עולם התחבורה בכלל ועולם התעופה בפרט עברו השנה טלטלה שלא הייתה כדוגמתה. 

מהותו של עולם התחבורה היא תנועה – באוויר, בים וביבשה; משבר הקורונה הגביל בעיקר את התנועה, ויחד עם הגבלה זו נכנסו מרבית עובדי התחבורה למשבר שלא ידעו כמותו. איגוד עובדי התחבורה מצא עצמו מתמודד עם משבר, שמאלץ את העובדים לבצע התאמות מהירות לעולם העבודה החדש, תוך התאמת ההסכמים להישרדותן של חברות התחבורה וביניהן חברות התעופה הישראליות.

חברות התעופה הישראליות מצאו עצמן באבחת סכין סגורות ומשותקות, כשהן חייבות סכומי עתק לציבור הנוסעים, חייבות סכומי עתק בגין רכישת מטוסים, חייבות סכומי עתק לרשות שדות התעופה. חברות התעופה הישראליות דיממו כלכלית על בסיס יומיומי – מציאות שחייבה אותנו כארגון עובדים לפעול בכל הדרכים כדי להציל אותן מסגירה ו/או פירוק ו/או חדלות פירעון. ההסתדרות פעלה בכל החזיתות כדי לייצב את חברות התעופה: בפעילות אינטנסיבית מול משרד האוצר, מול משרד התחבורה ומול הבנקים. 

לראשונה, ההסתדרות העבירה תמיכה כלכלית במיליוני שקלים לחברת אל על ולחברת ארקיע. ההסתדרות ניהלה סבבי משא ומתן קשים וסבוכים לנוכח מציאות שאינה תלויה בה או בחברות התעופה. לבסוף, ההסתדרות גם חתמה על הסכמים קשים וחריגים בעולם יחסי העבודה, והכל למען מטרה מקודשת אחת: הישרדותן של חברות התעופה הישראליות, ובתוך זה שמירה על אלפי עובדים המשויכים לענף התעופה. 

לא סוד הוא שנחתם הסכם בניגוד לדעתם של וועד טייסי אל על. אבל אני יותר מבטוח שטייסי אל על הינו ציבור עובדים נבון שיודע, שהחתימה על ההסכם הייתה מחויבת המציאות ונעשתה לאור האילוצים שהיו בפתח, לרבות ובמיוחד פניה של חברת אל על לבית משפט לצורך פתיחה בהליכי פירוק, ולאור העובדה שהבנקים והאוצר התנו את קבלת ההלוואה להישרדותה של החברה בכפוף להתייעלות בשכר עובדים בסכומים של מאות מיליוני דולרים בשנה. ועד טייסי ארקיע ניהלו מו"מ קשוח וענייני שהוביל להסכם שהחזיר את ארקיע לפעילות. ועד טייסי ישראייר ניהל מו"מ מקצועי ודינאמי שהשאיר את ישראייר פעילה גם בזמן המשבר. 

טייסי חברות התעופה הישראליות היו ונותרו ראש החץ בעולם התעופה, ואין לי ספק שהזמן יעיד שעשינו את הדבר הנכון ביותר להצלת חברות התעופה ועובדיהן. אני מאחל לכם טיסות בטוחות והמון בריאות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *