 

בנוסף ובנפרד, אמורה החברה לקבל הלוואה בת 3 מיליארד אירו למשך שלוש שנים מהבנק הממשלתי KFW ומבנקים פרטיים.

יש בגרמניה גם קרן חירום להצלת עסקים, אך היא לא תתערב בהחלטות ניהוליות של בעלי המניות של החברה, בהתאם לתכנית החילוץ הנוכחית. לתוכנית זו נחוץ גם אישור של נציבות האיחוד האירופי. שר הכלכלה אמר כי הוא מאמין שבריסל לא תניח מכשולים ותיתן אור ירוק לתוכנית: "תאמנו עם ה-EU תכנית הצלה שתמנע מיליונים מפיטורים ותציל חברות מפשיטת-רגל. זה הפתרון הנכון". גרמניה עדיין דנה עם שלטונות השוק המשותף בענייני תחרות חופשית שעליה יש לשמור, למרות המגיפה. קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, אמרה כי ממשלתה תיאבק למען עסקאות חילוץ אלה.

תרגום ועיבוד – אילן הייט

https://yhoo.it/3gqrz23

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *